Social media. Don’t you just love it? Nou, daar ben je dus niet alleen in. Van internetologen tot digibeten en van programmeurs tot marketeers, iedereen praat erover en iedereen wil er iets mee. Logisch ook, want oneindig veel  mensen doen er ook iets mee. Sociale netwerken zoals Hyves, Facebook en Twitter hebben miljoenen leden en die aantallen groeien nog elke dag. Waar veel mensen zijn is veel geld. En waar geld is valt iets te verdienen. Reden genoeg dus om nog maar eens te kijken naar wat social media voor je bedrijf kan betekenen en wat je ermee kunt.

Relaties
Nee, geen liefdesrelaties mensen. Al is dat ook absoluut zeer mogelijk. Maar dat is niet wat ik bedoel met relaties. Het social web stelt je in staat om relaties te leggen met je (potentiële) klanten. Mensen doen geen zaken met bedrijven, mensen doen zaken met mensen. Althans, dat doen ze veel liever. De relatie de je hebt met de bakker op de hoek en die weet welk brood je heerlijk vindt is beter dan je relatie met het merk Delta Lloyd (of noem eens wat anders), waarvoor je een nummer bent. Door mee te doen op het social web geef je consumenten de kans de mens achter het merk te leren kennen en dat leidt – als je het goed doet – tot een betere relatie.

Service
Er zijn steeds meer bedrijven die dit doen: het verlenen van klantenservice via het social web. Heb je een vraag over Dell of een probleem met een van hun producten en publiceer je daar iets over op het web, dan kan het zijn dat het webcare team van Dell je vindt. Je kunt dit overigens op meerdere manieren doen als bedrijf. Zelf actief op zoek gaan naar klachten of duidelijk aanwezig zijn op bijvoorbeeld Twitter en vanaf die plek beschikbaar zijn. Het voordeel mag duidelijk zijn. Niet alleen heeft het oplossen van problemen van je klanten een positieve invloed op je merkperceptie, daarnaast liggen de kosten voor webhelp lager dan voor telefonische hulp.

Verbeteren merkperceptie
Het is al eventjes voorbij gekomen: hoe zien mensen jouw merk. Door op het social web aanwezig te zijn en een positieve bijdrage te leveren, beïnvloed je de perceptie in positieve zin. Let op: aanwezigheid alleen levert je niet meteen iets op. Het social web is social (jahaa, duh) en “social” gaat over interactie en interactie is dus geen eenrichtingsverkeer. Alleen maar roepen wat je allemaal doet en kunt en biedt brengt je nergens. Investeren in die sociale cohesie, in de online community die het social web is, is voorwaardelijk voor een positieve ervaring bij je (potentiële) klanten.

Investeren dus. Investeren door in gesprek te gaan. Investeren door kennis te delen. Investeren door te faciliteren.

Genereren van leads/Verkopen
Jawel, het kan ook op het social web. Maar wees wel duidelijk en vergeet het bovenstaande niet. Duidelijk betekent dat je niet doet alsof je  er exaxt hetzelfde inzit als elke andere persoon, om dan opeens een groot reclameblok de wereld in te sturen. En vergeet het bovenstaande niet: oftewel, ook hier geldt dat je moet investeren. Binnenvallen op een willekeurig feestje waar jij niemand kent en niemand jou kent en opeens gaan roepen wat je te koop hebt, is niet erg effectief. Relaties opbouwen, kennis delen, jouw product aanbieden wanneer het gepast is, leidt eerder tot succes.

Interne communicatie en kennisdeling
Ben je onderdeel van een grote organisatie, met lange lijnen en misschien verschillende fysieke locaties, dan kan social media een prima communicatie- en kennisdelingsmiddel zijn. Er zijn verschillende interne versies van sites zoals Facebook en Twitter en vergeet old skool chat ook niet.  Waarom zou je datgene wat buiten de deur tot goede resultaten leidt niet ook intern inzetten.

Co-creatie
Twee weten meer dan één en op het social web zijn talloze mensen, die in veel gevallen zeer bereid zijn om met je mee te denken. Meedenken over oplossingen voor problemen waar jij als organisatie tegenaan loopt. Waarom zou je daar geen gebruik van maken? Let op: ik zeg Gebruik en geen Misbruik. Co-creatie betekent niet dat je gratis probeert te krijgen, waar je anders dik voor betaalt. Alleen beloon je degenen die meedenken vaak op een andere manier dan financieel (kan ook trouwens). Door iets te verzinnen waarmee zo iemand status krijgt of door bijvoorbeeld heel duidelijk credit te geven aan de helpers.

0 Shares:
Dit artikel is 2.502 keer gelezen