prEen persbericht schrijven, hoe moeilijk kan dat zijn? Heel moeilijk, maar dat merk je pas als je er aan begonnen bent. Veel mensen denken; een stukje schrijven, dat kan iedereen toch? Maar het is echt een vak apart en er zijn niet voor niets zoveel journalisten en tekstschrijvers. Voor de startende ondernemers en de ondernemers met weinig budget en voldoende tijd om hiermee bezig te zijn, licht ik een tipje van de sluier op.

Wat is een persbericht?

Een persbericht is een manier om vooral de media te laten weten dat er iets staat te gebeuren. Dat kan zijn dat een nieuw bedrijf start, dat er een nieuwe collectie uitkomt of dat je bedrijf gaat verhuizen. Een persbericht is niet bedoeld voor reclame, het is puur om te laten weten dat er iets gaat gebeuren en dat de pers daarbij aanwezig kan en mag zijn en dat je graag wat aandacht wilt. Een goed persbericht is kort, to the point en biedt de mogelijkheid tot het contact opnemen met de afzender voor meer informatie.

In sommige persberichten staan interviews met meerdere personen, verslagen van gebeurtenissen en dergelijke. Dit doet men om het persbericht integraal in de krant of het tijdschrift te krijgen. Meestal is dit verspilde moeite. Iedere krant en tijdschrift heeft zijn eigen invalshoeken. Daarnaast zorgt een lang persbericht ervoor dat het lezen de ontvanger veel tijd kost, iets wat hij niet heeft. Wees liever kort en direct, dan kan de ontvanger zelf beslissen wat hij ermee doet.

Waarom een persbericht?

Een persbericht is een manier om vooral de media te laten weten dat er iets staat te gebeuren. Bijvoorbeeld:
– het starten van een bedrijf
– er komt een nieuwe collectie uit
– je bedrijf gaat verhuizen.

De media is een prima manier daarvoor. In feite krijg je op deze manier gratis reclame voor jouw bedrijf. De kosten die je ervoor maakt, heb je er snel weer uit als er respons op komt.

Wat in een persbericht?

Een persbericht moet altijd de vermelding hebben, dat het een persbericht is.
P E R S B E R I C H T (bijvoorbeeld)
Vermeld dit daarom altijd bovenaan de pagina. Zet ook het logo van jouw bedrijf bovenaan, dit bevordert de herkenbaarheid van het persbericht.  Vermeld vervolgens:
* Betreft: (de gebeurtenis)
* Datum: (van de gebeurtenis
* Plaats: (waar het gebeurt)
Begin de tekst met dikke letters (bold), waarin je kort samengevat schrijft waar het persbericht over gaat. Op een nieuwe regel ga je verder met het uitleggen van de samenvatting, eigenlijk begin je gewoon opnieuw, maar nu leg je uit wat er precies gaat gebeuren, met in de tekst nog een keer wie, wat, waar, wanneer, waarom en eventueel hoe. Sluit af met de wens of er aandacht aan besteed kan worden in de uitgave van de geadresseerde. Onder een streep ga je verder met de mededeling dat dit volgende niet voor publicatie is (zet dit in cursief).


Het volgende is niet bestemd voor publicatie:

Dan geef je de naam en het telefoonnummer op van de contactpersoon, dit hoef je zelf niet te zijn. Voor zover nodig:  het adres van uw bedrijf, als dit nog niet eerder in de tekst staat en eventueel de momenten waarop je het best bereikbaar bent.

Naar wie?

Kleine bedrijven werken meestal regionaal. Daarom kun je het beste in de stads- of de gemeentegids onder de kop “Media” zoeken naar adressen. Houd ook je eigen brievenbus in de gaten en noteer de adressen van kranten en huis-aan-huisbladen die binnenkomen. Bewaar ook alle visitekaartjes die je krijgt, ook daar kun je je persbericht naartoe sturen en de volgende stap ook: de nieuwsbrief.

0 Shares:
11 comments
  1. Leuk artikel, vind het alleen een beetje tegenstrijdig dat je zegt dat een persbericht niet bedoeld is voor reclame en daarna dat je met je persbericht gratis reclame kunt krijgen. Neem aan dat je bedoelt dat als je iets te melden hebt je dat met een persbericht dat gratis geplaatst wordt kunt doen of via een (betaalde) advertentie. Nadeel van een persbericht is dat je nooit zeker weet of het opgepikt wordt, maar daarom is het inderdaad zo belangrijk dat je goede persberichten schrijft. (We zijn rond :-))

  2. Hmm nou ik denk dat een persbericht inderdaad niet bedoeld is voor reclame, maarrrrr dat het wel reclame op kan leveren. Misschien is dat ook het onderscheid dat Joke bedoelt.

    1. Precies Xaviera, dàt bedoel ik. Een persbericht is geen reclameblaadje, het moet relevante en nuttige informatie bevatten en niet alleen maar: 'Wij hebben de beste, goedkoopste, mooiste ..'. Een gevolg van een persbericht kan gratis reclame zijn, maar dan in de vorm van een nieuwsbericht in de krant of een blad.

  3. Sinds 1 oktober 2009 is de nieuwe spamwetgeving ingegaan. Het versturen van electronische berichten mag niet meer zomaar. Persberichten vallen daar ook onder! Zie <a href="http://www.opta.nl” target=”_blank”>www.opta.nl of <a href="http://www.spamklacht.nl” target=”_blank”>www.spamklacht.nl voor meer info. Het is echt een onwijs gedoe. Perberichten naar redactie@ of persbericht@ mag weer wel, je moet toestemming vooraf van de ontvanger en je moet registreren wat je naar wie hebt gestuurd. Wel bizar als je bedenkt dat kranten leven van persberichten…maar ook van hen moet je vooraf nadrukkelijk toestemming hebben ontvangen om persberichten te sturen!

  4. Handig artikel! Kan inderdaad lastig zijn, een persbericht schrijven. Ik probeer er zelf altijd een goede quote in te verwerken.

  5. Een persbericht moet wel altijd nieuws bevatten, maar hoeft niet per se te gaan over iets dat nog moet gaan gebeuren. Je kunt ook een verslag maken van iets dat al gebeurd is. Zoals de recente opening van een nieuwe site. Of het bereiken van een groot succes. Sommige media pakken dat op.

    Overigens jammer dat er twee keer hetzelfde staat in dit artikeltje. "Wat is een persbericht" en "Waarom een persbericht" beginnen met exact dezelfde zinnen. Bovendien is gebiedende wijs (Vermeldt…) niet met dt!

    Wel blijven opletten, dames!

  6. Woah, ik zie er nog twee: "of er aandacht aan besteedT kan worden" en "HoudT ook je eigen brievenbus in de gaten" Het lijkt wel een T-kransje bij de contentgirls.

  7. Ja saai, hè, spelling. Totaal onbelangrijk ook. Heten we 'foutloze contentgirls'? Nee toch? Nou dan!

    Maar ik zie dat je het toch maar hebt aangepast. Graag gedaan hoor!

  8. Overigens maakt ik zelf ook wel eens een dt-fout hoor. Zelden drie in één tekst, maar er glipt er wel eens eentje tussendoor. Als iemand me er dan op wijst, ben ik de eerste om toe te geven dat het stom is.

    Zo'n reactie als 'yawn' is echt heel erg kinderachtig.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.351 keer gelezen