Deze week in de formulierenmaandag een heel kort formuliertje: Tribal Internet Marketing en dan om precies te zijn het formulier waarmee je meer informatie aan kunt vragen. Tribal biedt internet marketing diensten waaronder zoekmachinesoptimalisatie, zoekmachinemarketing, affiliate marketing en website usability.

Daar wil ik meer over weten en dus bezoek ik de contactpagina. Later zie ik dat dit niet nodig was. Hetzelfde formuliertje is ook terug te vinden op de homepage. Maar die staat ver onder de beruchte vouw en ik kijk er de eerste keer dan ook overheen.

Het formuliertje is zoals gezegd kort. Gelukkig maar. Ik wil een vraag stellen en meer informatie. Ik heb dus geen zin om allerlei onzin in te vullen.

Gelukkig hoeft dat volgens dit formulier niet. Sterker nog, als ik het formulier zo bekijk hoef ik helemaal niks in te vullen. Geen enkel verplicht veld waar ik me druk over hoef te maken. Mooi, ik besluit mijn voornaam en e-mailadres in te vullen. Dat moet voldoende zijn om mijn vraag te beantwoorden.

Blijkbaar zijn er toch verplichte velden. Ik besluit het even uit te proberen en vul helemaal niks in. Mijn voornaam blijkt nu ook verplicht, net als mijn telefoonnummer. Verwarrend, want ik zie nergens in het formulier terug dat ik dat alles moet invullen. Naast de verrassende verplichtingen blijkt er op geen van de velden een validatie te zitten. Ik kan letters invullen in het veld voor mijn telefoonnummer en het @-teken weglaten in mijn e-mailadres. Dat is niet handig. Ook niet voor Tribal zelf: het vergroot de kans op een formulier met verkeerd ingevulde contactinformatie. Zonde want dat is op deze pagina toch waar het om gaat.

Conclusie en oordeel
Dit formulier is bijzonder simpel. Het moet niet moeilijk zijn om het formulier te verbeteren. Aangeven wat de verplichte velden zijn, validaties op de velden en je bent al een heel eind op weg. Als de bedanktpagina dan ook nog wat duidelijker communiceert met de (potentiële) klant in plaats van de vage melding die je nu krijgt, dan zijn we er.

Cijfer: een 5

0 Shares:
4 comments
  1. Dag Xaviera,

    Leuk dat je onze site hebt uitgekozen om de bovenstaande case te behandelen. Ik ben het volledig eens met je bevindingen en opmerkingen. Dat de site veel tekortkomingen heeft moet ik zeker onderkennen. Daarom zijn wij sinds enkele weken bezig met een nieuwe versie! Dit moet een website worden waarmee wij kunnen laten zien hoe het dus wel moet. Ik zal jouw analyse iig doorsturen naar diegene die hier nu mee bezig is zodat wij gebruik kunnen maken van jouw kennis. Begin 2009 wordt de website gelanceerd dus wellicht dat je er dan nogmaals kritisch naar kunt kijken.

    Keep up the good work!

    Michiel de Nijs

    Social Media Consultant

  2. Beste Michiel,

    Waar Tribal in elk geval goed in is, is het managen van de online brand. Leuk je hierop reageert en mijn complimenten voor de snelheid en open houding. Ik ben erg benieuwd naar jullie nieuwe site en een uitnodiging om dan nog eens te komen kijken sla ik absoluut niet af. Laat tzt maar even weten wanneer de site live gaat.

    Groetjes,

    Xaviera

  3. Dag Xaviera,

    Inmiddels is online. Ik ben benieuwd of jij qua formulieren een grote vooruitgang ziet en eventueel nog verbeter punten kunt benoemen. Alvast bedankt.

    Michiel de Nijs

    Social Media Consultant

Comments are closed.

Dit artikel is 5.168 keer gelezen