Win een boek van Merel Roze
(kijk voor de prijsvraag onder het artikel)

Waarom niet in eigen beheer een boek uitbrengen als je als schrijver op internet al een eigen doelgroep hebt verzameld voor je werk? Uitgevers strijken een groot deel van de winst van een boek op, maar dat kan natuurlijk ook anders. Zeker sinds de komst van internet. Dit is in het kort wat Jelle Brandt Corstius schreef in een ingezonden stuk in De Volkskrant.

Eigen beheer is voor losers
De heersende opvatting is: een boek in eigen beheer uitgeven is voor mensen die hun boeken niet kunnen slijten aan een uitgever. Voor losers dus, die koste wat kost hun pulp in de markt willen zetten. Maar waarom zou dat niet kunnen veranderen? De verdeling voor de meeste boeken is als volgt: 40% voor de uitgever, 40% voor de boekwinkel, 10% voor productie en distributie, 10% voor de schrijver. Van die 10% gaat de belasting nog af. Tel uit uw winst voor de schrijver.

Zzp´ers in uitgeversland

Steeds meer schrijvers zijn zzp’ers, omdat ze naast hun proza ook commercieel of journalistiek schrijven om aan geld te komen. Geen probleem, juist een kans. Zij kunnen hun eigen boek uitgeven als onderdeel van hun eenmanszaak. Niet alleen de schrijvers zijn zzp’er. Er zijn steeds meer goede redacteuren die zich freelance laten inhuren. Ook beginnen er publiciteitsmedewerkers voor zichzelf. Publiciteit hoeft niet duur te zijn, als je maar een goed idee hebt. De schrijver benadert boekwinkels zelf. De schrijver maakt zelf een begroting en een businessplannetje. Je netwerk wordt dus extreem belangrijk. Je bent pionier of je bent het niet.

Ik hoor de uitgeverijen al schamper lachen! Die pionier gaat het absoluut niet redden. De klant is er misschien klaar voor, maar het systeem van uitgevers en boekwinkels nog niet, zullen zij zeggen. Het is vloeken in de kerk, je komt bij boekwinkels nooit binnen en al helemaal niet zonder naam. Je verkoopt nooit meer dan 300 exemplaren. En waarschijnlijk hebben ze op dit moment gelijk.

Deja vu van de muziekindustrie

Maar kijk naar de muziekindustrie. Ivo Victoria schrijft over het déja vu dat hij ervaart: hij was vijftien jaar geleden beginnend muzikant en is nu debutantschrijver. Vijftien jaar geleden maakte de muziekindustrie eenzelfde fase door. Vijftien jaar geleden was je een nono als je een plaat in eigen beheer uitbracht. Nu is het allang niet meer vreemd en duidt het zelfs op authenticiteit als je alles zelf in de hand hebt. Kunstenaars zijn veel meer ondernemer dan vroeger.

Als schrijver van twee romans en eigenaar van een goedbezocht weblog zou ik natuurlijk de sprong kunnen wagen. Zelf investeren in een roman of bijvoorbeeld een bundeling van stukjes vind ik niet erg. Dat vind ik juist wel spannend en leuk. Overigens heb ik dat bij mijn eerste twee romans ook gedaan. Ik heb heel veel eigen tijd gestoken in de publiciteit en bij mijn tweede roman in het maken van een (goedbezocht) filmpje om de aandacht te trekken. Dat is ten dele gelukt.

We huren gewoon alles in

De rol van de uitgeverij is ook wel degelijk zeer belangrijk voor mij geweest. Het risico dat een uitgeverij neemt om te investeren in een beginnende schrijver is groot. De uitgeverij heeft een eigen, uitgebreid netwerk dat ik niet kan evenaren. En heeft bovendien jarenlange vakkennis die ik natuurlijk helemaal niet heb. Maar wat nou als ik die roman in eigen beheer via internet uitgeef en ook de uitgever en haar netwerk inhuur?

dwwvh

Win een gesigneerd boek van Merel Roze
De weekenden waren voor haar
Tijdschrift JAN: “Bijzonder meeslepend boek, we lazen het in één dag uit”
Hoe kun je winnen?
Twitter waarom juist jij het boek moet winnen. Gebruik daarbij de hashtag #dwwvh
Doe het vóór vrijdag 10 april 2009, 23:59 uur!

