In de jaren ’80 was het een geweldige hit. Mannen met een aktekoffer en een Opel Astra die ter compensatie van alle grijsheid een Donald Duck-stropdas omknoopten en Goofy-sokken in hun instappers staken.  

Jouw naam. Je hebt hem gekregen en er valt weinig meer aan te doen. Het achterste gedeelte is de geschiedenis van je familie aan vaderszijde en je voornaam is door je ouders bedacht. Je bent je naam. Je luistert ernaar en wordt eraan herkend. Het is wat het is. Jij bent het.

Indruk

Het maken van een geweldig LinkedIn-profiel is niet heel erg moeilijk. Lees deze infographic over een super LinkedIn-profiel maar eens. Som al je vaardigheden op, vul je opleidingen in, zoek een mooie foto uit en klaar ben je. Werk alles wel netjes uit, maak geen spelfouten en zorg dat het allemaal een beetje zakelijk oogt. Je wilt toch een perfecte indruk maken, of niet soms?

Smile

Tekst is voor de meeste mensen een lastig middel om een boodschap over te brengen. Op 29 september 1982 typte de computerwetenschapper Scott Fahlmanz de eerste “:-)”. De smiley werd een succes en ook in het zakelijke verkeer schaam je je niet om er zo nu en dan eentje door je mail of chat heen te gooien. Het haalt soms de angel uit de boodschap en iedereen snapt wat je bedoelt. Emoticons lijken universeel te zijn en de release van een nieuwe plaatje wordt zelfs op CNN genoemd. Al schijn je wel uit te moeten kijken met het gebruik van de Aubergine…

Val op

Jij bent je eigen LinkedIn-profiel. Zonder goed profiel besta je niet en doe je niet mee. Het is het middel waarmee jij je voorstelt aan je netwerk, waarmee je ze op de hoogte houdt van je zakelijke beslommeringen en je successen meldt. En dat allemaal met je eigen foto en naam ernaast. Je wilt opvallen en dat is goed. Want als je stil blijft, weet niemand dat je er bent en ben je zo vergeten. Maar hoe ver wil je daarin gaan?

De namen zijn veranderd maar de Emoticons worden echt zo gebruikt door deze LinkedInners

Raketje, Vuurpijl, Knal

Je kan een discussie houden of het wel of niet zakelijk is, zo’n plaatje naast je naam. Haal je daarmee je profiel onderuit? Ben je nu de vertegenwoordiger met een Donald Duck-stropdas en Goofy-sokken? Emoticons kunnen misschien iets toevoegen aan je naam. Doe je iets in de cloud, dan zet je er een wolkje achter. Is innovatie jouw ding, dan kies je voor een lampje en ben je autoverkoper, dan is de keuze helemaal makkelijk. Maar zou je ook door kunnen slaan? Ik denk van wel, bijvoorbeeld 3 sterretjes ervoor, 2 raketten en een vuurpijl erachter. Mag een het emoticonnetje minder?

Minder is meer

Persoonlijk denk ik dat een goed en krachtig profiel geen emoticons nodig heeft. Maar als je ze toch gebruikt, doe het dan wijs. Kies een (of twee) icoontje dat bij jou past zonder dat er uitleg nodig is en overdrijf het niet. Laat jouw emoticons iets toevoegen en niet afleiden is mijn advies. Minder is meer, dat geldt ook voor emoticons.

 


1.640 keer gelezen Geschreven door en