Donderdagavond 20 november 2008, Gent, België «. De Handelsbeurs is niet vol maar gezellig druk. Reden voor daar zijn is de band The Swell Season. Dit is de band rond Glen Hansard en Marketa Irglova, bij sommigen misschien bekend uit de film ‘Once’, waarvoor zij een muziek Oscar kregen. Op het podium een top band die zo puur muziek maakt dat het optreden emotioneel in mijn oren gegrift staat.
Zaterdagavond 22 november, Zwolle, Nederland. De IJsselhallen hebben meer parkeerplaatsen dan noodzakelijk maar toch is het gezellig druk. Dit keer is de reden de band Marillion. Al vijfentwintig jaar on-erkend aan de top van de rock scene. Ze hebben nooit grote prijzen gewonnen, je hoort ze nauwelijks op de radio en je ziet ze niet op TV. Toch hebben ze meer dan veertien miljoen platen verkocht, hebben acht keer met een plaat in de UK top tien gestaan, brengen iedere twee jaar een nieuwe plaat uit, en ze touren nog steeds vol overtuiging voor een trouwe schare fans.
Wat heeft mijn uitgaansleven te maken met dit blog? De link is het Internet (pun intended) en de mogelijkheden van digitale techniek. Beide bands hebben namelijk iets gemeen: ze zetten hun live optredens op hun sites te koop. Niet een compilatie van alle live optredens maar de individuele live optredens. In het geval van Marillion proberen ze zelfs alle live optredens online te zetten. Dit betekent dat de fans hún optreden kunnen downloaden. The Swell Season is iets selectiever in welke optredens voor download beschikbaar zijn, het is tenlsotte nog een experiment. Het idee is er echter niet minder goed door. Als je hard genoeg schreeuwt, juicht en klapt kun je jezelf terug horen.
Deze manier van muziek aan de fans aanbieden is alleen mogelijk door het gebruik van vele digitale gadgets. Het begint bij de opname. Tegenwoordig is het eenvoudig om een laptop of een harddisk recorder mee te laten lopen bij de show: de techniek is betrouwbaar genoeg geworden. Een paar kabels van de FOH (Front Of House) console en een paar microfoons voor het publiek en presto: een live registratie kan worden gemaakt. Dit wordt wel vaker gedaan. Hoe vaak vraagt een band niet aan de geluidstechnicus of hun mini-disc recorder ingeplugd kan worden… Als ex-muzikant en ex-geluidstechnicus kan ik beamen: vaak. Het is namelijk erg handig voor latere referentie maar een opname van het optreden is niet hetzelfde als een live registratie waar je de fans mee op wilt zadelen. Afgezien van het feit dat live versterking en studio opnamen twee verschillende beesten zijn als het gaat om microfoon vereisten en podium apparatuur, er is ook geen kans tot re-takes. Twintig keer hetzelfde nummer zou het publiek, hoe toegewijd ook wellicht gaan vervelen. Toch nemen deze bands dus bij ieder optreden de moeite. Iets wat normaal alleen bij een paar geselecteerde optredens tijdens een tour gebeurt.
Na opname moet de opname nog geschoond worden van de ergste ellende. Publiek voor en na het optreden hoeft geen kwartier te duren, maar als live-technicus heb je wel wat anders te doen dan recorders starten en stoppen, dus je zet de opname zomaar ergens aan in een zeldzaam verloren moment voor het optreden en pas weer uit als de band de kurk uit de de whisky fles trekt, je wilt tenslotte niet die ene spontane toegift missen. Dan zijn er pauzes, technische storingen op het podium en andere haperingen die misschien niet echt van groot belang zijn voor het nageslacht. Deze kunnen ook geschoond worden. Al dit edit-werk is tijdrovend en soms best lastig om onhoorbaar te maken.
Dan is het concert klaar voor distributie, al dan niet in stukjes gehakt per nummer. Uploaden naar de servers van de band-site is natuurlijk een eitje maar alleen mogelijk dankzij de enorme toename in bandbreedte in de afgelopen tien jaar. Ook voor de fans! Want het is leuk om een concert online te zetten, als niemand het gaat downloaden omdat de inbelverbinding niet verder gaat dan 2 a 3 Kb per seconde, is het natuurlijk van weinig nut.
Al met al is het, ook voor deze ex-geluidstechnicus, verwonderlijk dat deze bands dit experiment aandurven. De technici moeten er ook maar zin in hebben en het ego van de band moet robuust genoeg zijn om niet alleen een gepolijste compilatie van de beste momenten uit een twee jaar durende tour te gebruiken. Petje af en ik kan niet wachten tot (of) beide concerten van vorige week online komen. Ze zijn beide het aanschaffen en downloaden meer dan waard. Het concept is in ieder geval beter dan lang moeten wachten tot (of) de live CD uitkomt van een optreden waarvan de sfeer alweer een vervlogen herinnering is.
1 comment
Een PS:
Je zult het net zien: het optreden van Marillion in Zwolle wordt niet voor download beschikbaar gemaakt "due to the band's decision". Het optreden ervoor en erna wel. Schrijf je een stukje erover, gaat het mank :( Nou ja, het feit dat er heel veel live optredens wel online staan houdt mijn enthousiasme voor deze nieuwe ontwikkeling enigszins overeind. Wel jammer.
Comments are closed.