Wie op social media in opdracht (of in samenwerking) een bericht plaatst, zou moeten vermelden dat het om een commerciële post gaat. Ook als je één van de Kardashians bent.

Misleidende social posts van de Kardashians

Sorry, wie? De Kardashians zijn bekend geworden met een realityserie over hun leven. Dat hebben ze goed weten uit te bouwen met kledinglijnen, parfums, modellenwerk en nog veel meer. De Kardashian/Jenner familie ligt nu onder vuur vanwege misleidende reclame. De beroemde zusjes plaatsen regelmatig social posts waarin ze producten aanprijzen. Ze vergeten alleen even te vermelden dat zij hiervoor betaald worden. De consumentenbeweging Truth in Advertising pikt dit niet en heeft daarom een brief geschreven naar de manager (en moeder) van de Kardashians. Truth in Advertising stelt de Kardashians een ultimatum: 24 augustus 2016 moeten alle misleidende posts aangepast zijn, anders stappen ze naar de Federal Trade Commission. Zijn de Kardashians daarvan onder de indruk? We gaan het zien. Kim Kardashian heeft in ieder geval al wel in haar een recente post de hashtag #ad toegevoegd.

Berispingen voor influencers én organisaties

Ook in andere landen kennen we soortgelijke organisaties als de Federal Trade Commission uit de Verenigde Staten. Deze waakhonden beschermen de consument tegen misleidende reclame. En dat blijkt nodig. Zo werd onlangs in de UK een groot aantal influencers op de vingers getikt omdat zij op social media niet duidelijk maakten dat het om betaalde posts ging. De Competition and Markets Authority berispte niet alleen de influencers, maar ook de organisaties die hen betaalden en het bureau dat de samenwerkingen regelde. Vooralsnog is het bij een waarschuwing gebleven.

Reclamecode Social Media in Nederland

In Nederland kennen we de Reclamecode Social Media (RSM) van de Reclame Code Commissie (RCC). Een aantal jaar geleden nam ik, en velen met mij, die vooral aan als een advies. Met de enorme groei van niet alleen het aantal bloggers en vloggers maar ook hun online bereik, is de RSM in mijn ogen inmiddels veel meer dan een advies. Dat ondervonden ook een beautyvlogger en beddenwinkel Swiss Sense. De vlogger vermeldde niet dat het ging om een samenwerking met het bedrijf en “misleidde” zo haar volgers. Iemand diende een klacht in en de RCC stelde de klager in het gelijk (lees de volledige uitspraak). De Reclame Code Commissie deelt geen sancties uit, maar doet wel uitspraak over een zaak in het openbaar. Dat risico kun je als organisatie en als blogger of vlogger natuurlijk nemen. Waarom zou je dat doen? Bijvoorbeeld uit angst dat de post of het artikel niet goed wordt gelezen/bekeken als er bij staat dat het reclame is, of omdat no-follow links (links met een tag die aangeven dat Google deze link niet hoeft te indexeren) niets toevoegen aan de pagerank van de adverteerder. Regelmatig eisen opdrachtgevers simpelweg om het niet te vermelden. Daar zwicht menig blogger of vlogger voor. Meestal omdat zij anders betaald werk mislopen.

Wees niet als de Kardashians

De RCC komt alleen in actie wanneer iemand klaagt. De klacht kan zich richten op de influencer, de adverteerder of beiden. Als een blogger of vlogger samenwerkt met een partij, dan moet dit vermeld worden. Zo simpel is het. Over de manier waarop je dat vermeldt kun je discussiëren. Een klacht is eenvoudig te voorkomen door het gebruik van hashtags als #spon of #persreis in social posts en door in blogs en vlogs simpelweg te vermelden dat de organisatie een product heeft gegeven of iemand heeft uitgenodigd. Sla sowieso de RSM er op na. Ga de Kardashians niet achterna en volg de gedragsregels van de RCC. Dat is gewoon netjes, helder en duidelijk. Als je een fantastische product of dienst aan de man wilt brengen, dan zou zo’n hashtag niet uit moeten maken. Toch?


33.140 keer gelezen Geschreven door