Het vakgebied van contentspecialist heeft te kampen met een PR probleem. Het schrijverskunstje wordt in de omgeving waarin de contentspecialist opereert vaak nog niet voldoende geapprecieerd. Op de inhoud is zij geen serieuze gesprekspartner en iedereen die van 3 letters een woord weet te vormen waant zich een tekstschrijver.  Dat het vak veel meer behelst dan leuk schrijven, realiseren de collega’s zich te weinig. Daarmee wordt de positie van de contentspecialist gemarginaliseerd en wordt het goed uitvoeren van de job in de volle breedte moeilijker.

Hoe zorg je er nou voor dat je collega’s begrijpen dat jouw werk een geheel eigen vakgebied is, veel breder dan de term tekstschrijver doet vermoeden? Een paar tips:

  • Accepteer het woord “even” nooit

  • Wanneer iemand je een verzoek doet met dit woord erin, maak jij duidelijk dat het niet “even” uitgevoerd is. Want wees nou eerlijk, dat is het ook zelden. Denk aan de mensen die je moet stalken om antwoord te krijgen op inhoudelijke vragen, reviewrondes die eindeloos duren en niet te vergeten de opdrachtgevers die per dag hun wens veranderen, waardoor jouw teksten moeten veranderen. Tel daarbij de tijd die je investeert in het uitleggen aan allerlei grut dat je op de manier die zij voorstellen niet kan communiceren via internet en waarom dat zo is – en je bent “even” lang en breed gepasseerd.

    Waarom is het belangrijk dat je dit doet?
  • Door het woord even te accepteren bevestig je het beeld dat eraan ten grondslag ligt: dat het allemaal supermakkelijk is. Dat valt natuurlijk wel mee, anders zou jij er je geld niet mee kunnen verdienen.
  • Leg de verantwoordelijkheid voor de inhoud waar hij hoort
    Jij bent niet alleen geen inhoudsspecialist, je bent ook z’n loopjongen niet. Het is zeer waarschijnlijk dat hij weet waar hij allerlei informatie vandaan moet trekken. Jouw vragen beantwoorden met nieuwe vragen (deze tekst klopt volgens mij niet, dat moet je even uitzoeken – als reactie op iets wat je hebt geschreven), is geen acceptabele manier van doen. Jij hebt concrete antwoorden nodig, geen ingewikkelde speurtochten. Hij levert de volledige inhoud of een team van inhoudsspecialisten doet dat. Jij maakt er teksten van die van het internet afspatten. Is er inderdaad sprake van een team van inhoudsspecialisten, zorg er dan voor dat jij maar éém  aanspreekpunt hebt. Mochten zij het niet met elkaar eens zijn over de inhoud, dan heb jij er niks aan om een partij te zijn in die discussie. In het ergste geval mag jij de hele tijd heen en weer rennen tussen specialist 1 en 2. In het beste geval heb je er gewoon niks zinnigs over te zeggen.

    Waarom is het belangrijk dat je dit doet?

    Omdat het je leven gemakkelijker maakt, maar ook omdat inhoudsspecialisten aan het werk zet (terecht – dit is wat zij moeten doen) en hen daarmee de mogelijkheid geeft een betere appreciatie te ontwikkelen voor wat er allemaal komt kijken bij webtekstcreatie.
  • Zorg ervoor dat men weet wat je allemaal doet
    Contentspecialisten zijn vaak ooit begonnen als tekstschrijver. Tekstschrijvers zijn vaak solitaire mensen. Nadeel van dat leven in een eigen wereldje is dat de omgeving dan ook vaak geen idee heeft hoeveel moeite het kost om dat goede werk af te leveren. Veel van de grote carrièremakers die je om je heen ziet, zijn niet altijd beter in hun werk. Ze zijn er wel beter in om te laten weten – en ook nog aan de juiste mensen – wat ze allemaal hebben gepresteerd. Ga dus na wie die juiste mensen zijn en vertel tussen neus en lippen door welke bergen je hebt moeten verzetten om tot dat goede formulier te komen.

