socialHet social web is hot. Iedereen heeft het erover. Iedereen valt over elkaar heen om er congressen, inspiratiesessies, workshops, onderzoeken en wat je nog maar meer kunt verzinnen over te organiseren en te doen. Ik ga dan ook niet uitleggen wat het social web is.

Nou ja, heel kort en cryptisch dan; het social web is de mens op het internet. Mensen zijn sociale dieren en hebben behoefte aan contact en interactie. Het social web bestaat uit alle plekken waar dat plaatsvindt. Meer weten? Google helpt je op weg.

Je doet al mee
Maar waarom zou je daaraan mee willen doen. Voor grote namen is het antwoord daarop simpel: je doet al mee. Dat jij niet op het social web aanwezig bent, betekent niet dat het social web zich niet met jou bezighoudt. Mensen praten over je producten, vinden wat van je dienstverlening en hebben over het algemeen een mening over jou, die ze via het web met anderen delen. Het enige dat je doet door niet mee te doen, is het makkelijker maken voor mensen om ongenuanceerd over je te zijn. Je blijft dan die grijze corporation, in plaats van iemand waar zij een `persoonlijke` relatie mee hebben.

Ga ernaast staan
Een andere reden om mee te doen? Jouw klanten zijn je brood. En jouw klanten bevinden zich in grote getale op het internet. Nooit eerder was het zo gemakkelijk om naast je klanten te staan en met ze in gesprek te raken. Over wat ze willen, wanneer en hoe ze het willen. Waar ze problemen ondervinden en hoe ze die opgelost willen zien of zelf op zouden lossen. En hoewel niet gratis, is het social web toch een relatief goedkope manier van het binnenhalen van die info.

Sterkere band
Nog een mooie reden. Wie vindt reclame niet irritant (behalve dan vakidioten en mensen die heel nodig moeten plassen)? En waarom is het irritant? Omdat het verstorend is en je leven binnendringt zonder dat je er om vraagt. Social media bij uitstek biedt je de mogelijkheid om in plaats van te zenden, aan te trekken. Mensen kiezen zelf voor jou en de band is daarmee dan ook sterker.

Goede investering
En qua investering en inkomsten? Gratis je merknaam 24/7 online. Steeds testen en bijsturen in plaats van verzenden naar de drukker en geen invloed meer hebben. Minder IT-investeringen (afhankelijk van de keuzes die je maakt), maar wel een groot bereik door bestaande communities. Alleen al de kosten die je niet hebt, maken meedoen aan het social web een goed idee.

Geen rage
En laten we eerlijk zijn. Het web is in z’n essentie social. Zoals mensen social zijn. Social media of hoe het in de toekomst ook zal heten zal niet verdwijnen en is geen rage. Het is (of moet dat in elk geval zijn) een vast onderdeel van de marketingmix en de wijzer van de richting die we opgaan: het gaat niet langer om producten, maar om beleving. En die beleving vindt niet alleen maar meer plaats in de (digitale) winkel, maar door de hele community heen die het internet is.

Social media is here to stay. Je kunt nu opstappen en zoveel mogelijk leren. Je kunt ook wachten met het risico dat je te laat bent. De keuze is aan jou.

Volgende artikel: Deel 1. Who are you, what’s your name?

Overzicht van alle artikelen in deze serie

0 Shares:
2 comments
  1. Hoi Xaviera,

    Een mooie serie die je hier aan het schrijven bent. Bij grotere organisaties spelen social media bij 'hoe praat men over je merk', 'hoe verbeter je je dienstverlening' een grote rol. Voor zzp'ers, ter aanvulling, hebben internet en social media andere doelen hebben. Denk aan de zzp'er die zich via social media als 'specialist' kan profileren, of nieuwe klanten krijgt, simpelweg omdat hij te vinden is op internet. Zo sloot ik mij twee jaar terug aan bij de enige yoga-docente in mijn woonplaats met een eigen website. Simpelweg omdat ik haar daardoor vond en de info me natuurlijk aanstond.

    Interessant om kleinere bedrijven, zonder marketingafdeling, mee te nemen in je verhaal? Ook een deel van jouw doelgroep misschien.

    Mireille

  2. Hoi, zeker zinnig – maar dan wordt deze serie te lang. Dat laat ik voor een volgende.

    Ik denk namelijk dat er veel overeenkomsten zullen zijn in het verhaal, maar ook veel essentiële verschillen.

    Maar ben het met je eens dat het voor kleine bedrijven juist heel geschikt is.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.602 keer gelezen