In de wereld van 2008 heeft iedereen een website. Uit een meting van juli 2008 blijkt dat er op dit moment 175,480,931 sites actief zijn en dat aantal groeit dagelijks. Geen website hebben is achterblijven. Maar voordat je mee gaat bouwen aan het wereldwijde web moet je jezelf toch een paar vragen stellen.

Welk doel wil je met de site bereiken

Een website kun je inzetten om je producten te verkopen, met je klanten in contact te komen of gewoon als visitekaartje. Het doel van je site bepaalt voor een groot deel de opzet van je website. Wil je bijvoorbeeld dat de site slechts dient als visitekaartje, dan is het niet nodig om een technisch ingewikkelde of heel erg uitgebreide site neer te zetten. Wil je dat mensen ook kunnen reageren op je site en die reacties live tonen, dan zou je kunnen kiezen voor een weblog, maar misschien is een simpele HTML site met gastenboek ook wel voldoende.

Hieronder een aantal vaak voorkomende doelen:

Visitekaartje

Een site die alleen dient als visitekaartje of uithangbord hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Meer dan 3 pagina’s heb je niet nodig.

  1. Een homepage waarop een korte introductie te vinden is van je bedrijf.
  2. Een About us of Over ons pagina waar je kort meer vertelt over je bedrijf, producten en eventueel de historie van je bedrijf.
  3. Een contact-pagina waarop je bezoekers de mogelijkheid geeft om contact met je op te nemen. Dat kan via een formuliertje of simpelweg door je email-adres hier neer te zetten. Let daarbij wel op: door je emailadres op die manier op internet te publiceren, loop je het risico dat je heel veel spam (ongewenste mail) zal ontvangen. Een formuliertje kan dat tegengaan.

Informeren

Via een website kan je mensen over elk onderwerp informeren. De belangrijkste overweging bij een informerende site is de verdeling van de informatie. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers in de grote brij de informatie vinden waar zij naar op zoek zijn? Hoewel je een site nou juist niet met een boek mag vergelijken, doe ik dat voor het gemak gewoon even wel.

Als ik een informatief boek in handen krijg vind ik het prettig om in de index te kunnen zien welke informatie ik waar kan vinden. Je navigatie – oftewel de linkstructuur van je site – is niks meer dan een index. Anders dan bij een boek echter, kost het bladeren meer moeite. Je moet klikken op de links om te “bladeren”. Het is dus van belang dat je navigatie logisch, duidelijk en eenduidig in elkaar zit.

Een sitemap – of een pagina waarop je links naar álle pagina’s binnen je site publiceert is voor elke website een goed idee. Voor een informatieve site is het zelfs nog belangrijker. Zorg ervoor dat je dat in elk geval hebt.

Een zoekfunctie kan in een site met veel informatie uitkomst bieden. De zoekfunctie mag echter nooit de reguliere navigatie vervangen, eerder aanvullen.

Om een site te onderhouden die tekstueel gezien groot is, is het handig om een Contentmanagementsysteem te hebben. Met een CMS (content management systeem) kun je zonder steeds nieuwe pagina’s aan te maken of HTML te kennen nieuwe pagina’s aan je site toevoegen of bestaande pagina’s aanpassen.

Dialoog aangaan

Een website is een prima manier om met je klanten in contact te komen. Misschien wil je weten hoe je klanten over je producten/diensten denken en op basis daarvan je dienstverlening verbeteren of je producten beter op de markt aan laten sluiten. Misschien wil je klanten gewoon de mogelijkheid geven om heel direct met je in contact te treden. Hoe het ook zij, je wil dat je klanten via je site kunnen reageren. De drie interessantste manieren om dat te doen zijn:

Directe reactiemogelijkheden

Ook dit kan weer op 2 manieren. Je kan het je bezoekers mogelijk maken om hun reactie alleen aan jou te sturen, door middel van een contactformulier of mailadres, maar dat is wel erg minimaal en wordt gezien als redelijk web 1.0 (het wereldwijde web van een aantal jaar terug met eenzijdige communicatie. De site zendt, de bezoeker ontvangt.).