Hou hier de inzendingen in de gaten

0 Shares:
18 comments
  1. Wat een leuk boek! Goed dat er plaatjes bijstaan waardoor je voorbeelden kunt zien, anders had ik het in eerste instantie niet begrepen. Ook slim hoe de recensies aan de rechterkant zijn gezet (moet je wel eerst dat soort recensies krijgen).

    Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van Diedrik met het uitgeven in eigen beheer!

  2. Voor beide argumenten valt wel iets te zeggen. Ik denk niet dat de dominantie van uitgevers radicaal zal veranderen tot het een stuk gemakkelijker wordt om je eigen boek via internet te exploiteren, tot er een sluitend geheel is waar je kunt uploaden en instellen. Niet iedere schrijver is even tech savy. En ook als je dat wel bent zijn er veel onduidelijkheiden over hoe je dat in Nederland moet aanpakken. Misschien is er wel behoefte aan een Nederlandse (of internationale) Webook.

  3. Hoi Joey, ik kende WeBook zelfs ook nog niet (je ziet, ik ben echt al goed ingeleid). Het nadeel daarvan lijkt me dat je op basis van korte stukken tekst mensen zover moet krijgen dat ze je willen 'diggen'. Weet niet of dat zo snel zal werken.

    Dat het in NL nog onduidelijk is hoe je het moet aanpakken, klopt. Maar een moet de eerste zijn. Misschien moet het wel iemand zijn als Kluun: een kaskraker en iemand die niet bang is om met nieuwe marketing te komen (wat in de uitgeverswereld niet altijd gewaardeerd wordt).

    En moet je denk je echt tech savvy zijn om een boek op internet uit te geven?

  4. Ik denk dat in theorie alles klaar is om de stap te zetten, behalve het distributienetwerk. Marketing, redactie, artwork, etc. Het is allemaal expertise die momenteel bij de uitgever zit, maar ook prima freelance in te huren valt door de auteur.

    Ook e-distributie is makkelijk te regelen.

    Maar de fysieke distributie is het probleem (en op dit moment nog te belangrijk voor het succes van een boek); de winkels zullen op dit moment nog niet geneigd zijn een boek in eigen beheer in te kopen, laat staan in redelijke aantallen. En uitgevers zullen nog niet geneigd zijn om zgn. distributiedeals te sluiten met auteurs, zoals platenmaatschappijen dat wel doen. In het geval van een distributiedeal met een platenmaatschappij, regelt de artiest alles zelf (opnames, artwork, cdpersing, marketing, promotie, etc) en huurt enkel het sales/distributie-team van de platenmaatschappij in om het product fysiek in de winkel te 'zetten'. Daarvoor ontvangt de platenmaatschappij dan een royalty van bvb 20%. Ziet u het verschil? In een normale situatie is het de artiest die een royalty ontvangt, van 10 tot 15%. Maar nu zijn de rollen omgekeerd: de artiest vangt 75 tot 80% en de platenmaatschappij de rest. Moet je wel het risico durven nemen om voor te financieren en straks misschien met 2000 cd's in je kelder te blijven zitten.

    Maar zoals gezegd: dat soort deals zie ik de meeste uitgevers nog niet zo snel aanbieden. Totdat er inderdaad ene Kluun besluit om zich daar niks van aan te trekken. Een grote naam kunnen de winkels niet weigeren en zal dus ook zonder uitgever wel goed ingekocht worden. Waarna het aan de kleintjes is om zijn voorbeeld te volgen; de weerstand zal steeds minder worden.

  5. Merel, je vraagt naar mijn ervaringen met de uitgave van Achter de letter.

    Die zijn over het algemeen heel goed.

    Het is denk ik wel goed even te bedenken wat je uitgangspunt is voor het uitgeven van een boek.

    Als het gaat om het zo ruim mogelijk verspreiden van jouw pennevruchten dan is het verstandig het te proberen bij een uitgeverij. Die heeft verkoopkanalen (m.n. de boekhandel), volgens mij nog steeds een onmisbare schakel in het op grotere schaal verkopen van boeken. Kanalen die niet zo gemakkelijk bereikbaar zijn voor uitgevers in eigen beheer.

    Gaat het om inkomsten, en dat was volgens mij het punt van JB Corstius, dan is een uitgave in eigen beheer een mogelijkheid. Vooral als je denkt minstens een paar honderd exemplaren te kunnen verkopen.

