Social Media voor bedrijven

Crowdsourcen is mijn favorietste bezigheid. Het is het moment waarop de kracht van mijn meest geliefde kanaal – het internet, het meest zichtbaar wordt. Maanden heb ik zitten dubben over een artikel over social media. Je wordt met die term dan ook overal doodgegooid en laat het internet mijn werk zijn, dus ook daar kan ik er niet omheen. En natuurlijk hang ik zelf nogal veel op het social web. Met twee eigen blogs en accounts bij een heleboel sociale netwerken zoek ik het natuurlijk zelf gewoon op.  Maar mijn gedachten over het social web wilden nog niet coherent genoeg samenkomen tot een volledig verhaal.

In plaats van me daardoor te laten tegenhouden heb ik besloten om datgene wat ik heb, met jullie (de lezer) te delen. In de hoop dat jullie input mij helpt om wat ik weet, wat ik denk te weten en wat ik vind aan te scherpen. In de komende weken publiceer ik de serie die het tot nu toe is geworden. Ik hoop dat de input die ik krijg waardevol is en mij weer keihard aan het denken zet en niet al teveel aan het twijfelen. Alvast bedankt! En ik lees jullie!

Xaviera

Deel 0: Waarom meedoen op het social web?

Waarom zou je mee willen doen aan het social web? Voor grote namen is het antwoord daarop simpel: je doet al mee. Dat jij niet op het social web aanwezig bent, betekent niet dat het social web zich niet met jou bezighoudt. Mensen praten over je producten, vinden wat van je dienstverlening en hebben over het algemeen een mening over jou, die ze via het web met anderen delen…lees verder

Deel 1. Who are you, what’s your name?

Wanneer jouw klanten met je communiceren, doen ze dat niet met een merk, maar met Mark van de buitendienst of met Sarah van de klantenservice. Mark en Sarah zijn degenen die je merk uitdragen. Degenen die een mens maken van de missie en visie die op dat papier staan…lees verder

Deel 2: Wie is je doelgroep?

Wees bij het nadenken over de doelgroep specifiek. Veel bedrijven willen als doelgroep: iedereen die bereid is mijn producten te kopen. Dat zeggen ze natuurlijk niet, maar dat blijkt wel vaak uit het draaikonten dat ze doen. Maar het probleem met die stelling is dat wanneer je iedereen wilt, je bijna niemand hebt omdat niemand zich écht aangesproken voelt door je advertenties en uitingen….lees verder

Deel 3. Wat willen ze?


Zo langzamerhand krijg je een beeld van de behoeften die er bij jouw doelgroep bestaan. Nu ga je je volledig focussen op die behoeften toch? Niet perse. Als bedrijf heb je ook behoeften. Als het alleen aan de klant lag, liep hij gratis weg met jouw producten of diensten en was jij dag en nacht beschikbaar om vragen te beantwoorden….lees verder

Deel 4: Wat kunnen we doen?

Deel 5: In de praktijk

Deel 6: Platformen?

Deel 7: Thuis of uit?

Deel 8: Hoe gaan we het doen?

Deel 9: Wie gaat het doen?

Deel 10: vergeet je eigen mensen niet

Wat is jouw mening?