Laat ik beginnen met excuses: sorry! Formulieren maandag is deze week namelijk wat later. Niet omdat de formulieren op waren, want het internet staat er gelukkig nog steeds vol van. Maar terwijl ik zondagavond braaf de stappen van zo’n formulier doorliep en er ook nog wat van vond, bedacht ik dat ik verder nog nooit wat over webformulieren heb geroepen. En dat wordt eens tijd.

Jij hebt natuurlijk zelf ook een mening en ideeën over hoe een formulier eruit moet zien. En voor de meer ervaren Bis’ers, is allang duidelijk waar je aan moet denken bij het ontwerpen, bouwen en vullen met content van zo’n ding. Toch is het – voor ik het volgende formulier test – wel handig om eens te kijken naar waar ik nu op let. Hieronder een aantal belangrijke overwegingen, tips en trucs.

Vragen stellen

Stel ik wil als bezoeker een vraag stellen via internet. Dan is het erg vervelend wanneer ik bij het vragenformulier mijn adres in moet vullen en mijn geboortedatum. Zelfs als deze velden niet verplicht zijn, vraag ik me af waarom die informatie überhaupt nodig is (behalve dan misschien om mij te kunnen spammen). Bij het bepalen van de velden van een webformulier ga je uit van de vragen die absoluut nodig zijn voor het uitvoeren van het proces. Alle andere vragen/velden laat je weg. Wil je toch informatie die op het eerste gezicht niet nodig is, leg dan uit waar je die informatie voor nodig hebt.

De Intro

De introteksten bij formulieren worden slecht gelezen. De invulvelden van een formulier trekken nou eenmaal de meeste aandacht. Stop dan ook geen onmisbare informatie in je introtekst. Hou de intro kort en zinnig. Stop belangrijke informatie bij het veld waar het bij hoort.

Verplicht

Gebruikmaken van verplichte velden in een formulier is prima, je hebt nu eenmaal een basisset aan gegevens nodig. Zorg er wel voor dat duidelijk is welke velden absoluut verplicht zijn, bijv. door gebruik van een asterisk of andere meer visuele elementen. Bestaat je formulier voornamelijk uit deze verplichte elementen, geef dan liever aan welke velden optioneel zijn. Geef dit aan bij de titel van het veld:

Adres (optioneel) __________

Formatting

Heb jij wel eens zitten vechten met de manier waarop je de postcode moest invullen of de bijvoorbeeld je telefoonnummer. De manier waarop dit soort velden moeten worden ingevuld is vaak heel erg specifiek. Maar waarom zou je de bezoeker storen met de beperkingen van jouw systeem. Laat de techniek dat probleem oplossen en je bezoeker z’n telefoonnummer invullen zoals zij wil.

Foutmeldingen

“Error code 12555″, snap jij het nog? Waarschijnlijk niet en je klanten ook niet. Wanneer je klant iets doet wat niet mag, klopt of juist is wil zij 2 zaken weten:

  1. Dát ze iets niet juist in heeft gevuld
  2. Hoe ze het wel goed doet.

Met systeemmeldingen kan een klant niets. Vertel haar wat ze fout doet en help haar het wel goed te doen. Vooral dat laatste wordt nogal eens vergeten. Een technische handigheid op dit gebied is als direct bij het invullen van een veld een check wordt gedaan op de validiteit van de invoer. Zodat je niet pas bij het klikken op de knop voor de volgende stap erachter komt dat je van alles niet goed hebt gedaan. Mocht je dat in je formulier niet voor elkaar krijgen, zorg er dan in elk geval voor dat wanneer er een fout is gemaakt en een veld opnieuw moet worden ingevuld, de andere velden gewoon nog ingevuld blijven. Er is niks irritanter dan op de knop Volgende klikken, een foutmelding krijgen en dan al je invoer kwijt zijn (of een deel ervan).

Waar ben ik en waar ga ik heen?

Zorg ervoor dat je altijd duidelijk maakt waar een bezoeker in het proces is en wat er nog staat te gebeuren. Dat eerste kan je doen door ergens naast of boven het formulier het aantal stappen te laten zien waaruit het bestaat en duidelijk te maken in welke fase de bezoeker zit. Dat laatste doe je door knoppen, formulierstappen en de naam van het formulier feitelijk te benoemen. Een knop waarop “Verder” staat, zegt veel minder dan een knop waarop “betalen” staat. “Stap 2″ zegt minder dan “Stap 2: Adresgegevens invullen”.

Een stapje terug

Vergissen is menselijk, ik heb in elk geval nog nooit een sprinkhaan zich zien vergissen. Het is ook helemaal niet erg als iemand ergens een foutje maakt of misschien gewoon van gedachten verandert. Bied zo iemand wel de mogelijkheid om gewoon een stapje (of meer) terug te gaan en een aanpassing te doen. En dat natuurlijk zonder allerlei al eerder ingevulde informatie kwijt te raken.

Klopt het wel?

De klant heeft het formulier doorlopen. Klopt het allemaal wel wat ze heeft ingevuld? Dat laat je zien op de bevestigingspagina. Deze vind ik zelf wel alleen interessant als je ook dat stapje terug kan van hierboven. Presenteer de informatie overzichtelijk en geef per onderdeel de mogelijkheid tot het aanpassen van de gegevens.

Bedankt!

De bedanktpagina is een belangrijke pagina. Je klant heeft een product gekocht, iets aangevraagd, contact met je opgenomen etc. Het is voor haar prettig als je haar daarin bevestigt en bedankt voor wat ze net heeft gedaan. Vertel haar ook wat de volgende stappen in het proces zijn. Wanneer kan ze een reactie verwachten of waar kan ze de verzending van haar bestelling bijhouden. Ontvangt ze misschien nog een bevestigende e-mail. Allemaal belangrijke mededelingen. Zorg ervoor dat de bedanktpagina geen dood eind is. Ook deze pagina mag een call-to-action hebben: waar kan je klant vanaf deze pagina heen of waar wil je dat ze heengaat.

E-mail

Ik noemde het al even: de bevestigingsmail. Niet alleen is het voor je klant handig om op haar eigen computer terug te kunnen vinden wat ze ook alweer op je site heeft gedaan. Maar de bevestigingsmail biedt jou de kans om je klant additionele aanbiedingen te doen en in elk geval additionele service of informatie te bieden.

Dit is de bril die ik opzet wanneer ik naar formulieren kijk. Er zijn nog meer elementen die een rol spelen en als je zin en tijd hebt kun je van de meer ingewikkelde formulieren een regelrechte studie maken. Dat doe ik nog even niet. Wel zal ik deze punten in de toekomst explicieter gebruiken om Formulieren Maandag te produceren en tot een formulierenscore te komen. Maar dat volgende week maandag weer.

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 3.449 keer gelezen