Schrijven voor het web doe je voor 1 persoon. Die ene man of vrouw die dolgraag wil weten wat jij te vertellen hebt. Ik stel het me graag voor: de lezer die in nacht en ontij nog op het web te vinden is (lief ligt natuurlijk allang in bed) op zoek naar dat ene ding.

Maakt niet uit wat. Een nieuwe telefoon, een zonnige reis naar verweggistan of voor mijn part een saaie wa-verzekering. De wijn is allang op en de ogen zijn vierkant, maar nog even… Nog 1 klik… En dan is daar jouw tekst. Helemaal de spijker op z’n kop! Ik word blij van die ene lezer. Ik zet hem op een voetstuk. Zijn wens is heilig en daar schrijf ik voor.

Maar dan is er de Klant. Degene die koning is en mijn boterham betaalt. En hoewel je zou denken dat mijn lezer ook zijn lezer is, verschillen we daar toch vaak van mening over. Steeds vaker zelfs. De Klant schat per definitie die ene lezer in met meer intelligentie, meer geduld en meer kennis van zaken. Tja, en wat dan te doen? Bedien je Klant of Lezer? De laatste uiteraard. Want ook al was de klant het even vergeten, dat is mijn ding. Maar het blijft lastig. De klant is koning, maar de lezer is koningst, en er is maar plek voor 1 op de troon.

0 Shares:
4 comments
  1. Ik herken het probleem. Naast het schrijven van teksten, ontwerp ik ook sites en dan maak je exact hetzelfde mee. Klanten willen graag een site voor hun bedrijf hebben, maar realiseren zich niet dat zij niet degene zijn die er iets moeten kopen. Ze willen van alles op de site (kleuren, functionaliteit) waar een klant helemaal niks aan heeft. Het is vaak onmogelijk om ze uit te leggen dat zij hun eigen site waarschijnlijk maar heel sporadisch zullen bezoeken.

  2. Mijn ervaring is so far hetzelfde: het grote compromis leidt vaak niet tot goede content. Mijn eigen tactiek (eigenlijk niet eens een tactiek) is energie steken in de PR van de webredactie. Vaak worden de redacteuren toch gezien als " mensen die leuk kunnen schrijven". Klopt, maar webredactie is meer dan dat. Wij zijn specialisten. En specialisten laat je op hun gebied hun gang gaan.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.862 keer gelezen