Afgelopen donderdag lag ie al bij me in de bus, extra snel en met een persoonlijke brief. Naar aanleiding van een eerder stukkie op contentgirls.nl. Dat begint al goed. Bij voorbaat heb ik al een glimlach op mijn gezicht, nog voor ik het blad heb opengeslagen. En toen, wat gebeurde er toen? Nou, toen bleef het blad na een paar keer bladeren in een hoekje liggen. Geen goed teken. En ook niet terecht want toen ik eenmaal ging lezen, bleef ik lezen.
Voor wie
Het voorwoord van hoofdredacteur Mireille Rameau belooft veel goeds. Savvy Magazine is voor ‘ladies die zelf behoefte hebben aan meer informatie over leuke spullen, zonder te veel technische poespas. Niet omdat we technische specificaties niet begrijpen, maar omdat we liever willen weten wat WIJ met een gadget kunnen, en niet wat een gadget kan’. Yeah, that’s me! Hiephiephoera, dacht ik toen.
Look & feel
Savvy Magazine is klein en compact. Maar liefst 115 pagina’s mooi papier met veel witruimte. Tot zover de complimenten. Want door de vormgeving van het blad word ik op het verkeerde been gezet. Zoals ieder tijdschrift is de inhoud onder te verdelen in categorieen: denk maar aan achtergrondartikelen, interviews, columns, fotoreportages en recensies. Zo ook bij Savvy Magazine. Maar in dit blad lijkt het allemaal op elkaar! En erger, de verhoudingen kloppen niet. Korte interviews worden sullig als je ze over 2 pagina’s uitspreidt. En achtergrondartikelen, tja, die kon ik in eerste instantie niet eens vinden. Daar word ik persoonlijk een beetje moedeloos van. Op het eerste gezicht zie ik dan vooral een eindeloze brei van producten. Dat is niet wat me in het voorwoord werd beloofd.
Maar wat staat er nou in? (want daar gaat het toch om)
Bij nadere beschouwing (maar dat duurde bij mij dus een paar dagen) blijkt het blad het lezen waard. Ik lees onder andere over de nieuwste notebook van HP (van ontwerpster Vivienne Tam), de leukste tasjes en hoezen voor je gadgets en de slimste technologische oplossingen voor een gesmeerd huishouden. Ik word soms zowaar verrast.
Pagina’s waar ik blij van werd
- De afdeling accessoires vond ik eigenlijk het leukst. Van laptophoezen tot dingen voor je iPod (een wc-rolhouder met dockingstation, wie verzint dat?).
- Het achtergrondartikel over domotica met stofzuigerrobot en mijn favoriet: de douchekop die het water een wisselend kleurtje geeft afhankelijk van de watertemperatuur.
Pagina’s waarvan mijn tanden gingen knarsen
- Met stip op 1: de column van Lara Croft. Zij is zoooooo 2001, maar dat terzijde. Als je in de huid kruipt van een virtueel personage moet je het goed doen. Niet gelukt.
- BN’ers en hun gadgets. Het kan mij niet boeien. Zeker niet als de gadget op de foto niet terugkomt in de tekst. Saaaiii. Net als een interview elders met twee meiden die vertellen dat ze een mobieltje en een laptop hebben (joh!).
- Top (t)iens. Een vragenlijstje aan Iens Boswijk, oprichtster van het grootste culinaire platform online. Best een interessante keuze. Maar dan de geijkte vraag ‘Mij kun je ‘s nachts wakker maken voor…’ Wil ik het weten? Nee dus!
Mijn conlusie
Savvy Magazine is een blad met een boeiende invalshoek, maar het eerste exemplaar maakt de belofte nog niet waar. Her en der wordt de plank gruwelijk gemist en blijft het steken in oppervlakkig geneuzel over wie wat in z’n tas heeft of erger: in de keukenkast heeft staan. Elders ben ik wel echt geboeid maar gaat het over veels te dure technologische en onbereikbare hoogstandjes. Daar tussenin ligt wat mij betreft een savvy magazine. Ik hoop in elk geval in maart op meer achtergrondartikelen, meer context en een minder saaie vormgeving. Dan komt het vast goed met mij in de trein.
3 comments
En wat voor brief kreeg je van ze dan?
Hoe wisten ze waar je huis woont?!
Ik moest even zoeken naar de brief, maar ik heb 'm gevonden. En op veler verzoek alsnog wat meer uitleg. Want er zat dus een brief bij mijn exemplaar van Savvy Mag! Het was namelijk geen gewone standaardbrief, mijn naam stond er boven en uit de inhoud bleek dat de mevrouwen aldaar contentgirls.nl weten te vinden. Heel terecht natuurlijk, want als wij de doelgroep niet zijn, wie dan wel, maar dat terzijde. Dit stond er dus in, ik citeer
"Onze hoofdredactrice, Mireille Rameau wees me op je contentgirls.nl en ik las dat je het eerste nummer van Savvy hebt besteld. mag ik je deze gratis en sneller toezenden? Hoop dat je het blad leuk vind, maar dat lezen we wel. Punt.
Dat is natuurlijk best stoer! En bedankt voor het gratis exemplaar mensen van Savvy Magazine :-)
Comments are closed.