Dacht jij ook even dat Facebook zijn hoogtepunt had gehad? Think again! Facebook blijft nieuwe features lanceren, die het social media kanaal nieuw leven in blazen. Met deze 8 tips groei jij mee.

De Facebookgroei leek echt te stabiliseren. Iedereen die erop wilde zitten, zat erop en begon minder te delen. Er kwamen andere interessante kanalen met een jongere doelgroepfocus, zoals Instagram en Snapchat. Maar Mark Zuckerberg, de Facebook-gigant, gaf niet op. Hij kocht Instagram en Whatsapp. En hij keek af bij concurrenten om te weten te komen: wat wil de social media-gebruiker? Hieronder licht ik 8 functionaliteiten voor je uit om met je zakelijke pagina mee te liften op het succes van het nieuwe Facebook.

1. Facebook live video

Net als bij Periscope of Meerkat is dit een livestream. Video is alleen maar belangrijker geworden en live video al helemaal. Dat zorgt namelijk voor optimale beleving door en betrokkenheid van je publiek. Dus vanaf nu kun je je eigen ‘TV’ maken via Facebook. Heb je een evenement, presentatie of nieuws van achter de schermen? Zend het uit via Facebook. Ga via je mobiel naar publiceren en start je Livevideo. Terugkijken kan daarna altijd nog: je uitzending wordt opgeslagen bij je video’s.

2. Facebook professional services

De feature Facebook Services is gericht op het lokaal promoten van (kleinere) bedrijven. Facebook biedt – net als bij Google – een zoekfunctie, waarmee je de ‘beste’ winkel, restaurant of dienst in de buurt kan vinden. Als je hoog in de zoekresultaten geplaatst wil worden als winkelier of restauranteigenaar, dan moet je er voor zorgen dat je positieve aanbevelingen krijgt. Het bedrijf met de beste recensies staat bovenaan, maar wordt ook gerankt op best beoordeeld door vrienden van de zoeker. Zorg dus dat je – als lokaal bedrijf – goed aanwezig bent op Facebook!

3. Facebook instant articles

Facebook wil het liefst dat er geen verkeer meer buiten het kanaal gaat kijken, dus ook artikelen publiceren binnen de muren van Facebook is nu mogelijk. Niet alleen is de service tien keer zo snel als standaard mobiele artikelen; Instant Articles levert ook een geheel arsenaal aan interactieve features erbij, zodat verhalen vertellen tot leven komt met auto-play video en tap-to-zoom fotogallerijen. Instant Articles kan meer bereik genereren voor je blog en tegelijkertijd meer engagement opleveren op Facebook. Nu al blijkt dat deze artikelen 20% meer clicks opleveren dan mobiele webartikelen op je tijdlijn. Ook wordt er gemiddeld 30% meer gedeeld. Start nu met deze snelle gids.

4. Crossposted video en hergebruik

Als je zoveel werk en misschien ook geld in je video hebt gestopt, zou je hem eigenlijk vaker onder de aandacht willen brengen. Op je eigen Facebook pagina, maar misschien ook op meerdere pagina’s. Onder je publicatietools vind je je video’s terug. Selecteer deze en kies bij actie ‘nieuw bericht maken voor deze video’. Dat scheelt tijd in opnieuw uploaden! Via je business manager kies je ook nog andere pagina’s uit. Bijvoorbeeld als je als uitgever een video wilt delen intern, algemeen en op de pagina van het magazine zelf. In je statistieken zie je in één blik terug hoe je video presteert per bericht en kanaal.

5. Opgeslagen!

Hoewel dit geen compleet nieuwe functie is, wordt de bewaarfunctie wel van groter belang gezien de engagement, link tracking en het succes van je Instant Articles. Met opslaan kun je al het interessants dat je op het web vindt, opslaan op Facebook! Video’s, links, muziek, evenementen… Handig, zo kun je artikelen en sites makkelijk terugvinden. Dat wat je op Facebook opgeslagen hebt, blijft alleen zichtbaar voor jezelf. Bedrijven die het aantal bewaarde artikelen meten, krijgen een goed inzicht in wat wel of niet werkt. Dat is weer handig voor de toekomstige contentstrategie en bij het maken van nieuwe ideeën.

