blackwhiteHet woord creatieve duizendpoot dekt in geen honderd jaar de lading van wat Rosanne allemaal doet. Ze ontwerpt weblogs, studeert psychologie, fotografeert en exposeert, blogt, loopt stage bij Kennisnet.nl, doet onderzoek naar multimediale leermiddelen voor kinderen met autisme, is redacteur bij About:blank en weet er ook nog een sociaal leven op na te houden. Met een vriend, familie en vrienden, thee, bier en af en toe een boek. En ze is pas 21.

Waar gaat dat heen, Roos? Wat doe je ongelofelijk veel.

Ja, dat vraag ik me ook wel eens af… Gelukkig schiet mijn sociale leven er niet bij in. Ik heb geleerd een balans te vinden tussen de dingen die ik doe. Mijn stage is op dit moment ‘leidend’, ik ben daar drie tot vier dagen per week aanwezig. En mijn on- en offline bezigheden raken elkaar op bepaalde vlakken. Zo heb ik voor Kennisnet @kennisnet opgezet op Twitter- dat kan ik dan toch niet laten.

In de uren die overblijven bouw ik websites, houd ik me bezig met social media zoals Twitter, Hyves, Facebook, mijn weblog soyrosa.nl, muziek zoeken op Last.fm, discussiëren over een fotoproject op Ning.nl en foto’s uitzoeken voor JPGMagazine en Onexposure.net. En natuurlijk krijgt mijn offline bestaan ook voldoende aandacht, haha.

Je bent bijna klaar met je studie psychologie. Wat houdt je eindonderzoek in?

Ik ga kijken hoe je multimedia (een instructie in de vorm van een animatie bijvoorbeeld) het best aan kunt bieden aan leerlingen met ASS (Autisme Spectrum Stoornis), en baseer dit op een multimediatheorie die zegt dat je het werkgeheugen zo min mogelijk moet belasten om zo veel mogelijk te leren en ook op basis van de geheugenkenmerken van deze leerlingen.

Leerlingen met ASS zijn beperkt in hun visueel/ruimtelijk werkgeheugen, en daarom kun je bij een animatie beter geen begeleidende visuele tekst presenteren, maar dit visuele vervangen door audio. Tenminste, dat is mijn hypothese, en dat ga ik testen.

Hoe ga je dat doen?

Ik ga het op experimentele wijze testen. Een deel van de klas krijgt een animatie te zien met visuele tekst erbij, het andere deel van de klas ziet de animatie ondersteund door een auditieve tekst. Na het zien ervan krijgen ze een testje, en als de laatste groep inderdaad significant hoger scoort dan de eerste groep kun je eigenlijk al zeggen dat er een resultaat is.

De multimedia bied ik aan in de vorm van een animatie over het ontstaan van bliksem, deze animatie wordt in Amerika ook al jaren in onderzoek gebruikt.

Als mijn hypothese uitkomt, kun je dus zeggen dat je deze leerlingen, die toch al moeite hebben met leren, enigszins kunt ontlasten in hun leren door ze de informatie in de vorm van tekst auditief aan te bieden, in plaats van visueel. Dat laatste is toch wel het meest gebruikelijk, een tekst bij een plaatje zetten.

Het grote voordeel van ICT vind ik dat je heel makkelijk iets op de leerling kunt  aanpassen. En de eigenschappen van een leerling kunnen versterkt of ontlast worden door dit soort kleine aanpassingen.

Hoe ben je eigenlijk ooit op het internet verzeild geraakt?

Op mijn zestiende sloot ik me aan bij 20six.nl en schreef ik een stukje, over een schooldag geloof ik. Daar kreeg ik drie reacties op en dat heeft me zo aangenaam verrast, dat ik bleef schrijven. Het gekke is dat schrijven me daarvoor totaal niet interesseerde. Dat ik dat leuk vind heb ik pas op het web ontdekt.

Op je zestiende gaan bloggen en van daaruit allerlei professionele webactiviteiten ontwikkeld- je bent eigenlijk een soort pre-Rutger.

Haha, dat vind ik een leuk compliment- ik vind het superknap wat Rutger (Koekjesfabriek.com) op zijn leeftijd allemaal al doet.

Hoe komt het dat je je op websites bouwen hebt gestort?