    Logisch dat je dan een redelijke opbrengst kunt realiseren. Besef wel dat je niet alleen maar schrijver bent, maar dat de tekst ook moet worden opgemaakt, het omslag ontworpen, de tekst misschien geredigeerd; er moet onderhandeld worden met drukkerijen, een website gemaakt voor de verkoop, persberichten gemaakt en verstuurd, en als het een beetje lukt grotere fietstassen ingekocht om naar het postkantoor te fietsen.

    Ik had Achter de letter wel willen uitgeven bij een bestaande uitgeverij en heb dat ook geprobeerd, maar ik heb ervaren dat uitgevers nogal risicomijdend gedrag vertonen. En ik wilde het wel in boekvorm uitgegeven zien (ik ben papierromanticus), dus heb ik het zelf maar gedaan.

    Merel, je schrijft: ik kan ook de uitgever en haar netwerk inhuren. Volgens mij zal een uitgever daar niet zo gauw op ingaan, dat is haar grootste kapitaal.

  6. Ivo, ik denk dat je inderdaad de angel aanwijst. We moeten kortom een oproep doen aan Kluun. Makkelijk zat. ;-) Het zou voor zowel schrijvers als uitgevers uiteindelijk winst opleveren, zoals ik het zie. Alleen zullen de uitgevers dat op dit moment nog niet vinden.

  7. Dank je, Diedrik. Tussen de regels door lees ik dat je geen miljoenenverkoopsucces hebt geboekt maar dat je ook weer niet ontevreden bent.

    Je wijst me wel ook op een punt waar ik aan voorbij was gegaan (niet die uitgever, die leek me ook wat moeilijk te overtuigen), namelijk het opmaken van het boek aan de binnenkant. Zeer belangrijk en voor de uitgever een makkelijk onderdeel van het proces, voor mij geenszins.

    De uitgever zal inderdaad niet snel zijn belangrijkste troef verkopen, maar als je een deal sluit, moet het toch niet onmogelijk zijn? Een deal die dan natuurlijk beter is voor de schrijver dan de huidige deals?

    Jij schrijft op je site dat ook boekhandels je boek kunnen bestellen. Dat vond ik heel slim. Is er al een boekhandel zo cool geweest?

  8. – In het recent uitgegeven boek Uitgeven in eigen beheer van Maarten Dessing, overigens niet uitgegeven in eigen beheer, wordt gerept van een uitgever die (tegen gepaste betaling uiteraard) jouw boek opneemt in zijn fonds. Dan sta je dus in zijn aanbiedingscatalogus naast schrijvers die op de klassieke manier (zonder te betalen) worden uitgegeven. Op die manier heb je wel een kans om in de boekhandel te geraken. Maar wel tegen betaling, en met volgens mij maar een heel kleine kans om je investering terug te verdienen.

    – Ik kan me voorstellen dat een schrijver als Kluun een goede kans maakt om een zelf uitgegeven werk aan de boekhandel te slijten. Maar dan zou je kunnen zeggen dat hij zijn eigen uitgeverij is begonnen. Als je daarbij als buitenstaander werk uitgeeft zal zo'n uitgeverij ongetwijfeld royalty's verstrekken die niet veel hoger zijn dan bij andere uitgeverijen.

    Ik kan me ook voorstellen dat Kluun helemaal niet zelf uitgevertje wil spelen. Zijn verdiensten liggen ongetwijfeld een stuk hoger dan 10% per boek, en de leengelden uit de bibliotheekwereld zullen ook een mooie inkomstenbron vormen.

    – Op je vraag, Merel, over verkoop aan boekhandels: ja, die hebben best wat bij me besteld, vaak naar aanleiding van recensies of bestellingen van klanten.

  9. @Merel: met de noodzaak om tech savy te zijn bedoel ik vooral dat je, als je wilt uitgeven via internet, wel moet weten wat er kan met internet en hoe het werkt. Niet zozeer op technisch gebied, maar eerder dat je de technologie gewoon goed moet begrijpen.

    Verder denk ik dat ivo victoria een aantal goede punten naar voren brengt.

    WeBook is inderdaad meer een social publishing solution, maar was zo 1-2-3 het beste concept wat ik kon bedenken dat in de buurt kwam van easy publishing.

  10. Ik broed heel zachtjes op een verhaal, maar nog niet te hard. Eigenlijk meer omdat ik bang ben dat het niet wordt uitgegeven en dan blijf ik er meezitten. Er zijn ook veel site's waar je voor dertig euro of zo een ISBN nummer kan aanvragen voor je boek. Oh ja, Karin van met-k.com heeft ook haar eigen gedichtenbundel in eigen beheer uitgegeven, misschien kun je die ook contacteren?

