Deze week in de formulierenmaandag wil ik graag een vraag stellen aan de DSB Bank. Niet dat ik er een rekening heb lopen. Maar voor vragen stellen ben ik altijd in. Ik surf dus vol goede moed naar de pagina van de DSB.  

Echt fijn voor de ogen is het een en ander niet. Maar goed, dat alles is subjectief – ik laat me er dus niet door tegenhouden. Maar wat een toestand: overal linkjes en in verschillende kleuren ook nog. Ik word er een beetje duizelig van. Gelukkig vind ik de link naar klantenservice al heel snel. Klikkerdeklikklik en ik ben gearriveerd.

Stuur een e-mail

Omdat ik een hele specifieke vraag heb en ik een beetje leeslui ben, kies ik er niet voor om eerst de veelgestelde vragen te lezen voordat ik mijn eigen vraag stel. Zelfs als mijn vraag ertussen staat, heb ik geen zin en tijd om het op te zoeken. Ik wil gewoon even mijn vraag per mail kunnen stellen. Ik kies dus voor de optie Stuur een e-mail. Fijn dat ik gewoon een mailtje kan sturen. Ik krijg nu vast een formuliertje in beeld zodat ik mijn vraag kan opvoeren. Dat vind ik wel jammer, dat een e-mail versturen vaak helemaal geen e-mail versturen is, maar een formuliertje invullen. Maar goed, ik klik op de link en kom op de volgende pagina.

Huh? Waar is tie?

Ik zie geen formulier, maar maak me nog niet druk. Waarschijnlijk moet ik uit de dropdownmenuutjes eerst wat keuzes maken voordat ik iets mag invullen. Er wordt wel geprobeerd om me nog wat veelgestelde vragen aan te smeren, maar die negeer ik compleet. Als ik die had willen lezen, had ik dat eerder wel gedaan. Verder is er nog een opvallend grote gele knop die mij meldt dat ik ook door DSB Bank gebeld kan worden. Het is nu zondagavond en ik verwacht niet dat iemand me op korte termijn zal bellen. Ik wil mijn verhaal echter wel kwijt. Kom maar op met dat contactformulier. Maar wanneer ik uit de dropdowns kies voor achtereenvolgens Verzekeringen en Aansprakelijkheidsverzekering, gebeurt er niks. Geen formuliertje, alleen de veelgestelde vragen veranderen. Grrrrrrr.

Andere vraag stellen

Na enig gepuzzel en zelfs andere browser ertegenaan te hebben gegooid, klik ik uit frustratie op Andere vraag invullen. Niet dat ik een andere vraag wil stellen, ik wil mijn eigen vraag stellen. Maar wat schetst mijn verbazing, dit blijkt het Sesam Open u voor het formuliertje. Eureka!

Geen verplichtingen

Wat fijn, een formuliertje zonder verplichte velden. Althans zo ziet het er op het eerste gezicht uit. Ik vul dan ook geen telefoonnummer in en laat ook mijn adres achterwege. Als DSB mij een antwoord wil sturen doen ze dat per e-mail. Die vul ik dus wel in. Dan blijkt – uiteraard – dat DSB veel meer informatie van mij wil dan ze lieten blijken. Niet alle velden zijn verplicht, dat zou te gemakkelijk zijn. Slechts een deel van de velden is verplicht, maar welke dat zijn weet ik pas als ik al op Versturen heb geklikt.

Conclusie en beoordeling

Dit formulier is dramatisch. Niet alleen is het bijna niet te vinden, maar zelfs het meest basale is niet meegenomen. Dat moet worden aangegeven welke velden verplicht zijn is inmiddels standaard. En de informatie die wordt uitgevraagd is volledig onnodig voor het verwerken van de vraag die ik wil stellen.

Van een Financiële instelling verwacht ik meer. Dit contactformulier is meer iets voor de Michael jackson fanclub. En dan is het ook prima. Dat je op zo’n simpel formuliertje, zoveel fout kunt doen is een hele prestatie. Wat mij betreft een 2.

0 Shares:
Dit artikel is 5.656 keer gelezen