6. Facebook Slideshow

Facebook wil dat mensen meer video’s gaan delen. Zo graag, dat ze het werk uit handen nemen. Slideshow (voorheen Moments als aparte app) maakt van je foto’s en video’s een korte clip, die je kan bewerken met diverse thema’s en muziek.
Met de Slideshow video maak je eenvoudig een advertentie. Deze advertenties vallen meer op en zullen je dan ook zeker meer op gaan leveren, als je het goed aanpakt natuurlijk. En Facebook ook blij. Tevens is er een koppeling met Shutterstock gemaakt, zodat stockfoto’s ook verwerkt kunnen worden. Ook kleinere ondernemers en organisaties en zzp-ers kunnen nu relatief eenvoudig een Slideshow advertentie maken, bewerken en als advertentie inzetten.

7. Virtual Reality – 360 graden video camera

Facebook ondersteunt nu 360 graden video’s. De technologie voor 360 graden films ontwikkelt zich snel. Wanneer je een 360-graden-video bekijkt op een computer, kun je de kijkhoek aanpassen door te slepen met de muis. Dat kan nu ook via Facebook! Zelfs in Virtual Reality. Als je deze technieken beheerst: doe het nu via Facebook en val op! Je hebt een Samsung Gear VR-headset, een compatibele Samsung Galaxy-telefoon en de nieuwste versie van de Oculus Video-app nodig om een 360-graden-video op Facebook in VR te bekijken. Als je een 360-graden-video in VR kunt bekijken, wordt ‘Het Bericht Bekijken in VR’ weergegeven bij de video. Spring nu in de toekomst!

8. Messenger bots

Bedrijven hebben nu de optie om chatbots in Messenger te integreren, waar klanten vervolgens mee kunnen ‘praten’. De Facebook Chatbot kan een klantenservice ondersteunen; met behulp van de chatbot kun je een conversatie met de klant beginnen, de antwoorden opslaan en analyseren, een opdracht uitvoeren, én aansporen tot de aanschaf van een product. Chatbots kunnen ook goed een gepersonaliseerde nieuwsfeeds samenstellen: ze struinen het internet voor je af op zoek naar nieuws wat jou interesseert.

De chatbots van Facebook worden steeds slimmer. Een nieuwe update zorgt er bijvoorbeeld voor dat je rechtstreeks vanuit Messenger betalingen kunt doen aan een bot, bijvoorbeeld om te betalen voor een product dat de bot je heeft voorgeschoteld. Goed nieuws voor webwinkels, die ineens het complete verkoopproces middels een chatbot kunnen laten verlopen.

Customized chatbots

Messenger bots zullen bedrijven de mogelijkheid geven om verbinding met klanten te maken op nieuwe en unieke manieren; met diensten van abonnement automatisering tot op maat gemaakte communicatie rondom e-commerce aankopen. Er zijn al meer dan 11.000 chatbots gemaakt voor Facebook Messenger. Er zijn hoogstwaarschijnlijk nog honderden toepassingen te bedenken waar we nu nog niet eens van kunnen dromen. Jij kent je eigen bedrijf het beste: waar zou jij een chatbot voor kunnen gebruiken binnen jouw bedrijf? Een paar voorbeelden:

“Als mosselleverancier wil ik meer content verzamelen in de vorm van recepten. Wanneer ik een ‘recept generator bot’ ontwikkel, krijg ik vanzelf allerlei recepten met mosselen binnen. Handig!”

“Stel: ik ben op zoek naar exact dezelfde soort schoenen als die nu – na 3 jaar dragen – versleten zijn. ik stuur een foto van mijn versleten schoen naar een grote schoenenbot en voilà: keuze gemaakt!”

Conclusie

Er is waarschijnlijk geen allesomvattender platform dan Facebook op dit moment. Facebook is – naast eventueel WhatsApp, wat ze ook beheren – nog steeds het grootste social media kanaal in Nederland en groeit nog. Die groei zit overigens niet meer in jonge mensen, maar juist in ouderen. Van de 9,6 miljoen Nederlanders die Facebook gebruiken, doen 6,8 miljoen dat dagelijks. Dus is jouw doelgroep ouder dan zo’n 25 jaar, overweeg dan één van bovengenoemde nieuwere features op te nemen in je social media marketing.

Benieuwd of het voor je gaat werken! Ik hoor graag je ervaringen met deze features.

 


59.005 keer gelezen Geschreven door en