yodaNa alle feesterij in de decembermaand waarbij cadeautjes over en weer gaan met een door traditie bepaalde wetmatigheid besloot ik nu, in januari een soort privé cadeau-geef-moment te creëren. Januari is tenslotte de maand van koud, guur weer en een soort niemendalletje op ‘feel good‘ gebied.

Om dit bescheiden moment van kunstmatige warmte te bekostigen schoof ik wat enen en nullen van de ene bankrekening naar de andere en presto: een voor ons verrassend groot maar voor anderen wellicht minuscuul budget was beschikbaar. Partner lief koos voor een tas van Freitag. Niet het goedkoopste merk maar erg leuk: gemaakt van de afgedankte zeildoeken van vrachwagens. Partner gelukkig.

Jeugdsentiment
Mijn cadeaus zocht ik in multimediale entertainment sferen. Als eerste de complete Star Wars op DVD (beide trilogieën in twee boxsets). Ik heb alle films gezien, sommige zelfs meerdere malen, met uitzondering van de derde (Revenge of the Sith) die ik nooit heb gezien. Dus behalve een hernieuwde kennismaking zit er ook wat nieuws bij. Ik hoor slechte dingen over Revenge of the Sith maar ik ben een sucker voor de Star Wars films. Zodra de overbekende titelmuziek van John Williams uit de speakers schalt en de woorden “A long time ago in a galaxy far, far away” op het scherm verschijnen ben ik verkocht. Ik kan daar erg oppervlakkig van genieten. Heeft ook met jeugdsentiment te maken natuurlijk. Mijn eerste Star Wars moment gaat heel wat jaartjes terug en heeft op mijn ontvankelijke kinderbrein een onuitwisbare indruk achtergelaten. Dat de films in de prequel trilogie minder goed zijn dan die van de originele trilogie doet voor mij niet zo ter zake. Jar Jar of geen Jar Jar, de prequel trilogie is onderdeel geworden van het totaalplaatje.

Briljant Brits
Verder heb ik de volledige “Yes minister” en “Yes Prime Minister” gekocht. Een boxset met alle afleveringen van deze twee briljante Britse comedy-series. Behalve dat ze erg grappig zijn kun je van deze twee series ook nog wat opsteken. Hoe schrijf je dialogen? Hoe schrijf je punch lines? Hoe lach je de ramen tot klapperen zonder dat de buren komen kijken wat er aan de hand is?

En er was nog wat geld over van mijn budget, vooral omdat ik onlangs ook nog wat uitgespeelde Playstation 2 spellen heb verkocht. Dus voor de Playstation 2 het spel Burnout 4, “Revenge op het lijstje erbij gezet. Als Burnout 2, “Point of Impact” een indicator is dan ga ik met dat spel weer heel wat uurtjes virtueel autosloop plezier tegemoet.

Stay at home shopper
Wat is “the point” van het schrijven over mijn boodschappenlijstje op een tech-geek-socialmedia-nerd blog? Welnu, voor alle behalve één van de hierboven beschreven activiteiten ben ik de deur niet uitgeweest. De financiën werden online geregeld via de website van de bank. Het bestellen van de tas in Zwitserland gebeurde op de site van Freitag. Het bestellen van de DVD’s en het spel en het verkopen van mijn PS2 spellen werden allemaal via de site Play.com gedaan. Het enige waar ik de deur voor uit moest was het op de bus doen van de door mij verkochte spellen.

Brick and mortar
Vanmorgen besefte ik ineens hoe kort het nog maar mogelijk is om zo makkelijk, zo veel online te doen. De invloed die makkelijke online verkoop processen hebben op de baksteen en cement winkels (brick and mortar shops) is enorm. Deze tastbare winkels zullen hun bestaansrecht hard moeten bevechten. Dit zullen ze moeten doen door iets te bieden wat de online-winkels niet kunnen. Bijvoorbeeld vriendelijke service, direct mee naar huis nemen van het product, het product kunnen bekijken en betasten, een demo van het product krijgen en een hoge mate van ter zake kundigheid van het personeel.

Klanten binden
En daar zit een levensgrote adder onder het gras: al die extra’s kosten geld. Personeel moet betaald en opgeleid, voorraad in het magazijn achter de winkel kost geld, demo modellen in de winkel kosten geld. De kosten hiervan moeten doorberekend worden aan de klant in de vorm van hogere productprijzen. Vervolgens: welke modellen neem je op voorraad? Hoe groot is de keus die je biedt? En dan heb je nog te maken met een relatief kleine, locale klantenkring in plaats van een potentieel wereldwijd klantenbestand. Je moet de klant heel erg binden met een bovengemiddeld hoge mate van klantvriendelijkheid. Alleen dan is de klant te bewegen haar of zijn luie stoel te verlaten en over de drempel van de winkel te klimmen. Een drempel die bij online winkelen bestaat uit het aanzetten van de computer. Ik benijd de winkeliers niet want de groei en ontwikkeling in online-winkelen is nog in volle gang. Ik ben benieuwd hoe onze winkel ervaring er over twintig jaar uitziet. Ik betwijfel echter of ik dan een derde Star Wars trilogie kan kopen.


Geschreven door