Zakelijk gebruik van social media blijft lastig voor velen. Want wat zet je er nu wel en niet op? Die nieuwe deal? Dat leuke event waar je bent? Een interessant artikel? Of is het net Facebook en kan je er echt alles kwijt?

Of je het nu social selling noemt of zakelijke social media, zonder LinkedIn besta je niet voor de buitenwereld. Niet alleen een goed profiel is van essentieel belang: je moet er ook zo nu en dan wat delen om onder de aandacht te komen…

Laat van je horen

Als je echt succesvol wil worden en effectief gebruik wil maken van LinkedIn zal je van je moeten laten horen. Met een paar eigen updates per week blijf je in de picture bij je netwerk en bouw je aan je eigen merk. Liever geen verkooppraatjes of waanzinnige aanbiedingen waar niemand op zit te wachten. Maar leuke content die informeert, boeit en een reactie uitlokt. Het moet persoonlijk zijn en erop gericht om een dialoog op te starten. Hoe je dat doet? Daar zijn al genoeg blogs over geschreven. Ook hier.

Terminale serieusheid

Toch blijft het dan voor de meesten nog lastig. Veel updates zijn dodelijk saai, niet boeiend en al helemaal niet leuk. Men blijft hangen in een soort staat van zakelijke terminale serieusheid en komt vaak niet verder dan het delen van een persbericht waar alle sjeu is uitgeramd. Het mag best wat persoonlijker. Geef je mening op een artikel dat je gelezen hebt, of plaats een selfie met een klant in zijn of haar fabriek. Als het maar iets met je werk te maken heeft. Dus liever geen sommetjes of een foto van je broodje kaas bij de lunch. Maar het kan nog gekker dan dat…

Respect

Natuurlijk is het verlies van een familielid of een collega verschrikkelijk. De dood hoort bij het leven en raakt ons allemaal. Ik treur met je mee en wens je echt heel veel sterkte met je verdriet. Maar waarom zet je het overlijden van je moeder op LinkedIn? Ik begrijp je niet, hoeveel verdriet je ook van je verlies hebt. Ken je mij goed en wil je dat ik kom? Stuur me een rouwkaart, nodig me uit. Maar zet het niet op LinkedIn. Niet voor mij, maar gewoon uit respect voor de overledene.

Dodelijke trend

Ik kan mij voorstellen dat je mij niet gelooft. Maar het gebeurt echt. De volgende drie voorbeelden zijn de laatste maanden in mijn LinkedIn-netwerk voorbij gekomen. Uit respect heb ik de foto’s geblurred en de namen weggehaald.

dood3 dood2 dood1

De een zijn dood is de ander zijn… vacature

Maar de meest respectloze update kwam ik tegen van een directeur die een foto plaatste van een jong overleden servicemonteur. Om de familie te condoleren en het netwerk van zijn firma op de hoogte te stellen van dit drama. En passant vermeldde hij in de laatste zin: “… dus nu hebben wij weer plek voor een nieuwe servicemonteur, solliciteren kan rechtstreeks via …”. Je zou je toch omdraaien in je graf.


59.572 keer gelezen Geschreven door en