Nu je weet wie je bent en waar je voor staat is het tijd om te bedenken wie je doelgroep is: op wie ga je je social media activiteiten richten. Het kan zijn dat je in contact wilt komen met bestaande klanten. Het kan zijn dat je in gesprek wil met intermediairs. Maar misschien wil je via dit kanaal juist een hele nieuwe klantgroep aanboren.

Toch geen social web

targetAan de andere kant kan de zoektocht naar je doelgroep tot de conclusie leiden dat deze doelgroep heel weinig doet met het social web en beter op andere manieren te bereiken is.  Hoe het ook zij, voordat je vol goede moed aan de slag gaat, is het van belang om te bedenken op wie je je gaat richten.

Waarom?

Het social web is een breed begrip en bestaat uit vele websites en communities. Elke community heeft z’n eigen gebruikersgroepen met een geheel eigen demografie. Richt je je op senioren, dan is Twitter misschien niet de plek waar je moet zijn. Richt je je op 16-jarigen, dan is Facebook misschien niet de plek waar je moet zijn. Wil je een eigen blog starten over auto’s, maar is je doelgroep geïnteresseerd in fietsen, dan is de kans op succes klein. De manier waarop je het social web en waar je opstapt is afhankelijk van met wie je de interactie aan wilt gaan.

Specifiek

Wees bij het nadenken over de doelgroep specifiek. Veel bedrijven willen als doelgroep: iedereen die bereid is mijn producten te kopen. Dat zeggen ze natuurlijk niet, maar dat blijkt wel vaak uit het draaikonten dat ze doen. Maar het probleem met die stelling is dat wanneer je iedereen wilt, je bijna niemand hebt omdat niemand zich écht aangesproken voelt door je advertenties en uitingen.

Dat het op het social web over personality gaat hebben we in deel 1 al geconstateerd. En niemand houdt van een allemansvriend: iemand die niet consistent is, maar zijn gedrag aanpast als hem dat beter uitkomt. Van een duidelijke keuze worden je relaties dieper, want het vertrouwen groter.

Overigens

Je doelgroep ken je natuurlijk allang. Ergens op de marketingafdeling is terug te vinden op wie je je expliciet zou moeten richten. Wanneer je je op internet gaat begeven wordt dat document alleen belangrijker.  Zonder kennis van je doelgroep wordt het moeilijk je activiteiten te bepalen. Zonder te kiezen voor een afgebakende groep of in elkaars verlengde liggende groepen(mag best een grote zijn) maak je het jezelf online bijzonder moeilijk.

Todo deel 2:

  1. Sneak rond op de marketingafdeling en achterhaal op wie je je moet richten
  2. Breng in kaart wie deze mensen zijn en waar ze behoefte aan hebben. Dit is handig voor een volgende stap.
  3. Breng in kaart waar deze mensen online uithangen.

Volgende artikel: Deel 3. Wat willen ze?

Overzicht van alle artikelen in deze serie

0 Shares:
1 comment
  1. Ik zie nu dat ik mijn reactie onder het verkeerde artikel heb geplaats :( Ik plak het hieronder nog maar eens.

    Weer een goed artikel. Ik word steeds benieuwder naar de rest. Ik heb wel een vraag. Moet je niet met social media meedoen als je doelgroep niet online is?

Comments are closed.

Dit artikel is 5.238 keer gelezen