    Waarom is het belangrijk dat je dit doet?

    Het is allemaal een kwestie van marketing. Je kunt het beste product ter wereld hebben, als niemand het weet verkoop je niks. Dat geldt ook voor de capaciteiten die je hebt en voor je prestaties. Mensen trekken daar zelden impliciete conclusies over. Jij moet – in blaattaal – je successen vieren of in elk geval delen. Dat helpt jou een stapje vooruit, de mensen die na je komen op die plek en uiteindelijk het vakgebied.
  • Bedenk werkbare procedures
    Werkbaar voor jou dus. Vaak  – tenzij bij een heel erg op internet georiënteerd bedrijf – zijn de teksten voor de website het onderdeel dat als laatste geregeld wordt. Er wordt een campagne bedacht, inclusief folder, alles staat op de rails en dan roept iemand om 2 voor 12: “Oh ja, de folder moet nog even geredigeerd worden voor internet.” Meestal blijkt dan dat redigeren niet genoeg is. De campagne moet gepositioneerd worden binnen de site. Niet zomaar de folder van off- naar online worden gegooid. Er wordt nogal vaak vanuit gegaan dat de webredactie geen organisatie heeft. Dat het een soort magische automaat is: je gooit er rommel in, er komt goud uit. Dat zal vaak ook goed gaan, maar zo wil je je 8 uur (of meer) per dag niet doorbrengen. Zorg er dan ook voor dat je goede procedures bedenkt, dat je tijdig in projecten wordt betrokken, dat je op de hoogte bent van campagnes die op stapel staan en dat men naar jou toe komt om je overal bij te betrekken zodat jij er geen full-time baan aan hebt om dat alles te achterhalen. Je omgeving zal in eerste instantie mokken en morren. Maar jouw procedures zorgen voor een betere kwaliteit. Dat laatste is je belangrijkste argument en nog waar ook. De procedures zorgen ervoor dat jij niet geleefd wordt door je omgeving, maar dat jij op professionele wijze jouw stukje verantwoordelijkheid op kunt pakken.

    Waarom is het belangrijk dat je dit doet?

    Zodat je nooit meer voor de situatie komt te staan dat je op internet onder hoge druk iets live moet gooien waar je niet tevreden mee bent. Maar niet alleen jij niet, anderen ook niet echt. Dat is pas slechte PR. En zodat je pro-actief kunt zijn en de tijd hebt om innovatieve voorstellen te bedenken in plaats alleen maar doen wat iemand die vaak minder kennis heeft van webcommunicatie dan jij – van je vraagt.

De concrete voorbeelden uit de bovenstaande tips zijn – afhankelijk van het type organisatie waarin je werkt en de structuur ervan – misschien niet direct herkenbaar. De problematiek volgens mij wel. De verschillende contentspecialisten die ik in de afgelopen jaren heb gesproken vertellen allen de een of andere versie van de bovengenoemde problemen. Het uitproberen van de tips kan in elk geval geen kwaad.

Heb jij nog tips die kunnen helpen bij het beter op de kaart zetten van de Contentspecialist?

0 Shares:
16 comments
  1. Ik gebruik graag en veel De Eerste Wet van Websucces. En die luidt: 'Content ontstaat niet spontaan en onderhoudt zich ook niet spontaan'.

    De Tweede Wet van Websucces: 'Sh*t goes in, sh*t comes out'. Ofwel de Wet van Behoud van Sh*t.

    Doet het erg goed in Bètaomgevingen (en dan bedoel ik in dit geval organisaties met wiskundigen, natuurkundigen, enz). Spreekt meteen aan.

    Overigens is deze problematiek op veel zaken van toepassing: het laten maken van een vertaling, het briefen van een reclamebureau, enz. Zonder aandacht en moeite krijg je zelden een goed resultaat. En daar zit hem precies het venijn van dat vreselijke woordje 'even' (brrrrr).

