Een online perskamer is een onmisbaar deel van een website waarop producten worden verkocht en niet het bedrijf zelf het product is. Bezoekers willen weten met wie ze te maken hebben voordat ze iets bij je aanschaffen en journalisten gebruiken het internet steeds vaker als onderzoeksbron. Maar de ene perskamer is de andere niet. Veel bedrijven stoppen de perskamer vol met onleesbare en saaie persberichten en vergeten daarnaast ook nog eens dat ze met internet en niet met papier te maken hebben – en houden het dus bij teksten terwijl er meer mogelijkheden zijn. Tijd om eens wat aandacht te besteden aan die online perskamer.
Niet alleen journalisten
Voor wie niet weet wat de online perskamer is: je vindt het meestal terug onder About us/Over ons en het bevat alles wat de gemiddelde journalist nodig kan hebben om over je bedrijf te kunnen schrijven. Maarje online perskamer wordt niet alleen bezocht door journalisten: verrassing! Ook je klanten klikken door naar de perskamer of komen de site binnen via de perskamer. Hou dit in het achterhoofd bij het maken van dit onderdeel en het schrijven van de content ervoor. Vergeet niet dat je perskamer je betrouwbaarheid als bedrijf benadrukt. Niet alleen dat, het biedt je ook de kans om de meer menselijke kant van je bedrijf te benadrukken.
Amateurs
Naast door klanten en professionele journalisten wordt je perskamer ook bezocht door een groeiend aantal amateur journalisten. Mensen met blogs en grote aantallen lezers die je perskamer als bron gebruiken voor hun artikelen. Maak het hen niet te moeilijk en zorg ervoor dat je teksten direct te gebruiken zijn. Dat ze niet eerst door de mensen-vertaal-machine moeten voordat ze te begrijpen zijn. Je kent ze wel, van die persberichten waar je met geen mogelijkheid doorheen komt. Overigens is dat niet niet alleen voor amateurs prettig. Professionele journalisten zijn ook liever lui dan moe. Of laten we zeggen: druk. Help ze het liefst zoveel mogelijk.
Een paar concrete schrijftips:
- Hanteer de journalistieke schrijfregels. Het wie, wat, waar, wanneer en waarom moet je in de eerste zin al kwijt zien te raken. Logisch? Lees eens wat persberichten door. Je staat verstelt van de hoeveelheid woorden die je moet lezen voordat je tot de kern van de boodschap komt.
- Schrijf actief. Niet we zullen, willen, zouden. Maar we Doen.
- Gebruik het omgekeerde piramide model om je informatie te ordenen. Het belangrijkste nieuws als eerste, dan in volgorde van relevantie de daaropvolgende onderwerpen.
- Vermijd jargon en pompeus (het voorgaande woord mag bijvoorbeeld niet) en deftig taalgebruik.
- Zorg altijd voor de juiste contactinformatie onder je persbericht. Maak de contactpersoon specifiek. De algemene persvoorlichter kan meestal niet de juiste antwoorden ophoesten.
- Hou de behoefte om reclame te maken onder controle. Daarvoor worden persberichten niet gelezen en journalisten ergeren zich hier dood aan. Stick to the facts!
Maar dan de rest
Maar je perskamer bestaat als het goed is niet alleen uit persberichten. Zoals gezegd is dit de plek waar je je betrouwbaarheid kunt benadrukken en dat menselijke gezicht kunt tonen als bedrijf. Daarnaast moet de online perskamer voor iedereen die journalistiek bedrijft (qua werk of qua hobby) de one-stop-shop zijn voor informatie.
Wat je in elk geval moet hebben:
Foto- en videomateriaal
Je gebruikte het internet als medium. Je bent dus multimediaal bezig. Maak daar optimaal gebruik van. Plaats in je online perskamer fotomateriaal: logo’s, foto’s van het bedrijfspand, foto’s van de directie etc. Biedt het fotomateriaal in verschillende formaten aan en verschillende types (.jpg, .png etc.). Daarnaast kun je video’s plaatsen. Persconferenties, een persoonlijk verhaal van een werknemer etc. Ben je geen Multinational? Het enige dat je nodig hebt is een camera en wat software waarmee je film kunt bewerken. Een kind kan de was doen. Nemen je filmpjes teveel serverruimte in beslag? Gebruik dan Vimeo of Youtube of een andere videodienst. Dat maakt het ook meteen gemakkelijk voor mensen om je materiaal te delen.
Awards en prijzen
Laat zien wat je hebt gewonnen en gekregen. Daarmee bouw je een betrouwbaar beeld op. Het hoeft allemaal niet groots te zijn, maar als je ze hebt – laat ze dan zien. Nog geen awards en prijzen ontvangen? Ga dan op zoek naar mogelijkheden en geef je op.
Historie
Vertel niet alleen waar je nu mee bezig bent, maar ook waar je ooit begonnen bent en hoe je tot vandaag bent gekomen. Neem mensen mee in je verhaal. Hier heb je de kans om die menselijke kant te tonen.
Archieven
In het kader van historie maar dan anders: laat je archieven staan. Niet alleen verrijk je je content hiermee, maar je geeft bezoekers ook de kans om een beeld te krijgen van waar je was en hoe je met bepaalde zaken eerder om bent gegaan en wat je standpunten toen waren.
RSS en sharing
Bied een RSS feed aan je bezoekers. Dit is ook voor journalisten interessant. Heb je veel en uiteenlopend nieuws, dan kun je overwegen om verschillende feeds te bieden: per onderwerp of categorie. Maak het daarnaast gemakkelijk voor je bezoekers om je content te delen via social media sites of op hun blog.
SEO
Voor sommige keywords is het op productpagina’s moeilijk om te optimaliseren. Juist omdat je online perskamer content bevat buiten je producten om, biedt het je de kans om op hele andere woorden te optimaliseren dan je op productpagina’s doet.
In het kort
Het is mooi als journalisten je persberichten en ander nieuws overnemen. Je vergroot die kans door de eerste en beste bron van informatie te zijn. Zorg ervoor dat je perskamer altijd up-to-date is. Zorg ervoor dat je persberichten direct te gebruiken zijn. En dat alle relevante informatie over je bedrijf terug is te vinden. Hou je toon persoonlijk zonder al te gezellig te worden. Ga uit van het medium en gebruik beeldmateriaal en video en zorg ervoor dat je content gemakkelijk te delen is. Neem ook op deze plek van je website SEO serieus.
En als laatste tip: laat je persberichten (her)schrijven door mensen die verstand hebben van schrijven voor het web. Traditionele communicatiemensen hebben dat niet per definitie.