checklistHet blijft een eindeloze discussie: wanneer is een tekst goed? Een exacte formule is er niet op los te laten. Meten kan alleen in de praktijk. Oftewel: hoeveel resultaat heeft de tekst? Maar meten of het succes dan aan de tekst lag, blijft nog steeds redelijk onzichtbaar. Nee, een equivalent van de abc-formule zal er voor webteksten nooit komen. Maar het is volgens mij wel mogelijk om een idee te krijgen van de kwaliteit van een bepaalde webtekst.

Toen ik ooit (eigenlijk helemaal niet zo heel lang geleden) journalistiek studeerde, leerde ik voor het eerst dat al die columns die ik schreef wel leuk waren, maar dat professionele tekst gewoon aan regels gebonden is. Regels die erop gericht zijn de kwaliteit en dus de leesbaarheid van teksten te verbeteren. En dat geldt natuurlijk nog veel meer als het gaat om teksten die als doel hebben de lezer te verleiden: tot het kopen van een product, tot het aanvragen van informatie, tot het achterlaten van gegevens etc. Maar niet alleen de lezer moet worden verleid, ook met zoekmachines en dan in het bijzonder Google, moet worden geflirt.

Als webschrijvers kennen we die regels wel en houden we ons in algemene termen (beetje meer hier, beetje minder daar) ook netjes aan die regels. Maar het is vaak moeilijk uit te leggen aan niet-redacteuren waarom een tekst goed is. Het is vaak moeilijk om aan te tonen wat er mis is met een tekst. Het is vaak moeilijk omdat men over het algemeen denkt dat de waardering van teksten puur subjectief is.

Maar dat idee klopt wat mij betreft niet. Het heeft me wat kopzorgen en ook wel wat frustratie opgeleverd om een manier te verzinnen om dat aan te tonen en tegelijkertijd een tool te bieden waarmee redacteuren aan de slag kunnen. Maar ik denk dat ik wel een basis heb bedacht.

Ik noem het even de Contentkwaliteitscheck (scrabblewoord). De naam is niet zo belangrijk. Wat ik heb geprobeerd is om de algemene regels voor webschrijven te vatten in een Excel die als checklist kan worden gebruikt. Steeds als aan een regel is voldaan kan de redacteur een kruisje zetten achter die regel, dat kruisje kent een bepaalde waarde toe aan een specifieke regel, met een bepaalde weging. Dit levert een percentage op. Ik heb expliciet gekozen voor een percentage en geen cijfer omdat tekstkwaliteit dan misschien niet geheel subjectief is, wiskunde is het ook niet. Het percentage vertelt je voor hoeveel procent je tekst voldoet aan een aantal webschrijfregels.

Nu begrijp ik dat niet alle teksten, álle elementen kúnnen bevatten – er zijn verschillende soorten tekst natuurlijk. Is een regel niet van toepassing op je tekst, dan kan daar ook een kruisje achter en wordt het ook meegeteld voor de score van je tekst.

Nu claim ik helemaal niet dat deze tool perfect of zelfs maar goed is. Mijn idee is om een basis te leggen die jullie als ervaren tekstschrijvers helemaal mogen afkraken! Deze tool is gemaakt vanuit mijn ervaring, de omgeving waar ik in werk en de frustraties die ik zo af en toe opdoe. Het lijkt me veel leuker (en beter) om deze tool te maken tot iets wat in generieke vorm overal inzetbaar is (aanpassen aan je eigen situatie kan altijd natuurlijk). En hoe kan dat beter worden bereikt dan met hulp van de community.

Ik heb de tool opengesteld via Google docs en hoop dat zoveel mogelijk contentspecialisten, webschrijvers, webredacteuren, copywriters en webeditors (doorstrepen wat niet van toepassing is) er een inhoudelijk plasje overheen willen doen. Laat van je horen!

p.s: als je er niets van snapt…in de reacties kun je vragen stellen!!


Geschreven door