MOJO heeft onlangs bekend gemaakt dat de concertkaartverkoop volledig via internet verloopt. Het is niet meer nodig om bij het postkantoor te wachten, via een paar simpele acties op de pc krijg je je kaarten thuis toegestuurd. Natuurlijk krijg je dan de kaarten voor de juiste artiest, op de juiste dag, op het juiste adres bezorgd, en met de kaarten kun je op het juiste moment bij het concert naar binnen.

Helaas is dit niet zo vanzelfsprekend als het klinkt. Websites en andere applicaties worden door mensenhanden gebouwd en ieder mens maakt wel eens een fout. Om te voorkomen dat veel mensen boos of teleurgesteld raken, hebben veel bedrijven een testteam in dienst.

Een testteam bestaat minimaal uit een leidinggevende (manager of coördinator), een analist en een uitvoerend tester. De leidinggevende zorgt voor alle resources; een planning, een testomgeving met de te testen applicatie, een plan waarin staat wat er precies getest dient te worden, een applicatie waar de gevonden fouten in geregistreerd kunnen worden etc. De Analist verzamelt alle documentatie over het te testen object en analyseert dit. Aan de hand van speciale methodes worden hieruit scenario’s geschreven. De uitvoerend tester kan daarna de scenario’s uitvoeren en de fouten registeren.

Het verzamelen en analyseren klinkt makkelijker dan het is. Vaak ontbreekt er een deel van de documentatie of verandert de documentatie dagelijks, omdat ontwerpers geen tijd hebben gehad om goed te documenteren. In deze gevallen moet je interviews houden met mensen die met de applicatie werken, mensen die de applicatie ontworpen hebben, mensen die de applicatie gebouwd hebben etc. Al met al een heel uitzoekwerk!

De testuitvoering kan ook voor problemen zorgen. Er ontbreken regelmatig koppelingen naar andere programma’s. Dan kan het dus zo zijn dat je op de website wel een bevestiging krijgt dat je een concertkaartje hebt besteld, maar dat dit niet geregisteerd wordt en je het kaartje nooit krijgt. Ook zijn fouten wel eens dermate groot dat het testen niet voortgezet kan worden en je dagen vertraging oploopt.

Tijdens de testperiode krijg je met allerlei soorten mensen te maken; productmanagers, contentteams (die bijvoorbeeld te tekst op de website verzorgen), ontwikkelteams (die het technische deel van de website onder handen nemen), medewerkers die met de applicatie werken, marketeers, en nog veel meer.

Een testperiode is een erg leuke, dynamische periode waar veel te leren valt. Natuurlijk is het geduld wel eens écht op en is er wel eens een aanvaring tussen betrokken mensen. Daarnaast wordt er altijd wel veel gelachen en aan het einde van een periode zijn er heel veel tevreden mensen. En daarnaast als het goed is ook heel veel tevreden klanten die gebruik maken van het product.

0 Shares:
2 comments
  1. Leuk artikel en inderdaad testen is erg belangrijk, hectisch en kan nog wel eens voor problemen zorgen. Maar bovenal zorgt het voor het voorkomen van problemen in een later stadium.

  2. Die aanvaringen komen me bekend voor :) Gelukkig ben je aan het einde allemaal blij dat het voorbij is.

Comments are closed.

Dit artikel is 2.452 keer gelezen