Wanneer je een website hebt of onderhoudt is het soms moeilijk om voorbij je eigen pagina’s te kijken. Het doorlopen van je eigen website op kwaliteit van teksten, afbeeldingen, interactieontwerp en usability gaat vaak vanzelf. Maar verder kijken dan je site lang is, blijft moeilijk.

Toch is het handig om niet in een www-coconnetje te leven. Om je niet alleen bezig te houden met wat jij op jouw website doet, maar ook wat anderen in jouw branche of niche neerzetten. Om geïnspireerd te raken of juist om te constateren dat je het zo slecht nog niet doet. Dat geldt overigens niet alleen voor de website, maar ook voor allerlei andere zaken zoals aanwezigheid op social sites of backlinks.

Waar kun je bij je concurrenten (concullega’s als je dat liever hebt) op letten? Ik zet een aantal ideeën op een rijtje. Je hoeft natuurlijk niet elke dag overal langs te gaan, maar af en toe een kijkje nemen kan geen kwaad.

Teksten

Je surft nu eenmaal op Contentgirls en teksten zijn belangrijk. Bestudeer de woorden die zij gebruiken om mensen te verleiden. Ga na of diezelfde woorden voor jouw webteksten ook geschikt zijn. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je lappen tekst gaat jatten bij de concurrent (foei dat het door je hoofd schoot), maar misschien hebben zij synoniemen gevonden waar jij nog niet aan hebt gedacht.

Google alerts

Stel een Google alert in voor belangrijke keywords die je met je concurrenten deelt. Zorg ervoor dat je als eerste weet waar als laatste gesproken wordt over deze keywords. Misschien zijn het plekken waar je gelinkt moet staan of misschien staat er informatie die je kunt gebruiken. Stel ook Google alerts in voor de namen (bedrijfsnamen he) van je concurrenten. Zo blijf je op de hoogte van wat ze online doen.

RSS enzo

Heeft je concurrent een RSS-feed? Schrijf je dan in. Verstuurt hij een nieuwsbrief? Geef je dan op. Zorg ervoor dat je ten alle tijden weet waar je concurrent mee bezig is en hoe ze het doen. Het internet biedt je bij uitstek de mogelijkheid om dit heel gemakkelijk te doen.

Wie linken er?

Surf naar Google.com en type daar in het zoekvenster link: http://www.sitevanjeconcurrent.nl. Je krijgt nu te zien waar er allemaal naar die website wordt gelinkt. Zoals gezegd wil je er misschien bijstaan of vind je hier informatie over aankomende activiteiten van je concurrent. Voel je niet slecht, de concurrent doet hetzelfde.

SEO

Klik met je rechtermuisknop op een pagina en kies voor bron weergeven (Explorer). Je ziet nu de pagina zoals en zoekmachine de pagina te zien krijgt. Voor jou is het belangrijk om de Titel en Beschrijving van de pagina te bekijken. Als het goed is zijn deze tags op verschillende pagina’s met verschillende teksten gevuld. Gebruik ze als zoekwoord in Google en controleer of je concurrent te vinden is en of jij te vinden bent op diezelfde woorden. Of gebruik deze tool

Robots.txt

In een robots.txt bestand kun je o.a. aangeven welke content je voor zoekmachines wilt verbergen. Kijk bij je concurrenten wat zij verbergen. Dit bestand staat meestal hier www.hunwebadres.nl/robot.txt

Twitter

Via search.twitter.com kun je op keywords zoeken in wat er op Twitter is gezegd. Over jou, maar natuurlijk ook over de concurrent. Je zoekopdracht kun je als RSS-feed in je reader bewaren zodat je steeds als er iets over je concurrent wordt geroepen dat meteen weet.

Ga op bezoek

Niet alleen de broncode van hun pagina’s is interessant, de voorkant in de gaten houden is ook geen slecht idee. Surf af en toe langs, raak geïnspireerd of leer juist wat je niet moet doen door te kijken naar de sites van je concurrenten.

Er zijn natuurlijk veel meer manieren om je bezig te houden met wat de concurrentie doet. Allerlei gratis diensten (Google analytics bijv.) die hier op Contentgirls nog een keer voorbij zullen komen. Het belangrijkste is dat je geen tunnelvisie krijgt en je realiseert dat er een wereld is buiten je eigen webplek.

0 Shares:
Dit artikel is 6.360 keer gelezen