Indachtig ‘Don’t make me think’ en al die andere goeroeboeken die op je nachtkastje liggen, schrijf je korte zinnen en korte alinea’s voor het web. Met uiteraard dat eeuwige kopje boven iedere alinea zodat je lezer de tekst makkelijk kan scannen. Been there, done that. Maar weet je dat wel zeker? Een kort rondje langs enkele grotere sites leert dat er nog heel wat te verbeteren valt. Dus om mij en jou scherp te houden, nog even de regels op een rij.

Om te onthouden

  • Schrappen: laat alle informatie die je weg kunt laten ook echt weg.
  • Structureer: houd het bij 1 onderwerp per paragraaf en sjoemel niet met algemene kopjes.
  • Stuctureerst: houd het bij 1 onderwerp per zin. Bij een komma hoor je alarmbellen.

To the point

Op je blog beschouwen lezers je doorwrochte zinnen misschien als een traktatie, op de site van de belastingdienst oogt zo’n zin toch heel anders. Als je lezers op zoek zijn naar harde informatie is het prettig als je die zonder omwegen geeft. Dat betekent leesbaar schrijven. Zonder opsmuk. En dat is soms best lastig als je van taal houdt. Ieder woord dat je achterwege kunt laten, laat je achterwege. Blijf wel nadenken en verlies niet de nuance en daarmee je doelgroep uit het oog. Vraag je steeds af wat jouw lezer wil weten en geef helder en direct antwoord.

Deze kunst van het schrijven leer je het beste van een technical editor. Dit zijn de mensen met de ondankbare taak om onlinehelpteksten en gebruikershandleidingen te schrijven. Dan leer je wel wat belangrijke informatie is en wat blabla in de ruimte.

Bijvoorbeeld: ‘Wanneer u met de auto komt, kunt u gebruik maken van de parkeergarage Langstraat of Broerenstraat op drie minuten loopafstand van de provinciale kantoren. Dit vanwege de beperkte parkeerruimte bij de provinciale gebouwen.’

Ik zeg: ja doeiii, ik was 10 minuten geleden al vertrokken!
Dat kan dus ook zo:

‘Parkeer uw auto in de parkeergarage Langstraat of Broerenstraat op drie minuten loopafstand.’

1 onderwerp per alinea

Houd het bij 1 onderwerp in je paragraaf: splits de informatie op tot het je neus uitkomt. Ik heb op redacties fanatieke discussies gevoerd over de maximale lengte van een paragraaf en uiteraard komt daar nooit -het- antwoord uit (alleen maar bloedneuzen en miskende collega’s) maar feit blijft dat je iedere tekst eindeloos kan structureren. Hoe ver je gaat, is aan je eigen beoordelingsvermogen. Zeker als je net je eerste schreden in dit vakgebied zet, raad ik je aan altijd net 1 stap verder te gaan dan je van plan was.

Tip: Betrap je jezelf op het maken van een kopje als ‘Informatie’ of ‘Algemeen’, ga je dan diep schamen. Informatie waarover? Algemeen wat? Zodra je dit specifeert, ben je al een stap verder. Plaats bijvoorbeeld een kopje als ‘productkenmerken’ of ‘hoe werkt het’, ‘wat moet ik doen’, et cetera.

1 onderwerp per zin

Van sommige teksten weet je dat ze met tegenzin gelezen worden, als ze uberhaupt al gelezen worden. Online helpteksten bijvoorbeeld, of de introtekstjes bij een formulier. Eerst proberen je lezers of ze het zonder jouw informatie kunnen. Pas als ze vastlopen, werpen ze een boze blik op de tekst waar jij al je taaltechnische kunnen in hebt gelegd. Meer dan een terloopse blik wordt het zelden. Of je lezer heeft in een oogopslag gevonden wat ze zocht, of haar geduld is op en ze gaat op zoek naar die ene collega die net iets meer nerd is dan zij. Zeker bij deze teksten (en daar staan de meeste sites vol mee) ben je de lezer kwijt zodra het ook maar iets lastiger wordt. Houd het dus superubersimpel: 1 onderwerp per zin. Ban de komma, echt, je kunt het.

Bijvoorbeeld: ‘In Nederland, een van de twee moederlanden van Unilever – het andere is Engeland, brengen we een uiteenlopend assortiment producten op de markt onder vele bekende merknamen.’

Ik zeg: snurk en zucht.
Dat kan ook zo:

‘Nederland is net als Engeland een moederland van Unilever. In Nederland verkopen we uiteenlopende producten van bekende merken.’

Vorige les: andere talen leren spreken << >>Volgende les: Schrijven is schrappen

Docent: Moniquewww.zins.nl


Geschreven door