We kennen ze allemaal: de gladde verkoper die zijn zinnetjes net even te smooth op je afvuurt. Stel: je wilt een koelkast aanschaffen. Terwijl de verkoper je overspoelt met positieve ditjes en datjes over je toekomstige product, ga je twijfelen. Is deze meneer er niet gewoon op uit zo snel mogelijk te scoren en te verkopen? Lacht hij zich kapot als ik straks weg ben? Had ik me nu maar verdiept in de wondere wereld van de koelkasten. Begrijpelijke twijfels, maar het hoeft niet meer! Social ranking zorgt ervoor dat je al je aankopen goed kunt voorbereiden.
Kijk hier voor de echte gladde rakkers hier
Maar wat is social ranking nu eigenlijk? De kenners zullen de volgende omschrijving kunnen dromen, maar voor alle anderen toch nog even een korte uitleg. Social ranking is een ‘menselijke filter’, waarbij het neerkomt op toekenning van autoriteit door het publiek.
Op de social mediaforums als Twitter, weblogs, Facebook en Hyves geven meerdere consumenten een beoordeling (een waardeoordeel) van allerlei producten. Maar wie moet je leiden in deze wirwar van informatie? Juist in het antwoord op deze vraag ligt de kracht van social ranking. Er ontstaan op een bepaald moment communities gebaseerd op iemand die autoriteit heeft op het gebied waar hij of zij over schrijft. Je volgt bijvoorbeeld een Twitteraccount of een weblog van iemand die interessante nieuwsfeitjes publiceert. Dat scheelt tijd en bovendien is de eigenaar van de weblog professioneel en geïnteresseerd in dezelfde onderwerpen als jij. Je menselijke filter is een feit, zonder er ook maar één minuut tijd in te hebben ingestoken.
Maar wat nog veel belangrijker is: je vertrouwt de eigenaar van de blog. En door dit vertrouwen zit social ranking enorm in de lift. Steeds meer bedrijven gaan inzien dat door de onlinerelatie met de consument het vertrouwen van de consument in hun producten enorm toeneemt. Consumenten gaan namelijk waarde toekennen aan bepaalde producten. Een simpel rekensommetje levert dus op:
Social ranking = vertrouwen en vertrouwen = omzet.
Het is voor bedrijven mogelijk hun eigen merk, en misschien nog wel belangrijker hun onlinereputatie, te verstevigen en te verbeteren. Het is dan ook niet voor niets dat veel innovatieve bedrijven inmiddels een communitymanager hebben aangesteld. Kortom, we racen richting een tijdperk waarin social ranking het searchtijdperk (Google) vervangt. Het is niet langer zo dat de macht ligt bij traditionele instanties. Door de opkomst van social media ligt de macht bij jou en bij mij. Het publiek bepaalt. En bedrijven doen er verstandig aan de macht en de kennis van het publiek niet te onderschatten.
Natuurlijk heeft Google deze trend allang in de smiezen. Op de achtergrond zet het bedrijf flink in op Google Social Search. Deze tool zoekt via een zoekterm in je eigen netwerk en niet op het hele web. Via de Google Social Search is het mogelijk aan te geven wat de sociale netwerken zijn waarop je je begeeft. Google zoekt vervolgens dus in je eigen community.
Followers
De gedachte van beoordelingen op het web is niet nieuw. Denk bijvoorbeeld hier aan of hier aan. Maar op deze websites is het de massa die over het algemeen (onder een nickname) een vrijblijvende reactie geeft. Hier is dus geen sprake van enige autoriteit. Wanneer de menselijke filter dit doet, dus wel. Zo ontstaan er dus letterlijk en figuurlijk followers.
De onlinemarketing verschuift. Want wanneer de bedrijven het voor elkaar krijgen deze machtigen positief gestemd te krijgen, is resultaat verzekerd. Dialoog is vereist, maar wanneer dit lukt scoren bedrijven gegarandeerd bij hun doelgroep.
Onderstaand nog wat voorbeelden:
http://gvenkdaily.nl/ houdt voor u het nieuws bij. Ook op Twitter.
Natuurlijk hebben bekende Twitteraars over het algemeen wat meer aanzien en dus al snel meer vertrouwen. Goed bekeken Fedde!
Voor followers die geïnteresseerd zijn in journalistiek.
Een wat meer bekend voorbeeld.
Een ander bekend, maar o zo leuk, voorbeeld.
Comments are closed.