seo-keywords-2Een tijdje geleden konden jullie mijn visie lezen op het bepalen van de juiste SEO keywords. Op basis van de criteria relevantie, zoekvolume, haalbaarheid en huidige positie kun je goede keywords selecteren, die je vervolgens kunt gebruiken. Voor het schrijven van ‘echte’ SEO teksten, of gewoon als inspiratie. Maar niet ieder SEO keyword is hetzelfde. In mijn beleving zijn er vier soorten: focus-keywords, kans-keywords, positiebehoud-keywords en combinatie-keywords.

Recap: de keyword selectie
Terug naar het begin. Voor een goede keyword selectie bedenk en combineer je allemaal mogelijk relevante termen, totdat je een lijst met duizenden woorden hebt waarvan je denkt dat deze volledig is. Vervolgens laat je met tools en common sense de criteria relevantie, zoekvolume, haalbaarheid en huidige positie op de lijst los. Dan houd je er meestal nog wel een stuk of 50 tot 100 over. En dan?

Een paar om op te focussen
Een handjevol van deze keywords zijn zogenaamde focus-keywords. Dit zijn generieke woorden met een hoog zoekvolume die relevant zijn voor de hele website, maar die door hun concurrentie ook behoorlijk moeilijk zijn. Deze woorden zijn vaak heel logisch, maar toch goed om middels een analyse bevestigd te zien: ‘autoverzekering’ voor een autoverzekeraar, ‘hypotheekadviseur’ voor een hypotheekadviesbureau en ‘tekstschrijver’ voor een, eh, tekstschrijver bijvoorbeeld. De truc hierbij: minder is eigenlijk meer! Liever 2 of 3 keywords om je helemaal op te focussen, dan tien tevergeefs een beetje half. Verwerk ze in de hele site, maar gebruik ze ook bij bijvoorbeeld linkbuilding.

Altijd fijn: echte kansen
Als je geluk hebt, heb je met je selectieanalyse een stuk of wat kans-keywords ontdekt. Dit zijn de kleine triomfjes van een keyword selectie, omdat je vaak snel resultaat kunt boeken met relatief weinig schrijfwerk. Zo ontdekte ik jaren geleden dat mensen zich rot zochten op ‘internetprovider’, maar dat geen enkele aanbieder zichzelf zo noemde. Toen een enorme kans dus. Tegenwoordig zijn er ineens 3 miljoen resultaten in Google. Of wat te denken van ‘jongerenverzekering’? Een populair, relevant zoekwoord met slechts ruim 1.000 concurrenten. Schrijf over zulke woorden een goede tekst en je hebt vaak al meteen een goede positie te pakken.

Je positie verbeteren en behouden
Als de website waarvoor je gaat schrijven al een tijdje bestaat en technisch niet al te ondoorgrondelijk is, is de kans groot dat de site op een aantal zinnige keywords al best goed scoort. Positiebehoud-keywords noem ik die. Sta je bijvoorbeeld op 5 op ‘marketingbureau’? Gefeliciteerd! Maar misschien kun je wel naar 4 of 3 met een aantal kleine tekstaanpassingen of extra teksten. Het is in ieder geval slim om goed op te letten dat je deze goede positie kunt behouden. Vaak zie je dat teksten worden herschreven voor de kans-keywords, zonder met al goed presterende keywords rekening te houden. De vindbaarheid op deze woorden kan dan ineens flink achteruit gaan. Zonde natuurlijk!

Keywords om mee te combineren
Als laatste heb je altijd wel een reeks handige combinatie-keywords gevonden. Op de woorden ‘offerte’, ‘kopen’ en ‘bestellen’ alleen word je natuurlijk nooit gevonden, maar wellicht wel in combinatie met je product. Met een keyword selectie kun je analyseren of je, stel dat je opdrachtgever een online tuinspulletjeswinkel heeft, moet overwegen te kiezen voor ‘bloembollen bestellen’ en ‘geraniums bestellen’ of voor ‘bloembollen kopen’ en ‘geraniums kopen’ (of iets anders!). Print de lijst met combinatie-keywords daarom uit en hang hem goed zichtbaar aan de muur, zodat je deze woorden steeds gemakkelijk in allerlei teksten kunt verwerken.

Acties, monitoren, vervolgacties
Door keywords in te delen in verschillende categorieën, weet je wat je aan ze hebt. Sommige verwerk je in de gehele url-structuur en titles, andere verwerk je alleen in teksten. En als je dat allemaal gedaan hebt, is het natuurlijk verstandig om het effect hiervan te monitoren. Houd daarom wekelijks of maandelijks bij wat de huidige posities en de resultaten zijn. Zo kun je een betere inschatting maken van het effect van je inspanningen en vervolgacties bedenken.


3.454 keer gelezen Geschreven door