  11. @Diedrik, leuk om te horen dat toch een aantal boekwinkels zo slim is geweest je boek te bestellen. Ik denk toch echt dat jij het goed hebt aangepakt. Kun je geen roman schrijven en het nog eens proberen? ;-)

    Verder denk ik dat je gelijk hebt: Kluun zou gek worden als hij zijn boek in eigen beheer zou gaan uitgeven. Hij verdient nu genoeg. En is allang blij dat hij niet al die regeldingen hoeft te doen, lijkt me.

    Mijn eigen (bij de uitgeverij uitgegeven) boek via internet vanuit huis verkopen is leuk – maar als ik er honderdduizenden zou verkopen zou ik voor niks anders tijd hebben. Juist die persoonlijke verzending nu maakt het extra waardevol, maar dan moeten het niet meer zijn dan een paar per week.

  12. En mét persoonlijke noot op de eerste pagina natuurlijk! Maar het kan ook dat hij dat alleen voor oud-collega's doet ;-)

  13. Ik broed heel zachtjes op een roman… nee hoor, ik ga je geen concurrentie aandoen. Maar als je mijn boek leest dan zie je dat het in sommige opzichten toch wel een persoonlijk boek is, heel anders dan de meeste woordenboeken.

    Ik ben ook wel blij dat ik geen honderdduizenden exemplaren heb verkocht! Ik heb wel grote fietstassen, maar dan had ik echt mijn rijbewijs moeten halen vrees ik.

  14. Hierdoor verdient Sonja Bakker toch zoveel. Uitgever wilde haar boeken niet uitgeven, dus deed ze het in eigen beheer. En zie waar ze nu staat. Het is natuurlijk geen literatuur, maar wel een succesvol voorbeeld van iemand die het heft in eigen handen nam.

  15. Hoi Merel,

    Zoals je (misschien) weet geef ik uitsluitend uit via Internet. Het gaat mij niet om heel beroemd en heel rijk worden, het gaat mij om eigen baas zijn en volledig de controle behouden over mijn werk. Of dat goed of slecht is voor het werk zal moeten blijken.

    Wel geloof ik stellig dat uitgeven op de traditionele wijze, net als in de muziekindustrie, ten dode is opgeschreven. Hoe zeer men hier ook tegen protesteert. De protesten komen hoofdzakelijk van de generatie die nog niet gewend is aan het scherm en het nog steeds met argwaan bekijkt. Er groeit echter een nieuwe generatie op die het scherm als bijna enige bron van informatie kent en deze generatie zal het gewicht, de omslachtigeheid, de eenzijdigheid en de kwetsbaarheid van de papierdruk als nadeel beschouwen en dus het boek, de krant en het tijdschrift online lezen. Zeker wanneer online overal beschikbaar is en de apparaten waarmee gelezen wordt net zo gemeengoed zijn als de mobieletelefoon nu.

    Ik dreig de hele presentatie prijs te geven die ik aan het schrijven ben over dit onderwerp dus einde comment ;-)

    Goed stukje en zet weer tot verder denken aan.

    Groet,

    Henk

  16. In het kader van het delen van kennis en ervaring:

    Ook ik (V, 48) heb mijn eerste schreden gezet in de wereld die uitgeven heet.

    Niet met fictie maar met een boek met – en over portretschilders. Het wordt een leidraad voor iedereen die overweegt een "echt" portret te laten maken, in plaats van een foto op canvas, maar nog niet goed weet hoe of wat en even een drempel over moet.

    Het is daarmee tevens een promotiemiddel voor de deelnemende kunstenaars, die ook een geldelijke bijdrage zullen leveren.

    Een korte informatieronde langs enkele uitgevers leerde mij dat de reguliere weg geen mogelijkheden zou bieden en eerlijk gezegd vind ik het zo ook veel leuker!

    Wat komt er in het boek? Voorbeelden dus, een idee van de prijzen, mooie plaatjes, hoe gaat e.e.a. in zijn werk, waarom is een echt portret beter dan een foto op canvas en wie is de mens achter de portrettist. Om te beginnen is het zaak om voldoende goede deelnemers te vinden.

    Voor wie dat interessant vindt wil ik van het vervolg van deze onderneming tzt wel verslag doen. Ook als het allemaal op een jammerlijke mislukking uitloopt (eerlijk). Tips welkom.

Comments are closed.

Dit artikel is 8.022 keer gelezen