ST/MEDIAJeff jarvis spreekt de taal waar ik blij van word. De taal die in mijn ogen altijd dé taal is geweest van het internet. De taal die in de ogen van marketeers en self-proclaimed goeroes pijn doet aan de oren. De taal met als basis uitgangspunten die direct uit de jaren ’70 lijken te komen, maar die met de techniek van vandaag veel meer betekenen dan 40 jaar geleden. De basis van die taal wordt door Jarvis simpel op een rijtje gezet:

  • Make mistakes
  • Life is beta
  • Be honest
  • Be transparent
  • Collaborate
  • Don’t be evil

Dat is waar het internet over gaat. Dat is waar die enorme kennisbank die iedereen een stukje van de machttaart biedt (als je maar wilt en doet)  over gaat. En niet alleen voor de individu, maar doordat het macht biedt aan de individu, biedt het feitelijk ook macht aan bedrijven. “Your worst customer is your best friend.”

Dat is niet nieuw overigens. Feedback is een cadeautje en dat geldt niet alleen (en ook veel minder) voor ontwikkelingsgesprekken op je werk. Dat geldt zeer zeker voor bedrijven. Want voor wie maken zij hun producten ook alweer? Ja precies, voor die individuen. Wat voor zin heeft het om die klanten met dit of dat trucje voor de gek te houden of om voor de statistische waarheid te gaan (als 1 miljoen mensen kijken, koopt in elk geval 1%. Conclusie: zoveel mogelijk bezoekers. Niet geconcludeerd: zoveel mogelijk kwaliteit om dat percentage omhoog te halen). Veel zinniger is het om de klant als partner te zien.

Klant en bedrijf hebben elkaar nodig. Zonder balans in dat partnerschap wint uiteindelijk niemand erbij. List en bedrog, massa en onpersoonlijk. Dat is het internet niet. Geen massamedium, maar een personal/persoonlijk medium.

Ik blijf hopen dat deze boodschap ook in ons Calvinistische kikkerlandje echt tot een beweging komt.

p.s: Dames doe eens mee. Jullie zijn stil.

0 Shares:
Dit artikel is 5.136 keer gelezen