“Snap” jij al? Deze Nederlandse bedrijven wel. En ze doen het goed. Volg, leer en laat je inspireren.

1. BijenkorfNederlandse bedrijven op snapchat

Het warenhuis zit nog niet lang op Snapchat maar doet het goed. Elke dinsdag geeft De Bijenkorf stijladvies aan de hand van vragen over beauty en styling die consumenten kunnen insturen via de Bijenkorf-accounts op Facebook, Instagram en Snapchat. Dit zorgt voor een goede engagement; de content is luchtig en vergt niet veel verdieping. Kortom, het past goed op Snapchat. Één week lang werd de Snapchat account zelfs overnomen door een bij. Elke keer als je de snaps opende van de Bijenkorf voelde je je als een bij die door de winkel vloog. Creatief, grappig en onverwacht.

Snapchat naam: bijenkorfsnaps

Bavaria op Snapchat2. Bavaria

Nederlands biermerk Bavaria lanceerde deze zomer ook een ambitieuze Snapchat-campagne. Via deze campagne wilde Bavaria minstens 200.000 mensen bereiken met het feit dat Bavaria 0.0% een sponsor is van hindernisparcours Mud Masters. Zij vroegen drie health-influencers om een team van volgers samen te stellen en met hen deel te nemen aan Mud Masters in Scheveningen. Bavaria snapte dus niet zelf, maar liet anderen voor hen de content maken en plaatsen via hun eigen kanalen.

Tijdens de race maakten alle teams een eigen Snapchat-verhaal, dat ook op alle social mediakanalen van de influencers werden gedeeld. Hierdoor werd uiteindelijk een groot bereik gerealiseerd: meer dan 1,2 miljoen unieke personen en een gemiddelde engagementrate van 0,65%. Het uiteindelijke filmpje werd ook op de Facebook van Bavaria gebruikt. Bavaria gebruikte Snapchat zo op een indirecte manier voor hun eigen branding, wat een goede oplossing is als je niet de mankracht, kennis of tijd binnen je eigen bedrijf hebt. Hier zit uiteraard wel een (flink) budget aan vast.

3. Metro

Mensen in de trein zijn voornamelijk met hun telefoon bezig, en treinkrant Metro bereikt deze treinreizigers erg goed. Metro maakte al de koppeling door alles van #treinleven geplaatst op Instagram en Twitter door te plaatsen in de krant, en nu is Metro ook op Snapchat te vinden. De onderwerpen die voorbij komen zijn heel verschillend: reporters die op pad zijn voor reportages snappen, maar ook lunches, vergaderingen en het #kantoorleven worden gedeeld. Daarnaast sturen reizigers snaps en verhalen naar het account van Metro, die deze vervolgens weer in het eigen Snapchat verhaal plaatst, of in de krant.

Snapchat naam: snapmetro

4. GOGO Jongerenreizen

nederlandse bedrijven op snapchat

Snapchat werkt goed om een jonge doelgroep te bereiken, zeker als je veel mooi beeld kan maken. Dat kan reisorganisatie voor jongeren GOGO wel. Na een klein empirisch onderzoekje kwam het bedrijf er achter dat 99% van hun doelgroep zelf op Snapchat zat. Dus probeerden ze het medium uit. GOGO verstuurde een simpele do’s & dont’s-lijst en de reisleiders op locatie konden los met het maken van foto’s en filmpjes. Gemiddeld worden hun Snapchat Stories door 100% van de volgers bekeken. Dit is natuurlijk heel waardevol, voornamelijk omdat het de doelgroep gelijk een inkijkje geeft in de vakantie die ze kunnen verwachten als ze bij GOGO boeken.

Snapchat naam: gogo.nl

5. TransaviaNederlandse bedrijven op Snapchat

Eind juli begint Transavia op Snapchat als een van de eerste airlines in Europa. De content op Snapchat wordt direct geplaatst door cabinepersoneel en piloten zelf. Elke week neemt een andere werknemer het kanaal over. De airline is nog maar net begonnen, en moet er nog even in komen. Maar mijn verwachtingen voor de toekomst zijn hoog; live beelden vanuit een cockpit of een rooftop bar in Shanghai zijn niet verkeerd voor Snapchat. Het personeel moet wel eerst nog even worden opgeleid.

Snapchat naam: TransaviaSnap

De Snapchatwereld voor Nederlandse bedrijven ligt dus eigenlijk nog wagenwijd open: de mogelijkheden zijn eindeloos.  Check even of Snapchat het juiste kanaal is voor jouw bedrijf en ga ervoor!

Weet jij nog andere Nederlandse bedrijven die het goed doen op Snapchat? Laat het me weten in de comments.

0 Shares:
4 comments
  1. Hey Darcie, de Vlaamse bedrijven moeten nog een hele inhaalbeweging ‘spurten’…

Comments are closed.

Dit artikel is 33.038 keer gelezen