Fotografie door Monika Pejkovska

Woensdag was het alweer tijd voor de laatste Social Media Club voor de zomervakantie en deze stond in het teken van het zesde scherm. We zitten immers niet meer alleen maar voor de beeldbuis.

De telefoon, tablet, laptop, speelcomputer… Het is geen geheim dat dit serieuze concurrenten van de tv zijn geworden. Maar hoe zet je deze schermen in als toegevoegde waarde voor je onderneming?

artwork door Robert-Jan Mast

Het Platform

De eerste spreker is tevens ook de host van de avond, waarvoor dank. Marc Putman startte bijna 10 jaar geleden met OUTtv na constatering dat er eigenlijk geen zender bestond voor homoseksuelen. Een gat in de markt dus. OUTtv wordt ondertussen in meerdere landen uitgezonden (Benelux, Canada, Scandinavië, Duitsland, centraal Europa, Oostenrijk en Zwitserland) en heeft zo’n 5 miljoen kijkers per maand. Opmerkelijk detail is dat zo’n 30% van de kijkers hetero vrouw is.

Wat is ‘the next step’ van deze televisiezender? Putman legt zijn focus op de subscription economy. Nu moet je eerst een pluspakket aanschaffen bij je tv-provider voordat je toegang krijgt tot OUTtv. Dat kan natuurlijk laagdrempeliger. Spotify en Netflix zijn de bekende, grote voorbeelden. Waar Netflix en Spotify een mainstream doelgroep hebben, heeft OUTtv een duidelijke niche. Daarom vertelt Putman over het nieuwe platform dat momenteel door hen ontwikkeld wordt. “Zie het als een soort Gayflix2.0, content in abonnementsvorm. Het draait niet alleen om het bekijken van content, maar ook om de sociale interactie tussen de kijkers onderling. De voertaal zal Engels zijn, gezien onze internationale ambities.” Logisch, want OUTtv heeft nu al in meerdere landen een bereik opgebouwd. Deze ontwikkeling maakt de zender tevens onafhankelijker van tv-aanbieders.

Content of data?

Draait het dan om content? Niet helemaal. Ook wil OUTtv data gaan inzetten om homo’s onderling te verbinden. Deze data wordt uit Facebook gehaald en zal geïntegreerd worden in de app-omgeving. Door de inzet van data kan relevantere content gepresenteerd worden. Eigenlijk niets nieuws onder de zon. Wat wel een stapje verder gaat, is dat deze data ook wordt gebruikt om mensen onderling te koppelen. Daarmee creëer je een sociale verbinding, precies de extra waarde die Putman graag wil toevoegen.

Hoe nu verder? De lancering van de app vindt plaats in augustus en vormt het startpunt voor een crowdfunding-actie. Leden van het eerste uur helpen de app te verbeteren en zouden zelfs mede-eigenaar kunnen worden. Ik ben erg benieuwd naar de uitwerking hiervan.

Verder zal Nederland als testcase gebruikt worden, waarna een uitrol volgt naar de overige landen. Putman is in ieder geval erg zeker van zijn zaak. Hij bestempelt zijn bedrijf als ’s werelds best gepositioneerde merk om internationale kansen te kunnen benutten.

Concurrentie

Content voor homo’s is er genoeg in de wereld. Ook de populariteit van Netflix gaat hier in Nederland onverminderd door. OUTtv beseft dat er genoeg concurrentie is waar ze tegenop moet boksen. Maar concurrentie is niet OUTtv’s grootste probleem. De hamvraag is en blijft: zijn mensen bereid om te betalen voor dit nieuwe platform? Of gebruiken ze andere kanalen, zoals YouTube of Netflix. Of gaan ze illegaal downloaden?

Het lijkt bijna een promotiepraatje, maar dat is het allerminst. OUTtv is zich er in ieder geval goed van bewust dat ze hun diensten moeten aanpassen aan het nieuwe mediagebruik. Ik heb vertrouwen in de plannen om content via een app te presenteren, maar krab nog stiekem achter mijn oren over de abstracte plannen om sociale verbinding als belangrijk element toe te voegen. Ik ben erg benieuwd hoe dit er in de praktijk gaat uitzien, want dat zou het platform echt vernieuwend maken.

