Search engine optimization is hot. Hoe het zit met keyword density en de GoogleBot heb je vorige week hier kunnen lezen. De basics zijn je vast wel duidelijk, maar hoe breng je ze in de praktijk? Welke keuzes maak je? Noem je in de title-tag bijvoorbeeld nu eerst de bedrijfsnaam of kies je voor het product waarnaar je klanten zoeken? Weet waar je prioriteiten liggen.

Om te onthouden

  • Ga niet automatisch voor zoekwoorden met de hoogste score. Jouw doelgroep praat misschien wel in heel andere bewoordingen over hetzelfde.
  • Wees terughoudend in je gebruik van synoniemen. Het is een goede seo-truc, maar niet als daardoor onduidelijkheid ontstaat over wat nu precies je onderwerp is.
  • Wat is eigenlijk je onderwerp? Praat met de marketingstrateeg en bepaal je online battlefields. Bepaal hoe en waarop je via zoekmachines gevonden wilt worden.
  • Doe je ding. Buitenstaanders kunnen nu meten wat wij allang weten. Goede content wint altijd. Er zijn geen shortcuts, geen echte. Dus zie seo als een handig gereedschap om je werk te checken. Laat het niet je werk bepalen.

Blijf de taal van je doelgroep spreken

Veel contentmakers beginnen bij hun eigen gezonde verstand. Als je schrijft voor een witgoedhandel kun je best zelf verzinnen dat wasmachine en stofzuiger belangrijke zoekwoorden zijn. Google Adwords helpt je verder met het zoeken naar relevante zoekwoorden. Maar dan? Stel, je schrijft voor slechthorenden. De woorden gehoorapparaat, hoortoestel en hoorapparaat betekenen volgens de van Dale hetzelfde, maar de doelgroep hoort iets anders. Gehoorapparaat heeft een negatievere connotatie dan het woord hoortoestel. Net zoals werkster neerbuigender klinkt (volgens sommigen) dan interieurverzorgster. Nu kun je simpelweg gaan voor het woord met de hoogste seo-score, tenslotte is dat het meest ingetikt. Maar is het ook het meestgebruikte zoekwoord binnen je doelgroep? Als jij op zoek bent naar een chique werkster, kun je toch misschien beter het woord interieurverzorgster gebruiken. Grotere kans dat je doel dan ook lukt, ook al is er minder traffic.

Tip: Kijk op forums naar de taal die er wordt gebruikt. Er zijn tal van sites waar jouw doelgroep vrijuit spreekt, daar krijg je gevoel voor de emotie (ahum) rondom een woord. Als je schrijft over wasmachines mag je deze tip uiteraard vergeten.

Blijf heldere taal gebruiken

Het is binnen de schrijverswereld een ongeschreven wet dat je bij voorkeur kiest voor 1 term die je blijft herhalen. Synoniemen zijn al snel verwarrend: niet iedere lezer herkent ze als zodanig. Bovendien worden vaak woorden voor hetzelfde gebruikt die helemaal niet hetzelfde betekenen. Zo hebben open haard en houtkachel verschillende betekenissen. Toch worden ze in de volksmond door elkaar gebruikt. Dat hoeft niet vervelend of verwarrend te zijn, maar het is wel oppassen geblazen. Met het oog op zoekmachineoptimalisatie is het slim om synoniemen te gebruiken, maar wees bij complexe onderwerpen daarom terughoudend.

Bepaal je online battlefields

Iedere pagina van je website volproppen met zoekwoorden heeft weinig zin. Niet iedere pagina leent zich als startpagina voor een nieuwe bezoeker. Op pagina’s die minder belangrijk zijn, haal je dus juist de zoekwoorden zoveel mogelijk weg. In ieder geval uit titel, kopjes en links. Concentreer je op pagina’s die zich wel lenen voor een eerste bezoek. Dat is uiteraard de homepage, maar dat kunnen ook vergelijkingspagina’s of andere overzichtspagina’s binnen de site zijn. Daar zijn geen regels voor. Nu is de vraag wat doe je dan? Een homepage die volstaat met tekst scoort beter, maar is ook onoverzichtelijker. Je kunt werken met content onder en boven ‘de vouw’, maar straalt de homepage dan nog de juiste merkwaarden uit? Dit zijn lastige beslissingen. Een goedbezochte site kan zich meer permiteren dan een startende site. Een goede vormgeving kan veel rotzooi rechtbreien. Maar of je daar genoegen mee wilt nemen? Iedere situatie is anders.

Tip: Staan de voorwaarden van een product online? Deze pagina’s hebben vaak onbedoeld een hele hoge keyword density (en zijn onleesbaar, go figure). Probeer bezoekers via zoekmachines als Google er weg te houden. Het belangrijkste zoekwoord is hier ‘voorwaarden’ en niets anders.

Als seo je strategie bepaalt, loop je altijd achter de feiten aan

Zoekmachineoptimalisatie is een gereedschap. Een heel nuttig gereedschap, maar niets meer dan dat. Google blijft haar zoekmethodes verfijnen. Trucjes worden afgestraft. Het doel is en blijft om de zoekende zo snel mogelijk naar de meest relevante content te leiden. Maak dus relevante content! Schrijf voor je doelgroep, weet wat je doel is en schrijf helder en compact. Daar gaat het om: denk vanuit je klant en geef waar hij of zij om vraagt. Seo helpt je je content te verfijnen, maar slechte content wordt echt niet beter als je meer zoekwoorden toevoegt op de juiste plekken. Met slechte content overtuig je de bezoeker niet om verder te klikken. En wat doet die hoge score er dan nog toe?

Tip: Uiteraard wil je dat je content gevonden wordt: seo is belangrijk. Maar managers gaan er soms mee aan de haal en focussen al hun aandacht erop. Logisch: het is in een grafiek te vangen. Houd je hoofd koel en weet waar het om draait: om het bedienen van je bezoeker, ofwel goede content

Ten slotte

Dit was de laatste les, of zoiets, in deze reeks van contentgirls. Het was mij een genoegen. Als je tips of ideeen hebt voor een volgende reeks, laat het weten!

Vorige les: zoekmachineoptimalisatie

Docent: Moniquewww.zins.nl

0 Shares:
Dit artikel is 3.641 keer gelezen