De andere manier is dat je bezoekers de mogelijkheid biedt om in het openbaar op je producten/diensten te reageren. Bijvoorbeeld door middel van reviews. Kort gezegd kunnen ze een formuliertje invullen en een score geven of recensie schrijven. Je loopt dan wel het risico dat er ook slechte recensies op je site terechtkomen. Het is dan van groot belang dat je hier goed op reageert. Niet door de negatieve recensie te verwijderen, maar door de klacht serieus te nemen en er adequaat op te reageren.

Weblog

Je kan je site ook via een weblog publiceren of een weblog toevoegen aan een site die verder geen weblog is. Het voordeel hiervan is dat je op je weblog net iets losser met je klanten kan communiceren. Daarbij biedt een weblog bezoekers bij uitstek de mogelijkheid om op een open en transparante manier met je in gesprek te gaan. Een weblog werkt wel alleen als je ook interessante inhoud weet te publiceren. Een weblog waarvan de nieuwste post al 2 jaar oud is of een weblog die alleen maar probeert iets aan te smeren doet meer kwaad dan goed.

Forum

Afhankelijk van de materie kan een forum een interessante overweging zijn. In een forum kunnen bezoekers met elkaar en met jou in gesprek treden. Het verschil met een weblog is meestal dat bij een forum de bezoekers zelf een onderwerp aan kunnen zwengelen, terwijl het onderwerp bij een weblog primair door jou wordt bepaald. Nadeel van een forum is dat het juist daardoor meer moet worden gemodereerd. En dat kost tijd. Voordeel is dat een forum de binding met jouw dienst of product kan bevorderen. Vaak is het zo dat regelmatige bezoekers je kunnen helpen bij het netjes houden van het forum. De betrokkenheid wordt alleen daardoor al groter.

Verkoop

Ook wel de retailsite genoemd. Dit is een site die puur gericht is op verkoop. Je presenteert je producten en maakt het voor mensen mogelijk om die snel, duidelijk en gemakkelijk te kopen via internet. Meestal bestaan dit soort sites voornamelijk uit productbeschrijvingen en een winkelwagentje. Niet alle producten zijn even geschikt om via internet te verkopen. Een keuken van duizenden euro’s wordt niet via internet gekocht. Mensen willen de keuken eerst een keer met eigen ogen zien. Voordat je kiest voor een pure verkoopsite, moet je nagaan of je product wel geschikt is om op die manier via internet te verkopen. Ga na hoe jij een dergelijk product aan zou kopen. Je klanten zijn waarschijnlijk niet heel anders dan jij. Verkopen is gelukkig niet alleen dat ene koopmoment – of het moment dat je op de knop kopen klikt. De oriënterende fase kan bij de meeste producten prima via internet plaatsvinden. Het is dan handiger om voor een ander soort site te kiezen: bijvoorbeeld de informerende of de dialoogsite.

Er zijn meer soorten websites en de meeste sites zijn een combinatie van de bovenstaande types. Kijk bijvoorbeeld naar de site van de Wehkamp. Producten worden aangeboden, mensen kunnen direct recensies plaatsen en ook met elkaar in gesprek raken over de dienstverlening van de Wehkamp. Waar de nadruk bij jouw site op ligt hangt af van je doel en van wat je via het net aanbiedt. De belangrijkste les hier is nadenken over wat je wil bereiken met je site. Zo zijn er sites die geen ander doel dienen dan het visitekaartje, die technisch veel ingewikkelder in elkaar zitten dan nodig en daardoor ook meteen duurder zijn. En andersom zijn er sites die niet voldoende techniek bieden om klanten aan het woord te laten, terwijl die behoefte wel bestaat.


Geschreven door