Een inbox die uitpuilt van de Hyves-krabbels en Hallmark-kaarten. Jarig zijn op het World Wide Web is leuk! Je 200-plus “vrienden” op Hyves hebben drie dagen geleden per mail een “Er is er bijna 1 jarig…”-reminder gekregen en worden op de homepage nog eens aan jouw verjaardag herinnerd . En zelfs Plaxo attendeert je zakenrelaties erop dat je toch echt weer een jaartje ouder wordt. Een verjaardag vergeten is in de digitale wereld bijna onmogelijk.

Tussen devrolijke “heppie birsdeej”- krabbels vond ik vandaag ook een mail met het subject “Van harte gefeliciteerd met uw verjaardag!”, met als afzender een enquetebureau waar ik lid van ben. Ook bedrijven beginnen langzaam de verjaardagsmail te ontdekken. En waarom niet? Geboortedata zijn vaak al voorhanden, en het versturen kost nog geen cent per e-mail. Dat is nog eens makkelijk en goedkoop goodwill scoren.

Ook ik was blij verrast dat het enquetebureau aan mijn verjaardag dacht en opende hoopvol de e-mail. “Volgens onze gegevens bent u vandaag 34 jaar geworden. Bent u niet jarig? Is het al geruime tijd geleden dat u uw achtergrondgegevens heeft gecontroleerd… .” De mail bleek voor 90% over het actualiseren van profielgegevens te gaan. Blijkbaar is het net zo makkelijk om gewonnen goodwill weer de kop in te drukken.

0 Shares:
7 comments
  1. Ik moet zeggen dat ik het altijd zo dooie musserig vind als ik op mijn verjaardag een mailbox vol met onpersoonlijke felicitaties heb en natuurlijk de felicitaties van mensen die ik helemaal niet ken, maar die bij toeval op een van mijn netwerken terecht zijn gekomen. Het betekent dan zo weinig.

    Aan de andere kant krijg ik van het bureau dat een aantal jaar terug voor mij mijn huidige baan vond, nog steeds jaarlijks een b-day kaart. Hoewel daar nou ook weer niet echt een "persoonlijk" idee achter zit, kan ik die service dan weer wel appreciëren.

  2. Ook wel apart dat ze juist verjaardagen van hun klanten kiezen als gelegenheid om de gegevens te actualiseren.

    Geboortedata lijken me nu net klantgegevens die níet aan verandering onderhevig zijn :-)

  3. Nee, tot nu toe ben ik elk jaar op dezelfde dag jarig :).

    Bij de WNF-Rangerclub en de WNF-Bamboeclub versturen we de kids ook een verjaardagskaart. Daar krijgen we veel leuke reacties op! Maar goed, die kids denken dat ze echt een kaartje van Hupie hebben gekregen :).

  4. Heel herkenbaar, zo rond je verjaardag kan je uit je mailbox concluderen dat je wel heel erg populair bent. Leuk artikeltje, ik hoop dat we er nog meer van jou mogen lezen.

Comments are closed.

Dit artikel is 7.221 keer gelezen