Grolsch waagde zich aan een inhaker op de heenzending van Yuri van Gleder. Er kwam veel kritiek en ze verwijderden hem van Twitter. Dit zal voorlopig de laatste inhaker van het biermerk zijn.

Marketeers staan op ontploffen. “We” zijn niet naar het EK voetbal geweest, dus moet al het ‘inhaakbudget’ in 2 weken Olympische Spelen worden gepropt. En terecht, want inhakers rond sportieve prestaties kunnen bijdragen aan de naamsbekendheid en het imago van je merk. Mits je het goed doet.

#Ophef rond Yuri van Gelder

Dinsdag werd Nederland wakker met het nieuws dat turner Yuri van Gelder naar huis moet. Hij zou zich niet aan de afspraken hebben gehouden door het Olympisch dorp te verlaten en alcohol te drinken tijdens het stappen. Het was op het Journaal, Twitter stond bol en bij de koffiemachine was Van Gelder het gesprek van de dag.

In de loop van de dag kwam Grolsch met een inhaker voor hun alcoholvrije Radler-bier. Een creatieve, dat moet worden gezegd. Twee ringen vormden samen een 0,0% en suggereerden dat Yuri van Gelder beter het product van de Twentse brouwer had kunnen drinken. Knap gedaan, want de naam van de turner wordt niet genoemd. Toch was dit een smakeloze inhaker, wat mij beteft. Ik leg graag uit waarom.

Grolsch_Radler_Yuri_van_Gelder

Grolsch moet voorzichtiger omgaan met drankmisbruik

Yuri van Gelder is verslaafd (geweest) aan drugs. Hij verloor er zijn baan bij Defensie door en is een tijd geschorst geweest door de atletiekbond. Hij miste er eerder de Olympische Spelen van 2012 door. Het is niet ongewoon dat een verslaving aan drugs samengaat met verslaving aan alcohol.

Ik vind dat ze bij Grolsch daarvan bewust moeten zijn. Zij maken een product dat ook voor veel ellende kan zorgen. Grolsch had beter moeten weten. Ze moeten hun flesjes en advertenties niet voor niets volplakken met waarschuwingen.

Frappant is dat Heineken op Twitter om vergelijkbare redenen onder vuur kwam te liggen vanwege het Holland Heineken House waar in Rio medaillewinnaars worden gehuldigd. Heineken was zelfs de hele ochtend trending topic. Als marketeer bij een concurrerend biermerk moet je dat weten.

Haak in op een sportieve prestatie

De lust om te scoren bij de marketeers van Grolsch lijkt te hebben geleid tot een flinke miskleun. Terwijl juist zij zo goed hadden kunnen scoren tijdens de Spelen. Een lekker biertje past immers prima bij het vieren van sportief succes.

Ik kan met terugwerkende kracht nog steeds genieten van inhakers rond de kopbal van Robin van Persie tegen Spanje op het laatste WK voetbal. Ze voedden op een geweldige manier een geweldige sfeer in het land. Wanneer je daar als merk aan kunt bijdragen dan heeft dan louter positief effect.

Een gemiste kans, want Grolsch kan voorlopig niets meer met inhakers.

0 Shares:
4 comments
  1. Ik vind niet dat Grolsch in deze zaak kwaad in de zin heeft. Zo doet chocomelk en dergelijke bedrijven exact hetzelfde en benoemen ook niet zijn naam.

  2. Ik ben het hier volledig eens met Caroline, Alle andere bedrijven doen het ook, sommige gebruiken zelfs zijn gezicht of plaatsen van Van Gelder in de ringen. Het is een creatieve manier van marketing en manier om het inhaakbudget te compenseren.

    1. Hoi Bjorn (goeie naam),

      Ik heb een probleem met Grolsch als producent van bier. Alcohol is verslavend en zorgt voor veel ellende. Ze moeten zich daarvan bewust zijn in hoe ze communiceren. En zeker geen grappen maken over alcoholmisbruik.

  3. Beter ook even een Engels stukje, gaan we even delen, dit kan niet, die jongen is al hard genoeg aangepakt door heel NL,

    Iemand die goed is met plaatjes moet eigenlijk even iets doen qua Grolsch en het Twente stadion, lijkt me ook niet zo’n goede zet om daar geld in te stoppen :P

Comments are closed.

Dit artikel is 10.819 keer gelezen