Dikke kans dat je bij een bedrijf werkt dat nog steeds niet social is. Nou ja, nog steeds niet – de hele social trend is nog erg jong. Het internet als massamedium is überhaupt nog erg jong. Maar goed, je werkt dus bij een bedrijf dat nog geen social stappen heeft weten of durven te zetten. Jammer. Vooral als jij wel mogelijkheden ziet om ermee aan de slag te gaan. Om service te verlenen, je producten te slijten, je merk te versterken. Hoe zorg je er binnen jouw organisatie voor dat zij die stap nemen?

Er is natuurlijk geen stap-voor-stap recept geschikt voor elk bedrijf, maar er zijn wel wat randvoorwaarden die het gemakkelijker maken en het risico (dat men vaak als argument heeft) inperkt:

Zorg voor een concreet idee

Als het bedrijf waar jij werkt nog helemaal niet bezig is met het social web, dan heb je nog veel te doen. Je zal ze moeten overtuigen. Maar om mensen te overtuigen is het handig om zelf een idee te hebben. Bedenk zelf een aantal (max. 3) manieren waarop het bedrijf mee kan doen aan het social web. Zet ze – in elk geval voor jezelf – op papier:

  • Wat wil je bereiken? (wat is het doel, bijv. meer verkoop)
  • Hoe wil je dat bereiken? (jouw idee)
  • Wat zijn de kosten/baten?
  • Hoe ga je meten of het succesvol is? (KPI’s –> meetbare factoren)

Door deze oefening te doen heb je in je hoofd een idee van wat je wilt dat er gaat gebeuren en hoe dat moet gebeuren. Je verhaal wordt er veel sterker van en daarmee de kans op succes groter.

Zorg voor medestanders

Werken met het web is nog steeds een baan voor zendelingen. Ja het percentage internetgebruikers in Nederland ligt erg hoog, maar het web inzetten als serieuze business is nog relatief nieuw. Veel mensen zijn nog huiverig en heel veel mensen zien het web nog als een spelletje. Zeker het social web wordt gezien als een hobby: gezellig kletsen over onzinnigheden, het liefst onder een interessante nickname. Neem je rol als zendeling serieus en overtuig zoveel mogelijk mensen van het zakelijke nut van het web. Zorg ervoor dat jij de Jehova van het social web wordt. Geef presentaties, doe tours langs verschillende afdelingen, gebruik elke borrel of andere bijeenkomst om nog eens te vertellen wat het bedrijf eraan kan hebben.

Zorg voor hoge bomen

Er werken misschien wel duizenden mensen bij jouw werkgever. Die hoef je natuurlijk niet allemaal stuk voor stuk te overtuigen. Zoek uit welke mensen belangrijk zijn om aan jouw kant te hebben en steek extra energie in die groep mensen. De mindere goden zijn veel makkelijker mee te krijgen als je van bovenaf steun weet te krijgen.

Zorg dat je de communicatie rond hebt

Op het social web zal het bedrijf op wat voor wijze dan ook direct moeten communiceren met klanten en potentiële klanten. Dat is dan ook vaak de reden dat bedrijven huiverig zijn om eraan te beginnen. Ze zijn bang controle kwijt te raken over die communicatie. Het is dus van belang om ervoor te zorgen dat je hen daarin geruststelt. De kans is namelijk groot dat de mensen die de communicatie op het social web doen, niet dezelfde mensen zijn die normaal de communicatie voor het bedrijf doen. geen communicatiespecialisten, maar webcommunicatiespecialisten. Daarbij moeten zij veel sneller kunnen schakelen dan men gewend is. Een paar tips:

  • Maak goede afspraken met de afdeling communicatie
    Spreek af hoe er gecommuniceerd zal worden. Leg die afspraken vast wanneer je eenmaal zover bent. Het social web is snel. Je kunt niet élke tekst langs een communicatieadviseur/-specialist sturen. Het is dus handig om eenmalig afspraken te maken en die goed te hanteren. Spreek wel een aantal momenten per jaar af waarop je met elkaar kijkt of er moet worden bijgestuurd.
  • Maak goede afspraken met juridische zaken
    Het zou vervelend zijn als er op het social web zaken worden geroepen die je aansprakelijk maken. Ga langs bij de afdeling juridische zaken en vraag hen een short list te maken van do’s en dont’s.
  • Maak goede afspraken over wie waarover mag communiceren
    Wie mag online klantenservice verlenen, wie mag gezellig kletsen, wie mag kennis delen, wie mag commerciële boodschappen de wereld insturen, wie mag toezeggingen doen en wie absoluut niet. Dit kunnen allemaal verschillende mensen zijn. Zorg ervoor dat duidelijk is wie wat mag doen, wanneer, waar en hoe.

Zorg dat je een eigen verhaal hebt

Mensen luisteren veel minder naar wat je zegt dan dat ze kijken naar wat je doet. Je verhaal is sterker wanneer je uit eigen ervaring spreekt. Maak zelf fervent gebruik van het social web. Leer van je eigen ervaringen zodat je veel overtuigder de voordelen en lessen over kunt brengen.

Zorg dat je geduld hebt

Last but not least: heb geduld. Zeker bij bedrijven die nog een erg gesloten karakter hebben is dit alles een kwestie van een lange adem. En niet alleen dat, de reacties die je – zeker in het begin – krijgt zullen veelal een beetje spottend en giechelig zijn. Wees niet bang om af en toe een weloverwogen risico te nemen (probeer bijvoorbeeld gewoon een afspraak in te schieten met de CEO en probeer hem/haar enthousiast te krijgen), maar verwacht niet meteen wonderen.

0 Shares:
Dit artikel is 2.488 keer gelezen