Deze formulieren maandag gaan we op bezoek bij de jongerensite van Univé. Het is alweer bijna 2009 en we hebben dus nog maar heel even om een nieuwe verzekering af te sluiten. We doen dat op Zekur.nl – omdat turbotaal ook taal is.

zekur

Ik kan bij Zekur.nl kiezen uit 2 pakketten: Gewoon Zekur en Extra Zekur. Omdat gewoon al gek genoeg is, kies ik voor het goedkoopste pakket. Even klikken op Sluit gewoon Zekur af en ik beland op het formulier.

Een heel nieuw formulier

Dat zeg ik nu wel, maar ik herken het formulier helemaal niet als zodanig. Geen lijst met invulvelden. Nee, slechts 1 invulveld voor mijn voorletters. Rechts wel wat de teksten die normaal vóór de invulvelden staan, maar daar kan ik nog niks mee doen. Maar goed, ik wil wat invullen en ik kán wat invullen. Ik tik dus mijn voorletters inclusief puntjes in. Maar de puntjes doen het niet. Huh? Nu zie ik dat er naast de grote Info-i staat dat zij de puntjes voor me invullen. Okay, nu snap ik het. Ik dacht even dat mijn toetsenbord kapot was.

Screenshot formulier zeker stap 1

Veldregels

Na het invullen van mijn achternaam kan ik mijn geboortedatum invullen. Altijd een heikel punt bij formulieren. En ook hier bij Zekur.nl. Ik tik 12 juli 1975 in, maar dat past niet. Blijkbaar moet ik de datum op een andere manier typen. De grote info-i verklaart dit veld ook al niet. Dan probeer ik 12071975. Gelukkig, dat werkt wel onder het kopje “Wie je bent” verschijnt nu mijn geboortedatum. Wel jammer is dat mijn voorletters en achternaam uit het overzicht zijn verdwenen. Ik neem maar aan dat het een bug is en kies het juiste geslacht. Bij geslacht staat overigens wel een uitleg naast de info-i. Raar, dat spreekt toch redelijk voor zich. Ook nu verdwijnt de rest van de informatie wanneer ik een geslacht heb gekozen. Dat maakt het overzichtje een beetje zinloos.

zekur2

Maar wat blijkt…

Gewoon voor de goede orde, herstart ik het formulier en vul ik nogmaals van alles in. Dit keer staat in het geboortedatumveld een voorbeeld van hoe het moet worden ingevuld én worden mijn ingevulde gegevens bijgehouden in het overzicht. Hmmmm, raar. Voor de zekerheid probeer ik het gewoon nóg een keer. Huh, nu heb ik weer hetzelfde probleem als de eerste keer. Geen informatie bij het datumveld en een leeg overzicht. Dit formulier heeft een dikke bug.

We doen de beste

Voor het testen van het formulier herlaad ik de pagina net zolang tot ik weer een goede versie heb. Dan weet ik in elk geval hoe het formulier zou moeten werken. Ik ga dus verder met het invullen van het formulier.  Maar ik kom meteen weer iets raars tegen. Na het invullen van mijn postcode, vul ik mijn huisnummer in. Volgens het formulier bestaat de combinatie niet. Toch weet ik redelijk zeker dat ik er woon. Ik klik op terug om weer terug te gaan naar mijn postcode en klik weer op verder en vul hetzelfde huisnummer in. Nu klopt het opeens wel. Magisch gewoon.

Wat kies ik?

Na het invullen van al mijn persoonsgegevens moet ik nogmaals bevestigen welk pakket ik ook alweer wilde aanschaffen. Omdat het me zo gevraagd word ga ik even twijfelen. Wil ik niet stiekem toch een ander pakket. Hoe zat het ook alweer? De tekst naast de info-i maakt het niet echt duidelijker voor mij. Er staat wel waar ik meer informatie kan vinden, maar die tekst is geen link en ik weet niet wat de Alzeker en Zekur zorgvinder is en waar ik die kan vinden.

zekur3

Na deze stap moet/mag ik kiezen welk eigen risico ik wil. De wettelijke 155 euro of de willekeurige 655 euro. Geen idee waar dat bedrag vandaan komt en ook hier geen uitleg. Zoveel plek om wat te vertellen, maar het blijft stil. Dan is het tijd om aan te geven wanneer mijn verzekering in moet gaan. Ook hier geen uitleg voor het datumveld. Wanneer ik het fout doe krijg ik wel een rood uitroepteken met daarnaast de tekst vul een geldige datum in. Maar ja, hoe ik dat dan moet doen, wordt mij niet verteld. Ik graaf in mijn geheugen en peuter daaruit hoe ik die datum ook alweer moest doen, maar dan krijg ik pas echt een mysterieuze melding:

zekur4

Ik ben toch de ingangsdatum aan het invullen? En dat ik boven de 18 ben was al een aantal invulden geleden duidelijk geworden. Ik probeer nog wat data, maar kom niet verder in het formulier. Aangezien ik dit formulier al meerdere malen heb geladen geef ik het nu gewoon op.

Beoordeling en cijfer

Het formulier van Zekur.nl is vernieuwend en origineel. Maar het werkt voor geen meter. Een 10 voor orginaliteit een 0 voor uitvoering. Dat maakt een 5 gemiddeld en dat is dan ook meteen mijn cijfer. Ik hoop dat ze dit formulier snel verbeteren, als het allemaal goed werkt is het wat mij betreft een hoog cijfer waard.

0 Shares:
6 comments
  1. Goed artikel Xaviera. Leuk om het formulier van Zekur onder jouw vergrootglas te zien. Dramatisch vooralsnog. Waarom een 10 voor originaliteit? Ik vind de homepage van Zekur heel erg sterk, maar dit formulier niet.

