De foutmelding in een formulier, het stukje tekst in het zoekveld en de instructies voor het maken van een nieuw wachtwoord: drie voorbeelden van microcopy. En alle drie meestal vergeten. Zonde!

Verstopte copy

We werken met z’n allen keihard aan de mooiste sites om onze bezoekers te overtuigen van onze producten en diensten. We geven flink geld uit aan de homepage, campagnes en SEO-optimalisaties. Allemaal volkomen terecht. Maar wat gebeurt er eigenlijk als we de bezoeker hebben overtuigd met onze toeters en bellen en hij zich wat dieper in de site begeeft? Als hij besluit over te gaan tot een aankoop in je webshop? Of een formulier wil invullen? Of per ongeluk op een niet bestaande pagina terecht komt? Heb je enig idee?

Soorten microcopy

Welkom in de wondere wereld van microcopy. De stukjes tekst die de gebruikerservaring kunnen maken of breken, het merk persoonlijkheid geven en mensen verder helpen in hun sitebezoek. Natuurlijk kijken we naar the big picture, maar ik (en gelukkig ben ik niet de enige) geloof echt dat de kleinste dingen het verschil kunnen maken. Microcopy bestaat in vele vormen, denk bijvoorbeeld aan:

Stop robottaal

Jammer genoeg krijgt microcopy niet altijd de aandacht die het verdient. En dan eindigen we dus met robotachtige teksten als ‘U heeft een ongeldige waarde ingevoerd’ of ‘Foutmelding: veld NAME’. Pijnlijk! Dit wil een bezoeker niet en dit moet jij ook niet willen. Laat een developer deze teksten dan ook niet schrijven. Wie wel? Een UX designer en een content specialist. Zij komen er samen wel uit. Microcopy heeft namelijk twee doelen: bezoekers door een interface begeleiden door duidelijkheid, richting en instructie te bieden en de verwachtingen van gebruikers te bevestigen. Oftewel, we hebben mensen nodig met verstand van user experience en mensen met verstand van copy.

Kleine tekst, grote impact

In artikelen over microcopy is het lege winkelmandje een veelgebruikt voorbeeld. Veel mensen verlaten hun volle winkelmandje vanwege de onverwachte kosten. Mensen zijn bang voor bezorgkosten, servicekosten en andere extra kosten. Dit is supersimpel op te lossen met het zinnetje ‘dit is uw totaalprijs, er komen geen kosten meer bij’. Het resultaat? Meer conversie. De inspanning? Minimaal. Of denk aan formulieren met velden waarop mensen afhaken. Simpelweg uitleggen waarom deze (op het eerste oog) onnodige persoonlijke informatie nodig is, maakt echt een wereld van verschil. Met een valide reden zijn mensen best bereid om hun telefoonnummer achter te laten. Omdat microcopy zo verspreid over sites zit, is er wel een flink aantal bezoekers nodig om het effect van wijzigingen te zien of om te A/B-testen.

Schrijven van microcopy

Microcopy is kort en altijd gericht op de bezoeker. Het is heel dienstbaar en helpt de bezoeker naar een volgende stap in het proces, bijna vlekkeloos. Dat betekent dat de gebruikerservaring op een site sowieso al goed moet zijn. Een slechte interface los je niet op met microcopy. Het schrijven van microcopy is nog best lastig. Het vinden van de perfecte balans tussen informatief en overtuigend in slechts een paar woorden vergt veel aandacht. Waar moet je op letten?

  1. Houd het kort
  2. Schrijf actiegericht
  3. Gebruik duidelijke taal
  4. Wees vriendelijk
  5. Geef context waar nodig
  6. Wees behulpzaam

Creatief met microcopy

Microcopy is vooral servicegericht. Het helpt mensen de site door en neemt onzekerheden weg. Ook draagt het bij aan de merkbeleving. De manier waarop je bepaalde instructies geeft, moet wel passen bij het imago van je organisatie. Een knipoog is leuk! Maar het moet wel goed passen bij de organisatie én goed getimed zijn én geen afbreuk doen aan de boodschap. Denk bijvoorbeeld aan het vermelden van de eisen aan een wachtwoord: hoofdlettergevoelig of HOofDLeTTErgevoELIg? Of wat dacht je van het invulveld voor een e-mailadres? Je kunt natuurlijk kiezen voor mail@mail.nl, maar minstens zo duidelijk (én leuker) is ludo.sanders@sandersincorporated.nl. En hoe vertel je dat dit adres niet gedeeld zal worden? Dat kan zo:

Uw gegevens zullen niet worden verstrekt aan derden.

Maar ook zo:

Never shared, never spammed

Meer voorbeelden vind je op goodmicrocopy.com

Niet meer vergeten dus, die microcopy

Microcopy zit overal op websites (verstopt). Vaak zullen die korte tekstjes meer invloed op de bezoeker hebben dan de titel van de pagina. Gewoon omdat microcopy veel dichterbij het conversiemoment zit. Superbelangrijk dus! En daarnaast is het ook nog eens uitdagend en leuk om te schrijven. Zeker als je zo af en toe die knipoog opzoekt.

0 Shares:
Dit artikel is 7.702 keer gelezen