Niet achterblijven, sneller aanhaken

De tweede spreker deze avond is absoluut niet minder interessant dan zijn voorganger. Joost Geurtsen is ruim vijf jaar een creatief onderdeel van Endemol (nu Endemol Shine Group) en kan alles vertellen over de ontwikkelingen binnen dit productiebedrijf dat inmiddels in 46 landen distribueert.

Dat Geurtsen zich goed bewust is van de ontwikkelingen op mediagebied, laat hij mede zien met Endemol Beyond dat hij paar jaar geleden als project startte. Endemol Beyond maakt content exclusief voor YouTube. Niks televisie, puur gericht op online. Interessant, want zo kan hij goed het verschil tussen online en offline content waarnemen. En de verschillen zijn, ondanks dat het draait om video, enorm. “Alleen al als je kijkt naar influencers. De term is tegenwoordig hip, maar bestaat natuurlijk al heel lang. Denk aan Gordon en Joling die het op televisie goed doen. Voor de online omgeving zijn er andere influencers, zoals Modemeisjes, Enzo Knol en Monica Geuze. Beide hebben een hele andere dynamiek, waarbij je vooral ziet dat de online influencers veel meer invloed en impact hebben met wat ze doen. Ook is er sprake van andere budgetten, ander bereik en crew. Wat je nu kwijt bent aan het produceren van één hele YouTube-serie, daar maak je één aflevering Miljoenenjacht van.”

Ook bevestigt Geurtsen wat we eigenlijk allemaal al wisten: de televisiewereld heeft grote moeite om de online generatie (met andere woorden: het jonge publiek) te bereiken. BNN is de scherpste omroep en maakt sinds kort programma’s speciaal voor YouTube, zoals BOOS. En dat doen ze goed: geen logge montage, maar snel, fris en direct.

Product placement

Op de vraag of Endemol Shine Group mediadoelgroepen consumptie ziet veranderen, wordt heel stellig gereageerd: “De tv-industrie loopt altijd achter de feiten aan en dat zal ook zo blijven, maar GTST krijgt gelukkig wel de kans om te evolueren. 60% van de content is te zien op tv. De rest vind je in de online app, op social media en tijdens het GTST-event. Zo belonen we diehard-fans met 6 schermen, waardoor ze altijd aan hun trekken kunnen komen.” Meerdere schermen a.k.a. platformen betekent automatisch meer advertentiemogelijkheden. “Iedereen stoort zich aan de overduidelijke product placement die je voorbij ziet komen. Door advertenties te spreiden, houd je de tv-serie schoner.”

Uiteraard is Joost erg te spreken over het publiceren van content online, al is het maar omdat je er bergen aan feedback ontvangt. “De enige feedback die we nu voor tv ontvangen, zijn de kijkcijfers en het commentaar op de verjaardag van je tante. Op YouTube daarentegen is de feedback enorm! Wanneer gaan mensen iets delen? Wat triggert en wat niet? Dat is belangrijke informatie voor makers.” Growth hacking is daarom een belangrijk onderdeel binnen Endemol geworden. Een team analyseert voortdurend alle data en bekijkt hoe feedback de huidige productie kan verbeteren. Zo kun je sneller aanhaken op wat er online gebeurt.

Toekomst van tv

Op de toekomst van televisiezenders heeft Joost zeker wel een visie: ook zij kunnen zich naar online verplaatsen. Hij noemt Concentrate van RTL als een mooi voorbeeld: 1 kanaal met meerdere YouTube-series, vlot gemonteerd en to-the-point. Verwacht wordt dat meerdere zenders op den duur zullen volgen. Ook gaan budgetten verschuiven. De balans tussen offline en online is nu nog ver te zoeken. Televisieproducenten zijn nu totaal niet online-minded, waardoor het budget online niet tot zijn recht komt. Ook de online wereld loopt niet warm voor een programma op de landelijke tv. Dit zal nog wel even duren, maar vroeg of laat moeten ze wel.

Voorlopig gelooft Joost, vanwege de impact het het nog steeds heeft, nog wel in de rol van traditionele televisie. Wel hoopt hij dat zenders snel wakker worden en de kansen van online willen gaan ondervinden.

Je eigen tv-kanaal

Last but not least spreekt Kenneth Stamp namens Tradecast. Waar Endemol Shine Group en OUTtv vooral als distributeurs optreden, is Tradecast juist een middel om het zesde scherm mogelijk te maken.

