RSS staat voor Rich Site Summary en stelt gebruikers in staat om updates van een andere bron (een website) te lezen via een RSS reader (een programmaatje waarmee je RSS feeds kunt lezen).
Voor de gebruiker is het een prettige manier om websites tot zich te nemen: zij krijgen het laatste nieuws binnen, maar kiezen zelf óf en wanneer zij de site bezoeken. En het geeft site-eigenaren de mogelijkheid om hun bezoekers op de hoogte te houden. Hoewel RSS niet nieuw is, wilden we toch even kort stilstaan bij de voor- en de nadelen ervan voor gebruikers en site-eigenaren.
De voordelen van RSS
RSS geeft je de laatste updates
Of het nu gaat om het laatste nieuws, het weer, de nieuwste muziek of films of een update aan een site die zelden wordt vernieuwd, met RSS kun je continue op de hoogte blijven.
Het scheelt surftijd
Aangezien RSS een samenvatting bevat van een artikel, stelt het je bezoekers in staat om selectiever door je site te surfen en direct naar de informatie te gaan die voor hen relevant is. Dit is ook voor jou een voordeel. Met zoveel sites, waarvan ook veel over dezelfde onderwerpen zien bezoekers vaak door de bomen het bos niet meer. RSS helpt in het selectieproces.
Minder mail met RSS
Het internet loopt over van de nieuwsbrieven. Het nadeel van nieuwsbrieven is dat je je moet aanmelden met een emailadres. Hoewel een nieuwsbrief voor een site-eigenaar voordelen biedt, is de drempel voor bezoekers vaak te hoog. Daarnaast gaat de waarde van de nieuwsbrief verloren, wanneer het als 100ste in de mailbox binnenkomt. RSS maakt geen gebruik van email om updates te versturen. Dat gaat via een RSS reader.
Geen spam
Omdat er geen gebruik wordt gemaakt van email voor het versturen van RSS, is er geen risico op sp@m.
Uitschrijven
Anders dan bij emaillidmaatschap, is het uitschrijven van een RSS feed heel erg makkelijk. Geen links om aan te klikken, geen confirmatie. Je verwijdert de feed gewoon uit je RSS reader.
RSS kan worden gebruikt als marketingtool
Je kunt je bezoekers op elk moment op de hoogte brengen van nieuwe producten of diensten. Dit is een voordeel voor zowel bezoekers als site-eigenaren. Doordat bezoekers beter kunnen kiezen wat ze wel en wat ze niet lezen, is de kans groot dat de relevante informatie door de juiste mensen wordt gelezen.
Voordat je nu direct gebruik gaat maken van RSS om je site op de kaart te zetten, is het goed om te weten dat er ook wat nadelen zijn.
Nadelen van RSS
- Sommige gebruikers ontvangen gewoon liever email. Zoals sommige gebruikers liever een mailinglist dan een forum gebruiken. En die groep is niet gering.
- Foto’s en beeldmateriaal zijn niet in alle RSS feeds zichtbaar. Sommige RSS readers tonen alleen tekst, sommige ook beeldmateriaal. Het is in elk geval iets om rekening mee te houden.
- Doordat RSS feeds de URL van de site niet tonen, gaat de context verloren. RSS lezers kunnen daardoor verward raken: wat lezen ze nou eigenlijk?
- Het is voor publishers niet mogelijk om te bepalen hoeveel gebruikers nu gebruik maken van je feed en hoe vaak deze gebruikers gebruik maken van de feed. Wanneer een gebruiker de feed verwijdert, weten site-eigenaren niet dat het gebeurt en ook niet waarom.
- RSS feeds zorgt voor meer traffic en stelt daarmee hogere eisen aan een server. De meeste gebruikers lezen liever het hele bericht, dan alleen een update en zullen dan je site bezoeken. Dit is niet direct een nadeel, eerder iets waar je rekening mee moet houden.