Koningin van personal branding

Koningin van personal branding

In de wereld van het schrijven voor het web, ontwerpen voor het web en andere webgerelateerde activiteiten lopen nogal wat zzp’ers rond. En zeker voor zzp’ers is het niet het alleen heel belangrijk wat je maakt, maar ook wie je bent. Heb je uitstraling, visie en een missie? Hoe zet jij jezelf in de markt en hoe onderscheid je je van al die andere freelancers die “iets doen met internet”? Oftewel: ben jij een sterk merk? Ik bezocht een masterclass en las een boek over personal branding.

De vijver van freelancers op webgebied raakt voller en voller en dat maakt het voor opdrachtgevers prettig vissen. De freelancers zelf daarentegen moeten steeds beter hun best doen om zich zichtbaar te maken en te onderscheiden van de rest. Ik ben zelf zzp’er sinds mensenheugenis, ook wel genoemd 2001, maar het leek mij met de kredietcrisis in het achterhoofd toch geen slecht idee om hierover nog eens iets op te steken. Daarom bezocht ik een – jawel – masterclass over personal branding, genaamd Het merk ik. De masterclass werd gegeven door Frank Kwakman, hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit en vennoot van Holland Consulting Group. Niet de eerste de beste dus.

Eigen smoel

Het eerste kwartier van de masterclass besteedde Kwakman aan zijn eigen personal branding, door met verve zijn boek Personal Branding aan te prijzen. Een voor de hand liggende titel inderdaad, maar daarom niet minder goed gekozen. Ondertitel: Voor professionals die het verschil willen maken. Het boek is eigenlijk een wat uitgebreidere versie van de masterclass, hetzelfde verhaal met nog wat cases en hier en daar een oefening. In 7 hoofdstukken bespreekt Kwakman hoe je je eigen merk vormgeeft, invult en verkoopt. ‘Je moet je eigen smoel hebben,’ luidt de titel van het laatste hoofdstuk, en dat is eigenlijk precies waar het hele personal branding om draait.

Toegevoegde waarde

Maar hoe meet je je nu zo’n eigen smoel aan? Volgens Kwakman kun je je pas onderscheiden als uitblinkt op een bepaald gebied binnen je vakgebied. Je moet je dus specialiseren. Vraag je eerst af welke richting je op wilt, welk soort opdrachten je wilt krijgen, zegt Kwakman. Vind uit waar je passie ligt en onderzoek vervolgens je talenten. Anders gezegd: als je weet waar je als professional voor wilt gaan, ga je kijken wat je daarvoor in huis hebt. En als je dat dan weer weet, bijvoorbeeld door het model “De vijf competentiegebieden voor professionals” voor jezelf in te vullen, dan kun je bedenken hoe je jouw toegevoegde waarde formuleert.

Minuut

Dat formuleren van je eigen toegevoegde waarde (vreselijke term, maar we doen het ermee) was ook een van de opdrachten tijdens de masterclass. We mochten een gesprekspartner uitkiezen en elkaar in één minuut vertellen wat we deden. Vervolgens moest de ander reproduceren wat je in die ene minuut verteld had. Het bleek best een ingewikkelde klus. Neem nu bijvoorbeeld mij (ja mensen, we hebben het over personal branding, dus ik wil het zoveel mogelijk over mezelf hebben). Ik doe zoveel verschillende dingen, voor ook heel uiteenlopende opdrachtgevers, dat past no way in een minuut. En dan blijkt bovendien dat mijn gesprekspartner heel slecht heeft opgelet en slechts de helft (als het niet minder is) heeft opgeslagen van mijn geratel.

Boren en gaten

Daarmee had Kwakman zijn punt al min of meer gemaakt. De meeste professionals kunnen niet helder en concreet formuleren wat hun eigen kracht is, gebruiken jargon en vallen in herhaling. Bovendien hebben we volgens Kwakman leren denken in “boren” en niet in “gaten”. Een metafoor die moet aanduiden dat we uitgaan van ons aanbod en niet van de vraag. Wie elektrische boren verkoopt maakt vaak de denkfout dat zijn potentiële klanten behoefte hebben aan een boor. Maar zij hebben behoefte aan een gat. Om zo’n gat te maken, hebben ze weliswaar een boor nodig, maar dat is het middel en niet het doel. Als ik dat naar mijn eigen vakgebied vertaal, zouden mijn klanten dus geen behoefte hebben aan een tekst, maar bijvoorbeeld aan de verkoop van een bepaald product. En dáár is die tekst voor nodig. Betekent dus dat ik niet in staat moet zijn om een tekst te schrijven, maar om een tekst te schrijven die doet wat-ie moet doen, namelijk – in dit geval – dat product verkopen. Klinkt zo logisch als een koe, maar toch heb ik daarover niets gezegd tijdens die minuut.

