Op social media worden we bedolven onder trendlijstjes voor 2017. Wat wordt hot? Maar ‘stay focused!’ Het heeft geen zin om trends te volgen als ze niet inzetbaar zijn voor jouw bedrijf. Trends zijn ondergeschikt aan digitale transformatie.

Net als andere marketeers, trendspotters en social media specialisten word ik altijd enthousiast van lijstjes met trendvoorspellingen. Lekker overzichtelijk en inspirerend. Maar toch doe ik er daarna weinig mee. Waarom? Een deel wist ik al, een deel wantrouw ik en een deel pas ik toch niet toe – slechts een enkele tip. En dat laatste, daar draait het om: de toepasbaarheid en het grotere geheel.

Social media: trend of beweging?

Onlangs werd ik gegrepen door de doortastende manier waarmee Social Media Week wereldwijd wordt opgezet. Want als we het over vluchtige trends hebben, zijn dan juist social media niet te beperkt om een wereldwijd platform neer te zetten met meerdaagse lezingen? Op het eerste gezicht dacht ik even van wel: wat nieuwe kanalen, features van de diverse kanalen en nog een paar nieuwe cases. Maar social media zijn niet meer weg te denken in dit tijdperk, zowel persoonlijk als zakelijk. Social media marketing betekent meer dan wat updates delen. Social media zijn onderdeel van de grote digitaliseringsbeweging waarin bedrijven mee moeten gaan. Ze bieden een schat aan informatie en zijn een cruciaal onderdeel van jouw media aanwezigheid. Tekenen des tijds!

Mee met de transformatie

Tijdens Social Media Week Rotterdam in november 2016 werd dit mij nog duidelijker. Bezoekers werden ondergedompeld in een wereld van verandering. “Social media is meer dan marketing communicatie via bepaalde kanalen; het is overkoepelend voor elke organisatie. Het raakt iedereen binnen een bedrijf.”, aldus Maarten Reijgersberg van RauwCC, organisator van de Social Media Week Rotterdam. De boodschap: we moeten meer de diepte in met social media, technologie en communicatie. Het gaat erom gevestigde bedrijven met hun diepgewortelde achtergrond mee te krijgen, niet zozeer alleen start-ups en nieuwe bedrijven. Er is meer! En het hoeft niet gisteren of geforceerd, maar gedegen en met focus.

“Snapchat is niet voor ieder bedrijf inzetbaar. Trends zijn ondergeschikt aan de digitale transformatie die gevestigde bedrijven moeten maken.”

Voorbij de social media trends

Social Media Week belicht daarom niet alleen trends – zoals het enorme belang van influencer marketing op dit moment – maar brengt vooral best practices en verdieping. Dat reikt dan vaak ook verder dan het vakgebied ‘social media’ en omvat ook techniek, innovatie en communicatie.  Thema’s die ik herhaaldelijk hoorde terugkomen tijdens de SMW zijn: aandacht voor de effectiviteit van momenten, technologie van de toekomst en sociale ontwikkelingen. “Ondanks dat bedrijven steeds wendbaarder en flexibeler moeten worden, blijft de lange termijn strategie en visie belangrijk.” Dus focus op je strategie en pas je aan naar de behoeften en gewoonten van je klanten in dit veranderende tijdperk, maar mét behoud van je visie.

its all in the moment

It’s all in the moment

Zelf heb ik de Social Media Week Rotterdam zeer positief ervaren, als een vernieuwend marketingevenement op niveau. Wat is er blijven hangen bij mij vanuit meerdere lezingen? Buiten enkele interessante trends zie ik belangrijke ‘tekenen des tijds’ om rekening mee te houden:

  • Influencer marketing leeft en werkt. Overweeg je dit? Doe het nu!
  • Content wordt authentieker en persoonlijker. Microblogging kan impactvol zijn.
  • It’s all-in the moment: creëer momenten om niet te vergeten (zie foto hierboven)
  • Blogplatformen worden minder goed bezocht; social media zijn de platformen van de toekomst.
  • Zorg dat je een duidelijke strategie hebt, per kanaal en per segment!
  • Sta open voor verandering, adopteer nieuwe techniek en maak ze eigen.

Klaar voor de digitale transformatie?

Volg niet klakkeloos trends, maar breng in kaart hoe jouw bedrijf de digitale transformatie gaat maken met behulp van trends die voor jou op dit moment en in de toekomst van belang zijn. En bouw aan je strategie en visie. Heb je die niet duidelijk? Dan is het volgen van welke trend dan ook gedoemd te mislukken.

Was jij ook bij Social Media Week Rotterdam? Wat vond jij er het meeste uitspringen? En – ook al was je er niet bij – hoe vind jij je weg in al die trendlijstjes? Ik ben benieuwd!

 


22.531 keer gelezen Geschreven door