Heb je een mening over deze site? Wat vind je er goed aan? Wat vind je er minder goed aan? Welke sites vind je nou écht goed, lekker in gebruik? Wat is bijvoorbeeld voor jou de best werkende webshop?
Dit zijn allemaal belangrijke vragen die je eens voor jezelf zou moeten beantwoorden. De vraag daarbij, de ‘waarom’ vraag, is misschien wel net zo belangrijk. Het feit dat je nu.nl de beste nieuwssite vindt is leuk, maar waarom is deze site beter dan bijvoorbeeld een andere nieuwssite als telegraaf.nl? Wat maakt een website nou écht een goede website? Welke factoren spelen daarbij een rol?
Wanneer is een website ‘goed’?
Er zijn verschillende factoren die de kwaliteit van een website bepalen. Eén daarvan is (natuurlijk) de inhoud, de content. Een ander is de bruikbaarheid. Weer een ander is de snelheid (reageert de site naar behoren op jouw input). Dit artikel gaat niet over de content of snelheid, maar over de bruikbaarheid. Ik merk dat ik me erger aan sites die niet goed te gebruiken zijn. Waarbij de navigatie minimaal is en/of waarbij ik niet snel datgene vind wat ik zoek.
Daarom ben ik op zoek naar de vernieuwende navigatiemogelijkheden die de bruikbaarheid van een website beter maakt. Als jullie hier goede voorbeelden van hebben: drop ze in de comments. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een hele nieuwe manier van surfen, maar ook een kleine toevoeging aan een bestaande navigatie die de navigatie nét weer iets beter maakt.
Blijven filteren: sla je het op? Filteren!
Natuurlijk heb ik zelf hier ook over nagedacht. Mijn antwoord op de vraag wat de bruikbaarheid van websites verhoogd is: filtering. Eigenlijk alles op het web bestaat uit het filteren van data. Wanneer je zoekt in Google ben je aan het filteren, wanneer je een menu item aanklikt, ben je aan het filteren, wanneer je op Twitter iemand followed (of juist unfollowed) ben je aan het filteren. Filteren is één van de belangrijkste dingen die het web maakt tot wat het nu is: toegankelijk en behapbaar.
Maar helaas. Ik mis de vernieuwing in het filteren op websites zelf. Waarom is er wel de mogelijkheid om te filteren vanuit Google, waar enorm veel website geïndexeerd worden, en is er op de websites zelf maar zo’n beperkte mogelijkheid tot het aanbrengen van goede filters? Ik weet het antwoord helaas niet, maar het zal ergens in de techniek verborgen liggen (het web is immers gebaseerd op techniek).
Filtervoorbeelden
“Reinout, leuk verhaal, maar geef eens een voorbeeld”. Oké. Neem twee webshops voor kleding: Plutosport.nl en Freshcotton.com. Ik ben een klant en wil in beide shops alleen de kleding zien die ik pas. Klinkt logisch toch? Mijn broekmaat is 33/34, schoenmaat is 44 en shirts zitten altijd wel oké met een maatje M. In de shops wil ik niet hoeven te zoeken naar kleding in mijn maat. Ik wil filteren op mijn maten en alleen die kleding zien die beschikbaar is voor mij. (Daarbij wil ik natuurlijk ook filteren op prijs; ik blijf een Nederlander).
Je ziet het verschil tussen beide sites wanneer je ze bekijkt en mijn voorbeeld (mijn maten en kledingwens) in gedachte neemt. Op Plutosport kan ik alleen filteren op soort kleding (man/vrouw -> lifestyle, sport, etc), elk afzonderlijk item moet ik eerst aanklikken wanneer ik wil weten of het ook in mijn maat beschikbaar is. Wanneer dit niet zo blijkt te zijn ben ik enorm (maar dan ook echt enorm) teleurgesteld. Op Freshcotton, kan ik naast dat ik op man/vrouw en verschillende stijlen kan zoeken ook zoeken op maten en merken. Veel beter! Ik kom veel sneller tot een goed overzicht van de kleding die voor mij beschikbaar is. Ideaal.
Waar moet het heen?
Mijn wens zou zijn dat websites filtermogelijkheden geven voor alles wat ze opslaan. Neem bijvoorbeeld alle eigenschappen van een product. Ik zou op al deze eigenschappen willen kunnen filteren (samen, los, etc). Zonder beperkingen. Deze openheid van informatie zorgt ervoor dat je als klant/bezoeker eerder vindt wat je zoekt, zonder eindeloos te hoeven zoeken (en vaak: te wachten).
Het probleem is vaak nog dat er vanuit het product gedacht wordt en niet vanuit de klant. Neem het voorbeeld van mijn schoenmaat 44 en de beschikbare maten van Puma schoen X. Wanneer je denkt vanuit het product toon je enkel bij het product de beschikbare maten. Wanneer je denkt vanuit de klant, laat je de klant zijn schoenmaat invullen, waardoor alleen schoenen, maat 44, getoond worden. Het openstellen van de mogelijkheden om over producten / informatie heen te filteren geeft de klant de mogelijkheid om zijn input te geven, waar de site op kan reageren. In plaats van dat de klant moet reageren op output van de site (“o alweer niet in mijn maat”).
Mijn advies voor een betere bruikbaarheid: meer filteren! Wat zijn jullie adviezen voor een beter web?