Potentiële doorverwijzers

Kortom, je moet een goed verhaal hebben en er niet teveel gekke dingen bij verzinnen, daar komt het zo’n beetje op neer. En Kwakman geeft in zijn boek en in zijn masterclass een paar handige handvatten om tot zo’n goed verhaal te komen. Maar stel dat we dat dat verhaal hebben. Wat nu? Hoe gaan we ervoor zorgen dat dat verhaal terechtkomt bij de opdrachtgevers die we wilden hebben? Kwakman heeft het in zijn boek en in zijn masterclass over ‘potentiële doorverwijzers’: bestaande klanten die meer dan tevreden zijn met je werk. Zij kunnen jou in hun netwerk aanbevelen en jouw specifieke kwaliteiten aan de man brengen. Goed plan, Kwakman, maar ik moet zeggen: duh. Dat doen we toch al lang? Dat is toch het hele idee achter social media voor professionals? We hebben toch zeker allemaal weleens een opdrachtgever omgekocht dan wel bedreigd om een positieve recommendation op ons LinkedIn-profiel te scoren? Nou ja, allemaal, behalve dan Frank Kwakman. Want die heeft geen LinkedIn-profiel.

Kwakman online

Tijdens de masterclass en het lezen van het boek bleef er iets knagen, maar ik kon er de vinger niet op leggen. Tot ik ging zoeken naar het online-gedeelte in zijn verhaal. Dat is er niet. Nergens rept Kwakman over internet en over hoe je je virtuele netwerk kunt inzetten om aan personal branding te doen. Nu bestaan sociale netwerken als LinkedIn en Plaxo natuurlijk nog niet zo heel erg lang. En de eerste druk van het boek Personal branding verscheen in september 2004. Maar de laatste druk met update kwam uit in januari 2008 en toen waren de social media toch al ruimschoots aan hun opmars begonnen. Kwakman vindt internet blijkbaar niet belangrijk genoeg om het op te nemen in de herziene versie van zijn boek. Dat zette mij er toe aan eens te gaan kijken wat het merk Frank Kwakman zelf online doet.

0 results

Frank Kwakman googlen levert duizenden resultaten op, dus dat is netjes. Op de 1e plaats staat managementboek.nl en op de 4e plaats bol.com, allebei met het boek Personal branding, verkrijgbaar voor het luttele bedrag van € 20,95. Een persoonlijke website of een website van zijn bedrijf kan ik niet zo snel vinden, dus typ ik op goed geluk frankkwakman.nl in de browserbalk. Dat bestaat. Maar daarmee is dan ook alles gezegd. De nieuwsgierige bezoeker wordt op de website van Kwakman verwelkomd en meteen weer weggejaagd met de tekst “Binnenkort komt hier de website van www.frankkwakman.nl. U moet dus nog even geduld hebben.” Moet, moet? Ik moet niks, hmpf. Nou ja, ik moet nog even op LinkedIn kijken en me laten imponeren door het strakke cv van Frank Kwakman en de lange lijst met recommendations. Not. 0 results for Frank Kwakman. Double check the spelling of your search adviseert LinkedIn. Ik ben bepaald niet onder de indruk.

Opdracht

Personal branding is nu belangrijker dan ooit, dat ben ik geheel eens met Frank Kwakman. En wat hij vertelt in zijn boek en zijn masterclass snijdt zeker hout, ook al is het bepaald niet wereldschokkend of vernieuwend. Maar of wij als internetprofessionals moeten afgaan op de adviezen van iemand die online zo weinig van zijn eigen merk bakt? Ik dacht het niet. In plaats daarvan kunnen wij Kwakman misschien wijzen op de gaten waar hij zelf in het kader van zijn personal branding behoefte aan heeft, zoals een professionele website. Misschien slepen we er nog wel een leuke opdracht uit.

Personal branding; Voor professionals die het verschil willen maken, Frank Kwakman


Geschreven door