Iedere organisatie wil het: medewerkers die zich op social media gedragen als ambassadeur van de organisatie. Een utopie?

Sharing is caring

In de ideale wereld delen medewerkers volledig uit eigen beweging allerlei nieuws, vacatures en kantoorvreugde. Helaas, de werkelijkheid laat vaak precies het tegenovergestelde zien. Mensen weten niet goed wat ze nou moeten delen, het zit niet in hun systeem of ze hebben er geen tijd voor/zin in. De afdeling marketingcommunicatie maakt prachtige content, maar niemand (of een enkeling) die het deelt. Wat doe je dan als organisatie?

Sociaal digitaal bureau?

Je zou denken dat het bij een digitaal bureau wel anders is. Een hele organisatie vol mensen die niets anders doen dan gave dingen voor online maken. Daar zou toch iedereen als een malle moeten delen? Fout. Ook bij het bureau waar ik werk, eFocus/Valtech Nederland, is het een uitdaging om mensen zo ver te krijgen iets op hun LinkedIn of Twitter te zetten. Vriendelijke verzoeken per mail van de afdeling marketingcommunicatie, directe inlog tot de eFocus accounts… slechts een handjevol collega’s gaat er op in.

Social sharing tool

Het gaat hier over employee activation. In plaats van een heel programma op te zetten en dan tot uitvoering over te gaan, kun je juist ook met iets heel kleins en concreets beginnen. Slimme tools inzetten bijvoorbeeld. Er zijn veel mogelijkheden op de markt, bijvoorbeeld SoWorker en Nine Connections. Wij hebben gekozen voor de social sharing tool Social Seeder. Dit is een eenvoudige tool waarin je een social bericht klaar zet voor je ambassadeurs. In ons geval de medewerkers, maar je zou dit ook met klanten kunnen doen. De ambassadeurs ontvangen een e-mail met het verzoek een bericht te delen in hun netwerk. Klikken zij op de ‘deel’-knop in de mail, dan komen ze op een pagina terecht waar ze het social media bericht kunnen bekijken en kunnen kiezen via welk social kanaal ze het willen delen. Eventueel kunnen ze het bericht nog aanpassen en met eigen bewoordingen delen. Supersimpel!

Social Seeder landingspagina eFocus Valtech
De landingspagina

Voor degenen die toch al regelmatig iets op social media deelden is zo’n tool wellicht een overbodige luxe. Voor hen die wel wat inspiratie of een geheugensteuntje kunnen gebruiken, is het een ideale uitkomst die heel weinig moeite kost. Uiteraard zitten er ook nadelen aan tools als deze. Bijvoorbeeld dat er identieke berichten worden uitgestuurd of allemaal binnen een kort tijdsbestek. Ik vind dat geen bezwaar: iedereen heeft weer een ander netwerk waarin ze het bericht uitzetten. Daarnaast is er de mogelijkheid om de berichten naar eigen inzicht aan te passen.

Méér dan alleen delen

Een groot voordeel van Social Seeder is dat je ook kunt zien wat je bericht doet. Er zijn campagnestatistieken beschikbaar, maar ook statistieken per persoon. Mocht je dus een stap verder willen gaan in het ambassadeurschap, dan kun je aan gamification elementen gaan denken waarbij mensen punten verzamelen. Bij eFocus/Valtech Nederland zien we heel goede resultaten met deze tool. Er wordt meer gedeeld dan ooit, en doordat je groepen kunt samenstellen kunnen we heel gericht mensen vragen content te delen. Hebben we bijvoorbeeld een bericht over online marketing, dan sturen we de groep online marketing een verzoek. Is het een algemener bericht over eFocus/Valtech Nederland, dan sturen we het naar de hele organisatie. Per campagne bepaal je dus je doelgroep.

Meer ambassadeurs

Tools als deze zijn niet alleen interessant om medewerkers te activeren. Extern zijn er ook veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld rondom de organisatie van een event waarbij je partners en sprekers opneemt in je ambassadeurslijst. Maar ook klanten kunnen prima ambassadeurs zijn. Hiervoor geldt natuurlijk wel dat je een opt-in moet hebben en zoals altijd: goede content. Want wie wil er nou slechte content delen?

0 Shares:
1 comment
  1. Hallo Kim, Leuk dat Efocus goede resultaten behaalt. Goed content en een platform ter ondersteuning zijn de basis om stappen te maken met het betrekken van medewerkers online. Vervolgens zullen interne factoren zoals bijvoobeeld training, betrokkenheid management en interne communicatie de eerste twee versterken.

    En je vergeet Smarp te noemen, de grootste lokale employee advocacy start-up :)

Comments are closed.

Dit artikel is 41.951 keer gelezen