Ja er is een kredietcrisis. Maar daar laat ik me niet door tegenhouden: ik ga een huis kopen. Het is nu zondagavond laat en ik ben mij in eerste instantie aan het oriënteren. Ik begin bij een bank die ik tot nu toe in relatie tot de crisis nog niet heb horen noemen: de Postbank. Ondanks hun irritante reclames, nu samengevoegd met de irritante reclame van de ING, weet ik dat de Postbank goeie hypotheken afgeeft. Op naar www.postbank.nl dus.
Rommelig
De voorpagina ziet er rommelig uit. Heel veel kleine tekstjes en links.alg Daartussen een groot blauw vlak met daarin – naar wat ik aanneem – de belangrijkste actie van de Postbank op dit moment. Het gaat compleet aan me voorbij. Het neemt teveel ruimte in beslag en van een rentecertificaat heb ik nog nooit gehoord.  Op zich vind ik de link naar het hypothekenonderdeel snel.
Er zijn 2 smaken:
– ik heb al een Postbank hypotheek óf
– ik wil een eerste huis kopen.
Volgens mij zijn er meer smaken, maar die zie ik hier in elk geval niet terug. Bijvoorbeeld als ik wil oversluiten of zoiets moois. Goed, ik wil mijn eerste huis kopen dus klik ik op de tweede link.
Niet maximaal benut
Op de volgende pagina kan ik kiezen uit een lijstje aan opties. Zo kan ik berekenen hoeveel ik maximaal kan lenen, kan ik een huis zoeken of gebruik maken van allerlei gratis en betaalde diensten van De Postbank. Op zich prima. Wat ik wel jammer vind is dat ik links geen menu heb. Ik zou daar graag ontsnappingsopties willen zien voor het geval ik de verkeerde keuze heb gemaakt. Aan het lege blokje links te zien is die mogelijkheid er normaal wel. Het blokje weghalen lijkt me in elk geval een goed begin als je het niet gaat vullen. maar goed, volgens de Postbank zelf is de eerste stap het bepalen van mijn maximale hypotheek. Ik klik dan ook op die link.
Op de volgende pagina is het linkermenu inderdaad gevuld. Misschien nu weer iets te goed. Ik tel 18 (!) links. Als ik dat optel bij waar ik verder allemaal nog op kan klikken op deze pagina word ik een beetje duizelig. Maar ik richt mij op de prijs: het berekenen van mijn maximale hypotheek. Nog een klik en ik ben er, althans dat hoop ik.
De link blijkt echter helemaal niet te werken. 404, deze pagina bestaat niet. Ik krijg niet eens een foutmelding of een andere pagina aangeboden. Helemaal niks. Maar ook hier laat ik me niet door tegenhouden. Als ik mijn maximale hypotheek niet mag berekenen, dan bereken ik toch gewoon mijn maandlasten. Ik klik dus op de link “Maandlasten berekenen” in de hoop dat ik met het invullen van wat gegevens in elk geval een indicatie krijg van wat ik hier kan lenen.Â
Contact
Het formulier werkt me direct op de zenuwen. Ik moet allerlei gegevens invullen die ik voor deze oriëntatie helemaal niet kwijt wil. Mijn adres en telefoonnummer bijvoorbeeld. Maar ook mijn geslacht. Wat een rare vragen. Als ik verder lees zie ik dat ik ook moet opgeven wanneer een adviseur contact met mij op mag nemen. Nou, voorlopig wat mij betreft helemaal niet. Ik ben nog helemaal niet klaar om met een adviseur te praten. Ik wil gewoon een indicatie hebben. Aan de hand daarvan bepaal ik dan wel of ik met een adviseur van de Postbank wil kletsen.  En omdat ik – net als alle andere mensen – niet erg goed lees, maar vooral scan, krijg ik van dit formulier het idee dat ik helemaal geen indicatie krijg, maar slechts die afspraak die ik helemaal niet wil. Hier was ik afgehaakt.Â
Berekening
Voor de test klik ik toch maar even op de knop Bruto maandlasten berekenen. Ik heb nu die ongevraagde afspraak in gang gezet en zal worden gebeld. Om het goed te maken krijg ik een bedrag voorgeschoteld. Zonder enige uitleg over hypotheken (en dit is dus mijn eerste) maar vooral met een heel lang verhaal over de ongewilde afspraak. Â Â
Beoordeling
Dit formulier krijgt van mij een 4. Ik vind het echt retevervelend als mij iets wordt opgedrongen. En nog meer als dat via internet gebeurt waar ik over het algemeen toch redelijk wat macht heb over mijn keuzes. In het formulier worden mij wat mij betreft nogal wat onbehoorlijke – want onnodige – vragen gesteld. Â Er wordt niet gedaan wat er wordt beloofd en de techniek laat het afweten. Als het om hypotheken gaat hebben we het volgens mij over een koopproces en niet over een koopmoment. Je wordt niet op de maandagochtend wakker en denkt: “Vandaag ga ik een huis kopen.” Zoiets moet groeien. Daar is het proces bij de Postbank wat mij betreft niet op ingesteld.
4 comments
Xaviera,
Op Moviq kun je wel direct een indicatie krijgen hoe hoog jouw hypotheekbedrag kan worden, zonder dat je verplicht wordt een gesprek aan te gaan: http://www.moviq.nl/kopen-verkopen/hypotheek/tool…
Het is weliswaar een tool van de Rabobank, maar hij verplicht je niet je gegevens achter te laten (hier kun je overigens wel voor kiezen door te klikken op 'Adviegesprek'). Ook kun je kijken welke hypotheekvorm bij je past, of hoeveel je kunt lenen obv je je maandlasten.
Wellicht nuttig in jouw oriëntatiefase?
Dank voor de link. Ik zal er zeker even naar kijken.
Je kan natuutlijk ook gewoon voor SNS Bank gaan ;-)
Hahaha dat overweeg ik uiteraard ook! :)
Comments are closed.