Zo af en toe lees ik mee op Marketingfacts. Dat doen er wel meer, weet ik en dat is ook niet zo gek. Marketingfacts biedt absoluut interessante content die meestal het lezen waard is. Tot nu toe lees ik vrijblijvend en reageer ik ook zelfs soms vrijblijvend. Niet geregistreerd, geen lid, niet aangemeld. Speciaal voor Formulieren Maandag ga ik me vandaag voegen bij de elite en schrijf ik me in voor hét marketinglog van Nederland.
What’s in it for me?
Op de voorpagina van Marketingfacts staan twee links naast elkaar: Inloggen en aanmelden. Wat ik niet zo snel terugvind is waarom ik me zou aanmelden. Wat levert het op als ik me aanmeld. Van het reageren weet ik dat ik wanneer ik me aanmeld, geen captcha code meer in hoef te voeren. Okay, dat op zich is fijn, maar als ik op de Aanmeldlink klik krijg ik een formulier voorgeschoteld vol met verplichte velden. Ik verwacht dan ook wat meer dan die kleine prijs.
Verplicht
Het formulier bestaat uit 1 pagina en dat is fijn. Het eerste deel heet Leden Registratie. Dat snap ik, want ik wil dus lid worden van de site. Het tweede deel heet echter Mijn Marketingfacts Magazine gegevens, dat snap ik eigenlijk niet. Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik me voor een magazine op wilde geven. Gelukkig mag ik zelf kiezen of ik wel of niet het Marketingfacts Magazine wil ontvangen. Ik kies voor nee, gewoon om te kijken wat er gebeurt. En nog specifieker om te kijken of al die verplichte velden verdwijnen als ik geen magazine wil. Jammer genoeg niet. Magazine of niet ik moet alles invullen. Gelaten vul ik alle velden in. Ondertussen peinzend over wat ze met mijn gegevens gaan doen.
huh, ik mis wat hoor
Aangekomen bij de laatste vraag wordt het een beetje mysterieus. Of ik een abonnement heb op MarketingTribune. Dat heb ik niet en daarmee kan ik de vraag dus gemakkelijk beantwoorden. Alleen ben ik wel bijzonder benieuwd waarom men dat van mij wil weten. Geen uitleg, geen klein vraagtekentje. Ik klik op nee en vraag me weer af wat dat voor consequenties heeft.
Before I click send
Voordat ik op verzenden kan klikken moet ik akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Niks nieuws onder de zon. Of moet ik zeggen, nothing new under the sun. De algemene voorwaarden zijn namelijk in het Engels. Nu zijn wij Nederlanders erg talig, dus op zich begrijp ik het wel, maar het komt wel als een verrassing. Misschien eens aan de contentgirls vragen om dat netjes te vertalen.
Voltooien
Wanneer ik dan op verzenden heb geklikt krijg ik de melding dat ik een mailtje krijg met instructies om mijn account te activeren. Heyyyy, dat wist ik niet en dat had ik wel gewild. Op kantoor kan ik niet altijd bij alle mailadressen. Als ik dit op kantoor aan het doen was, had ik graag geweten dat ik nog moet confirmeren. Maar goed, ik open Gmail en ja hoor, daar is het mailtje al. Tot nu toe word ik in de u-vorm aangesproken. Na registratie kennen we elkaar beter, het mailtje is in de je-vorm. Iedereen die automatische berichten via haar log verstuurt weet wat een hel het is om al die teksten goed te krijgen. Ik vergeef het ze dus prompt. Maar het zou netjes zijn om dit even kloppend te maken.
Conclusie en oordeel
Het formulier van Marketingfacts mist context. De eerste zes velden snap ik. Waarom ik de andere velden in moet vullen als ik geen interesse heb in een gratis magazine kan ik niet volgen. Al begrijp ik natuurlijk wel dat mijn gegevens in algemene termen interessant zijn. Ik zou er – als ik deze review niet aan het schrijven was- op zijn afgeknapt. Wat dat gratis tijdschrift inhoudt weet ik ook niet. Dat zou ik eigenlijk wel willen weten voor ik ja of nee erop zeg. En waarom ze van me willen weten of ik een abonnement heb op MarketingTribune wordt mij ook niet duidelijk. Toch wil ik niet te hard oordelen. Marketingfacts is geen fortune 500 company met een heel team dat voor het onderhoud zorgt. De inhoud van deze site maakt veel goed. Ik geef dan ook een 6-.
Maar wel even die algemene voorwaarden vertalen jongens, u en je niet meer door elkaar gebruiken en iets meer vertellen over wat me allemaal te wachten staat en waarom!!
3 comments
Hoewel geen Fortune 500 bedrijf. Van "hét platform voor interactieve marketing" mag je voor wat betreft deze interactie wel wat meer verwachten.
Ik was er al een beetje bang voor, bij de loodgieter lekt het. Dank voor je kritische analyse, daar kunnen/moeten wij mee aan de slag!
Hey Marco, dank dat ik je form even zo mocht aanpakken. Enne…met teksten kunnen wij natuurlijk helpen he ;)
Comments are closed.