txtgDe eerste computer spellen waren eenvoudig. Wie herinnert zich pong nog? Een blokje beweegt zich heen en weer over het scherm. Twee streepjes aan weerskanten van het spel dienen als racket en de speler of spelers bewegen deze rackets op en neer. Door handig manipuleren kan de ‘bal’ met effect heen en weer gespeeld worden in een poging de andere speler of de computer te verschalken. Eenvoud ten top en uren speelplezier voor de vroege computer-speler.

Spellen die zich ook heel goed leenden voor de vroege (spel-)computers waren de tekst-adventures. Er was namelijk niet meer nodig dan een logaritme dat tekst interpreteerde en een database gevuld met locaties, objecten en gebeurtenissen op die locaties. De interactie met de speler was volledig op tekst gebaseerd.


Computer: “Je staat voor een deur. De deur is dicht. Wat wil je doen?”
Speler: “Open deur.”
Computer: “De deur zit op slot. Wat wil je doen?”
Speler: “Kijk deur.”
Computer: “De deur zit op slot. Voor de deur ligt een mat. Wat wil je doen?”
Speler: “Kijk mat.”
Computer: “Onder de mat ligt een sleutel.”

En zo puzzelde je verder. Je versloeg monsters, vond schatten en je karakter drong dieper door in het mysterie van het spel. Een goed geschreven tekst-adventure hield je tot diep in de nacht bezig en je vergat al gauw dat er alleen tekst op het scherm stond. De beelden kwamen, net als in een boek, vanzelf tot leven. (Voor meer tekst adventure spellen: http://www.ifarchive.org/ en http://www.xs4all.nl/~pot/infocom/.)

Grafisch
Begin jaren negentig veroverde de grafische-adventure de computer. De belangrijkste krachten in dit veld waren Sierra en Lucasarts. Zij brachten game engines op de markt die interactie mogelijk maakten tussen wat de speler op het scherm zag en het spel. Met de muis klikte je op de deurmat en het karakter op het scherm tilde de mat op. Dan klikte je op de sleutel die onder de mat lag en je karakter pakte de sleutel. Dan klikte je op het “gebruik” icoon en daarna op de sleutel. Onderin beeld kwam de zin “Gebruik sleutel op…” en je klikte op de deur. Grammaticaal stonden er soms rare zinnen maar dat nam niet weg dat de deur openzwaaide en dat er in glorieuze 8 bit animatie een zombie op je af stormde door de open deur. In plaats van het saaie “Je bent dood” zinnetje zag je hoe je karakter aan stukken werd gereten, gewoonlijk op hilarische wijze. Zo worstelde je door Indiana Jones zijn avonturen, lostte je geheimen op Monkey Island op en hielp je een hulpeloze concierge door z’n ruimte avonturen heen. Humor en actie in 8 bit en later zelfs 16 bit keuren. Wederom waren de nachten lang.

Game engine
En dat dreigen ze weer te worden. Mag ik u voorstellen: het ScummVM project. ScummVM brengt een programma uit, geheel gratis en legaal, dat de Scumm game engine op verschillende platforms laat werken. Eigenlijk is het gewoon die engine in een maatjasje dat het geschikt maakt voor al die platforms. Er is zelfs source code aanwezig waardoor je het op een ander platform kan compileren als je zo avontuurlijk bent. Een paar van de platforms waar het programma al op werkt zijn: Windows (ook mobiel), MacOS, Symbian, Linux en iPhone. Er zijn er nog veel meer dus kijk op de site of jou voorkeur erbij staat. Behalve de Scumm engine van Lucasarts heeft men sinds kort ook de SCI engine van Sierra toegevoegd aan ScummVM. Dit laatste is vooralsnog alleen in de experimentele ‘nightly builds’ verkrijgbaar dus nog niet in de stabiele versie. Dat is echter een kwestie van tijd.

Kopiëren en spelen maar
De spellen kun je vanaf de originele CD-ROM’s of – hoe werkt dat ook alweer? – vanaf de floppies kopiëren naar een map op je apparaat naar keuze. Een keuze scherm in ScummVM dirigeer je dan naar de juiste map en klikt op ‘add game’. Alleen de data files zijn nodig. De engine wordt immers door ScummVM verzorgd. Enkele spellen zijn gratis op de ScummVM site te vinden: Beneath a steel sky, Flight of the Amazon Queen, Lure of the Temptress en Drascula. Met deze spellen zou je al een mooi poosje bezig kunnen zijn. De wachtkamer bij de tandarts kan maar zo veranderen in de jungle rond de Amazone rivier. Als je niet net als ik je hele CD-ROM collectie hebt opgeruimd (lees: geruimd) dan kan er zo maar een berg speel plezier tussen zitten die je al bijna vergeten was. Ben je net als ik en zijn die CD-ROM’s al vergaan tot stof en as dan biedt marktplaats of ebay misschien uitkomst. En anders misschien de lokale rommelmarkt. Natuurlijk zijn er ook minder legale manieren om aan deze spellen te komen. Maar het exploreren van die baai laat ik aan de piraat in je over. Avast, yee maties and a bottle of rum!

Retro-gamen
Waarom die oude troep (immers net weggegooid) herontdekken? Een goede vraag maar het antwoord is volgens mij eenvoudig: speelplezier. De spellen zien er ouderwets uit, primitief zelfs vergeleken met het HD geweld van nu. Maar zoals Nintendo bewijst met de Wii en de DSi: het spel maakt het succes, niet de beeldkwaliteit. Sommige oude adventures zijn zo goed geschreven dat ze het (her)spelen meer dan waard zijn. En aangezien de gemiddelde telefoon nu twee á drie keer zoveel kracht heeft als de computer waarop deze spellen destijds gespeeld werden kun je nu overal genieten van deze vorm van retro-gaming. En met de crisis greep op onze portemonnaie en de vakantie voor de deur lijkt mij een gratis manier om leuke spellen te spelen geen slechte zaak. Veel plezier.

0 Shares:
Dit artikel is 2.126 keer gelezen