De kloof tussen marketeers en webredacteuren is in mijn ervaring vaak groot. Webredacteuren zien zichzelf (in algemene termen) als contentspecialisten. Marketeers beschouwen zichzelf als verkoopspecialisten. Dat verschil in accent leidt tot vele botsingen. Jammer wat mij betreft, want beide streven – als het goed is- hetzelfde doel na.
Een redacteur – ook voor een niet – commerciële site – verkoopt iets. Als het goed is wil zij namelijk dat mensen 1. haar teksten lezen en 2. het doel bereiken waar zij hen heen wil leiden. Om dat voor elkaar te krijgen zal een webredacteur een commerciële kijk op teksten moeten hebben. Waarbij commercieel niet per definitie staat voor het door de strot duwen van een product, maar meer voor het bereiken van een bepaald doel. Dat kan zijn het afnemen van een product, maar ook van een service of zelfs het lezen van een bepaalde tekst.
Ook voor een marketeer geldt dat zij wil dat een sitebezoeker een bepaald doel bereikt. Dat kan het kopen van een product zijn, maar ook het gebruik maken van een service of het lezen van diezelfde tekst.
Hoewel de kassa moet rinkelen weet de gemiddelde marketeer ook best dat directe (en daarmee gemakkelijk meetbare) verkoop nooit de enige overweging is. Was dat zo, dan was het voldoende geweest om op een site een half ontklede dame te positioneren met de belofte dat bij aankoop van product X, de rest van de kleding ook zou verdwijnen. Maar er zijn weinig bedrijven die dat pad bewandelen.
Punt is dat de marketeer en de webredacteur (of contentspecialist) elkaar hierbij juist in balans moeten houden in plaats van bevechten. Beide hebben een belangrijke inbreng, maar beide niet de waarheid in pacht. Zeker op het gebied van internet, waar klanten kunnen kiezen uit een uitgebreid assortiment van producten, waar informatie vrij en onafhankelijk beschikbaar is en het kruisje rechtsboven in de browser wel heel makkelijk te vinden, moet een site een balans zijn tussen kwalitatief goede en dus duidelijke en transparante teksten en het bot aanbieden (aanduwen) van producten door middel van knipperend geweld, hoofdletters en uitroeptekens.
Juist voor de redacteur is hier een belangrijke rol weggelegd. Juist de redacteur moet een balans weten te vinden tussen communicatie overwegingen, merkgerelateerde overwegingen, klantbeleving, usability etc. en commercie en die over weten te brengen aan de marketeer. Oftewel die nauwe definitie die veel marketeers er nog van commercie op nahouden weten te nuanceren tot een brede definitie die het internet recht doet.
Maar ik zie het nog weinig gebeuren moet ik eerlijk zeggen.
2 comments
Wat mij betreft kunnen marketing en communicatie niet zonder elkaar; een marketingplan waarin geen aandacht is voor communicatie dient zonder enig excuus naar de prullenbak verbannen te worden. Marketing gaat overigens niet alleen om verkoop en daarom hebben wij marketeers ook met die afdeling wel eens de nodige conflicten! Behalve het realiseren van omzetdoelstellingen zijn er zomaar nog 1001 andere leuke dingen die in mijn werkweek voorbij komen; het opbouwen en onderhouden van de relatie met de klant, opbouwen van (merk)imago en identiteit en vooral bij die laatste ligt de focus al veel meer op communicatie. Ja, zelfs die verpakking van dat pak koffie moet me de supermarktbezoeker communiceren!
Comments are closed.