  2. Heel goed stuk. Ik zie het ook om me heen. Webredacteuren (of contentspecialisten) hebben geen reputatie. Ik zeg speciaal "geen" omdat het niet eens een slechte reputatie is, maar gewoon helemaal geen reputatie. Terwijl het werk wel heel erg belangrijk is.

  3. Joe go girl! Contentspecialisten zijn geen tiepmiepen, en webredacteuren trouwens ook niet. Maar het zal nog wel even duren voor dit tot iedereen is doorgedrongen en dat kan alleen als we ons met z'n allen sterk maken voor het vak. Binnen en buiten je eigen team. Ik bedenk me ineens dat dit probleem ongetwijfeld deels wordt veroorzaakt door het hoge aandeel zzp'ers. Niet omdat die minder betrokken zouden zijn, maar omdat je een zzp'er makkelijker terzijde schuift als het lastig wordt en een zzp'er ook wel heel veel lef en vooral tijd moet hebben en krijgen om de beeldvorming te veranderen.

    Ik zeg 1 al bijna versleten ding: yes, we can :-)

  4. Hai Xaviera,

    Zo herkenbaar, jouw posting en alle reacties…

    Veel sterkte allemaal en denk eraan: VOLHOUDEN!

    Groeten, Herman

  5. Hoi Xaviera, goed stuk, vind ik, dat via 't Utrecht Netwerk van LinkedIn tot me kwam. Zou die Dick van der P. 't al gelezen hebben?

  6. Interessant stuk. (Web)redacteuren worden vaak gezien als mensen (lees: die meiden doen dat wel ff) die wel effe snel dat stukkie schrijven. Maar inderdaad: het is vakwerk! Zelf mis ik soms wel technische achtergrondkennis, als je overlegt met de 'nerds'. Ik laat me daar echter niet door weerhouden!

  7. Ook heb ik hetvolgende probleem: als je wordt gevraagd content voor een bedrijf te schrijven, voor een nieuw op te zetten site over dat bedrijf: dat je wordt gevraagd dingen te schrijven die niet waar zijn. Dus als je wie-wat-waar schrijft over een bedrijf: wie zijn ze, wat doen ze etc. Om het bedrijf goed uit te laten komen. Dat ze met een heel mooi verhaal komen over wie en wat ze zijn. Maar dat dit 'wishfull thinking' is. Ik heb meegemaakt dat een bedrijfje de nieuwe site wilde gebruiken om een andere doelgroep aan te spreken. Meer betalende luxe klanten. Terwijl ik wist, omdat ik op lokatie werkte, dat het absoluut niet met de realiteit overeenkwam. Ze wilden een bepaald soort bedrijf zijn dat ze in werkelijkheid niet waren. En van mij werd verwacht een beeld te scheppen dat niet klopte. Ook hecht ik waarde aan algemene regels van publicatie: dat wie eigenaar van het bedrijf is, hoeveel mensen er werken etc op de site staan. Als een bedrijf zich groter voordoet dan ze zijn, en erg overdrijven welke expertise ze hebben: dan haak ik af. Maar ik merk dat er schrijvers zijn met het motto: u vraagt wij draaien. Wat vinden jullie over de verantwoordelijkheid van de content: of het werkelijk waar is. Vaak is er een mistig gebied.

  8. Veel webschrijvers zullen in de praktijk merken dat ook van hen verwacht wordt dat hun teksten het 'goed doen' in Google. Het lijkt me dat daarin ook een krachtig argument schuilt: het is goede content waarnaar mensen in zoekmachines op zoek zijn. Dat brengt copywriters (die seo snappen) naar de voorste linies!

  9. Wow! Dit stuk omschrijft precies hoe mijn werkweek eruit ziet. Klopt als een bus. Een hele goeie inspiratie om mijn positie eens flink te gaan promoten.

Comments are closed.

Dit artikel is 7.481 keer gelezen