Toen 20six gereorganiseerd werd ontstond de behoefte om het weblog meer in eigen beheer te krijgen. Een van de bloggers op 20six had een website, en bood mij daar serverruimte aan. Daar stond Pivot op, en toen kon ik zelf bij m’n FTP, zelf m’n layout aanpassen, zelf alles, eigenlijk. Dat sprak me erg aan, het was fijn om dingen in eigen beheer te kunnen doen. Vooral het puzzelen met CSS vond ik leuk, en spelenderwijs leerde ik steeds meer over het maken van layouts en weblogs. In het begin was dat natuurlijk een blamage, want meestal zag m’n weblog er niet uit.

Hoezo?

Ik weet nog hoe trots ik was dat ik de pivotcode werkend kreeg in een knalroze kader tegen een lichtgrijze achtergrond. Meer was het niet. De menu-items vlogen ergens in een hoekje rond, maar ik had een prachtig roze kader met blogstukjes erin. Trots dat ik was!

Daarna leerde ik mezelf stukje bij beetje steeds meer, tot het ergens op begon te lijken.

Tegen die tijd beschouwde ik CSS’en als een hobby; heerlijk, dat schrijven van woorden en ‘codes’ waar dan iets uit gevormd werd.

Je bent nu bezig met de website van About:blank, begrijp ik, en met een groot project dat nog even geheim moet blijven. Je bent het hobbyisme wel voorbij. Ga je beroepsmatig websites bouwen?

Ooit was mijn motto: keuzes maken. Dat was in een periode dat ik veel meer deed dan nu- ik moest toen echt snoeien in mijn bezigheden. Nu doe ik alles wat ik leuk vind, keuzes maken kan altijd nog. Ik zie het op dit moment wel zitten om na mijn studie eerst te reizen, daarna als ZZP’er websites te gaan maken, ondertussen te kijken of ik nog een studie wil doen en daarna dan eens kijken wat ik ‘echt’ wil gaan doen.

Als je zoveel interesses hebt, heb je ook altijd het gevoel dat er ‘nog meer’ is, dat is wel een valkuil van mezelf.

Eigenlijk blijf je nog heel lang op reis, op zoek, en ondertussen houd je je bezig met alles wat je leuk vindt. En wat je aanraakt wordt ook meteen goud, lijkt wel.

Nou, nu ik alles tegelijk doe ben ik met zilver ook tevreden, maar ooit wil ik ergens inderdaad ‘goud’ in worden, haha. En of dat nu fotografie, webdesign, psychologie, autismespecialist, whatever wordt weet ik nog niet.

Je hebt nog tijd genoeg.

Inderdaad- 85 lijkt me een mooie leeftijd om het wat rustiger aan te gaan doen.

0 Shares:
9 comments
  1. Sorry, Charlotte! Je moet weten dat ik nog even getwijfeld heb of ik mijn leeftijd wel openbaar wilde maken ;-)

  2. Kom ik opeens mijn naam hier tegen :-). Leuk interview, en leuk van Roos dat ze mee heeft gedaan. Duizendpoot zijn is enigzins heel erg leuk, anderszins ook weer totaal niet, dat vind ik dan.

  3. Yo mede-stagiaire bij Kennisnet.nl, een interview? Wat stoer!
    Nou, ik kan alleen maar toevoegen dat deze babbelende duizendpoot ook nog ontzettend gezellig is :-D

  4. Een dikke WOW ! Leuk interview, wist niet dat je nog zo jong bent, maar je doet verbazingwekkend veel en voel me gelijk een lui nietsnut ;-)

  5. ow om weer jong te zijn ; ) en die energie te hebben bla bla bla. maar leuk interview! (zowel @webbeltje als @soyrosa, om even in stijl te blijven ; )

    een soort pre-rutger, wat moest ik daar om glimlachen zeg =)

  6. Nou ja, ik had je eigenlijk 19 geschat. Zat ik er toch naast:-)

    Leuk interview. Weerslag van de manier waarop ik je ben leren kennen (maar dat houden we geheim hebben we afgesproken)!

  7. Leuke reacties allemaal! :-) Doet me goed. Ook nog even credits voor de leuke interviewster, natuurlijk :-)

Comments are closed.

Dit artikel is 5.041 keer gelezen