Personal branding is hot. De goeroes schieten als paddenstoelen uit de grond. En terecht. De gemiddelde medemens haalt een groot deel van zijn informatie van het net. Niet alleen over hoe dinosauriërs eruit zagen of hoe laat de volgende trein richting Den Haag vertrekt, maar ook over mensen. Werkgevers Googelen sollicitanten, vrouwen Googelen hun dates en iedereen Googelt zichzelf. Wat het internet over je zegt bepaalt steeds vaker in elk geval een deel van het beeld dat er van je bestaat. Handig, als je het middel naar eigen voordeel in weet te zetten. Risicovol als je niet weet hoe je dat doet óf als iemand anders je voor is het bij het neerzetten van jouw identiteit. Want wat als een Google search op jouw naam allerlei negatiefs oplevert? Google helpt je niet om je reputatie weer op te vijzelen. You’re on your own. En hoewel er mogelijkheden zijn om jezelf weer positief in de Google-kijker te spelen, kosten die tijd moeite en is het helemaal niet van tevoren gesteld dat ze succesvol zijn. Argusogen Het is dan ook niet gek dat ik het initiatief van PersonRatings.com met argusogen bekijk. PersonRatings biedt bezoekers de mogelijkheid om privépersonen een cijfer te geven. Elke willekeurige persoon kan elke andere willekeurige persoon raten. Sterker nog, om een rating te geven is het niet eens nodig om je in te schrijven bij PersonRatings.com. Je kunt een persoon een score geven voor een aantal verschillende aspecten zoals hoe slim, hoe zelfverzekerd, hoe sexy, hoe vriendelijk, hoe energiek etc. een persoon is. Free speech Naast het geven van een cijfer kun je reacties geven op mensen. In de FAQ’s van PersonRating staat te lezen dat als er in die reacties informatie staat die absoluut niet klopt, zij niet verplicht zijn om die informatie te verwijderen (free speech enzo). Hun oplossing voor free speech die onjuiste informatie oplevert, is free speech met juiste informatie (losse semi-vertaling van de site). Oftewel ze vertrouwen op het zelfreinigend vermogen van de community. Als laatste bevat elk profiel een link naar de Background check. Klik hierop en je komt op de site van een bedrijf dat controleert (tegen betaling) of iemand een strafblad heeft. Onzin ophangen Er is iets mis met dit idee. Elke willekeurige persoon kan op elk moment over een ander – zonder dat die ander dat wil of er toestemming voor geeft – een onzinverhaal ophangen. De site zal straks zeer waarschijnlijk goed scoren in Google en de kans (het risico) is dus aanwezig dat niet je LinkedIn of je Twitter boven komt drijven wanneer iemand op je naam zoekt, maar PersonRatings.com. Aan de andere kant bestaat deze situatie natuurlijk al. Er is geen PersonRating.com nodig voor iemand die kwaad wil. Online identity theft bestaat al sinds internet door de massa in gebruik is genomen. Het is niet echt een uitdaging om iemand online en anoniem zwart te maken. Toch blijft deze site niet lekker voelen. Op dit moment zijn alleen Amerikanen welkom. Maar ik ben benieuwd wat de Contentgirls ervan vinden als deze dienst naar Nederland komt. Gerelateerd Geschreven door Xaviera Ringeling