    Wat me opvalt is de inconsistentie in de tone of voice en de aanspreekvorm. Op de homepage begint Zekur goed in de jij-vorm en een lekker losse stijl, maar in dit formulier wordt het taalgebruik te formeel voor de jonge doelgroep. "Als je hier geen gebruik van maakt en het betreft geen spoedeisende hulp, dan geldt een eigen bijdrage van 20% van de gedeclareerde nota…" Wel erg stijfjes en te veel moeilijke woorden.

  2. Hahaha, een 5 is veel te hoog, voor een formulier dat zo slecht scoort op alle bovenstaande punten. Ongelooflijk. En de naam Zekur? Ai…

  3. Ha Xaviera,

    We zijn de makers van Zekur.nl (en andere e-commerce & verzekeringssites). Dus als eerste bedankt voor je feedback! De 2e check was of je tot de core doelgroep behoort, en ook dat blijkt het geval te zijn ;-)

    Misschien wetenswaardige info, of gepast omdat bij social media ook reacties horen/mogen/passen…

    1. De puntjes werken in alle browsers, dat hebben we vooraf 5x gecheckt met alle browsers en na jouw feedback nog 5x. Werkt als een zonnetje.

    2. Bij 't veld geboortedatum staat in 't invulveld dit: dd-mm-jjjj. Dat is in jouw geval 12071975 en 12-07-1975 werkt ook. Alleen 12 juli 1975 niet. Ligt dat aan 't formulier of stond t daar wel heel duidelijk?

    Eerlijk? Een aantal van je punten vinden we zeker de moeite waard. Een aantal punten (zoals 1 en 2) tja, ligt het aan 't formulier of staat 't er wel heel erg duidelijk??

    Anyway, als je naar alle "draken" van invulformulieren van verzekeraars kijkt, is Zekur.nl door een grote groep getest, aangepast, weer getest etc etc. Daar kwam dit als beste uit. En vindt de doelgroep dit super gemakkelijk en snel.

    Omdat meningen gelukkig altijd verschillen, en over smaak altijd getwist mag worden, hierbij de harde cijfers:

    De conversie van deze wizard scoort 3 tot 4 keer hoger dan de online afsluitwizard van andere verzekeraars. Daar moet je je 5-7 minuten wurmen door formulieren en velden waar je wiskunde A, B (en C?) voor nodig hebt.

    We doen nogal wat e-commerce en wizards, dus kunnen niet alleen uit eigen keuken vergelijken, maar ook breder.

    Die online conversies (kijker naar koper) bij veel verzekeraars zijn 0,5 tot 1,5%. Zekur scoort vele malen hoger.. dat mag je dan significant noemen, geloof ik ;-)

    Dus gelukkig ligt de waarheid (als die bestaat) in het midden. En we gaan toch kijken of we met jouw feedback een 10 en een 10 bij je kunnen verdienen, deal?

    Groeten

    Igor

  4. Hoi beste makers van het formulier,

    Mooi dat jullie wat met een aantal punten kunnen. Wat betreft de punten waar jullie het niet mee eens zijn: doe ermee wat je goed acht :) Ik heb geen bijzondere browser en wel flash geïnstalleerd. Ik heb het meerdere malen geprobeerd maar bleef tegen hetzelfde probleem oplopen. Nu kan het zijn dat ik net een bijzondere combi van omstandigheden heb draaien op mijn laptop, maar het kan ook zijn dat ik niet zo bijzonder ben (qua laptop dan ;)) en dat meer gebruikers dit probleem hebben. Zeker de laatste melding (zie laatste plaatje) is redelijk raar. Dat kan toch niet aan mijn browser liggen, dat moet een bug in de applicatie zijn.

    Wat betreft de cijfers: ik wil je best geloven. Dat was dan ook de basis van mijn review niet. Daarnaast vergelijk ik zekur niet zozeer met anderen (al vind ik het formulier wel innovatief zoals gezegd – en dat is dan wel weer in vergelijking tot anderen). Het lijkt me dat je gewoon het beste formulier neer wilt zetten, waarbij de klanten voorop staan. De prijs voor het basispakket is ook laag in vergelijking met anderen. Ik kan niet zomaar aannemen dat het formulier op zichzelf voor meer conversie zorgt. Verder kan ik ook niet zeggen of als er een aantal zaken beter zijn, het formulier nog beter scoort. Het lijkt me dat je dat namelijk wilt.

    Anyways,

    Ik ben benieuwd.

  5. Net het formulier ingevuld (ik zit ook in de doelgroep), en dat ging in 1 keer goed (Firefox 3 op Mac OS X Leopard). Er zijn zeker de nodige verbeterpunten aan te wijzen om het proces nog trefzekerder te laten verlopen, maar ik vond het een vrij probleemloze exercitie.

    Wat wel vaag is, is dat er geschermd wordt met maandprijzen die vervolgens niet meer terugkomen (tenzij je een eigen risico van 655 neemt, neem ik aan, maar dat wordt nergens expliciet vermeld). Beetje traditionele volksverlakkerij, en dat zou je juist bij een formulier wat beoogt transparant te zijn niet moeten hebben.

    Ook het obscure codeveld (even googlen levert al snel een code op voor 12,50 korting, maar ik gunde dat de anonieme leveranciers niet) vind ik altijd een afknapper, want ik krijg daardoor het gevoel dat mij een korting ontzegd wordt die anderen wel krijgen.

    Oftewel: laat nog een keer of 3 een totale leek er doorheen lopen, verwerk zijn/haar input, verbeter de eerlijkheid en transparantie van het formulier, en je bent al erg goed op weg!

Comments are closed.

Dit artikel is 4.390 keer gelezen