Tradecast is een tool om je eigen online televisiekanaal te creëren, zonder dat je daar een technisch platform voor hoeft te bouwen. Het systeem is erg gebruiksvriendelijk, zodat zelfs een leek aan de slag kan gaan met het maken van zijn eigen (online) televisiekanaal. Toegevoegde waarde ten opzichte van YouTube? Tradecast zegt meer data te kunnen geven dan YouTube, waardoor je als contentmaker beter kunt sturen. Daarbij is elk kanaal in de stijl van het merk te ontwerpen. Ik ben overigens wel benieuwd hoe ze aan negatieve feedback komen, een ‘duimpje omlaag’ of aangeven dat je een filmpje niet interessant vindt, kan niet.

Verder blijft de content ‘inhouse’. “Wanneer je content upload naar YouTube staat het op een platform dat niet van jou is. Je hebt er in zekere mate geen vat op. Met Tradecast is dit wel het geval.”

Interactieve lagen

Wat verder zeker fancy is, is dat via interactieve lagen producten/diensten verkocht kunnen worden vanuit de video zelf door middel van affiliate marketing. Ook kan de kijker met een druk op de knop extra informatie opvragen of eigen content insturen. Die functie zou het platform interactief moeten maken, hoewel ik het daar niet direct mee eens kan zijn. Er is namelijk geen mogelijkheid om een (publieke) reactie achter te laten, waardoor je ook geen community kunt opbouwen. Dit is iets wat YouTube zo sterk maakt.

Waar Tradecast helemaal trots op leek te zijn, was de vrijheid om data te kunnen beheren. Zo krijg je een duidelijk profiel van wie kijkt. Doordat er sprake zou zijn van meer data, kunnen advertenties beter afgestemd worden op de kijker. Ik ben hier nogal sceptisch over, aangezien je als kijker niet hoeft in te loggen. Hoe komen ze dan aan mijn data?

Op de vraag of merken dan moeten stoppen met YouTube en Facebook en direct Tradecast moeten gaan gebruiken, is Kenneth heel stellig. Nee, dat nou ook weer niet. Dat is ook niet realistisch, gezien het gigantische bereik van deze platformen.

Hoe ziet dat eruit?

Benieuwd hoe dit eruit ziet? FC Groningen en Glamour zijn klanten van Tradecast en bieden al aardig wat content aan.
https://fcgroningen.tv
https://glamourbeauty.tv/

Het idee is zeker mooi. Tradecast maakt het voor merken toegankelijk om een televisiekanaal op te starten waarbij verkoop gestimuleerd kan worden. Zou ik er als kijker blij van worden? Denk het helaas niet. Het is namelijk niet mogelijk om je te abonneren. Hoe weet je dan wanneer er nieuwe content is? Ik vind zo’n zender leuk om eenmalig doorheen te scrollen, maar of dat voldoende is om mij ‘hooked’ te krijgen? Daarvoor mist het, denk ik, te weinig vernieuwing en verbintenis. Op YouTube kan ik heel lang ronddwalen en nieuwe kanalen ontdekken. Maar wat niet is, kan nog komen…

Verder ging deze presentatie niet over de visie op een zesde scherm, maar was het vooral een productpresentatie. Dat is helemaal niet erg, aangezien ze wel weten in te spelen op een behoefte: merken uitgevers laten zijn om zo content te maken met de doelgroep. Bovendien is het een groot voordeel dat je als merk niet zelf een heel platform hoeft te bouwen. Iets wat Linda Magazine wel heeft gedaan. Ik zal Tradecast blijven volgen in de hoop dat ze zich wel wat meer gaan focussen op het bouwen van een community. De kansen zijn er zeker.

– Geschreven door Lisa Niehoff

Social Media Club Utrecht | SMC030 is een club die maandelijks events organiseert over alles wat ‘digitaal’ en ‘online’ aangaat met een knipoog naar social media. Over social media kennis, trends, toekomst, maatschappelijke onderwerpen en meer. Vanzelfsprekend zijn wij te volgen via social media #smc030 en op meetup staan alle evenementen in de jaarkalender.

Iedere meetup willen we een blog zetten op onze corner op 42bis. Wil jij een keer bloggen of de foto’s maken of zelfs sponsoren? Geef dit aan via een van de online kanalen.

Of woon gewoon een meetup bij. We werken altijd aan de beste volgende meetups, jij maakt ‘m geweldig. Tot dan, tot #smc030!


2.747 keer gelezen Geschreven door