Nederlandse voetballers: al zagen we ze amper op het EK, ze zijn straks allemaal goed zichtbaar op LinkedIn. Tenminste als het aan LinkedIn Academy ligt. Met prof Julian Jenner geven ze de… aftrap?

Het begon allemaal met een grap. De schoonzoon van LinkedIn trainer Manuela de Wolff verbaasde zich over het zien van een voetbalheld op LinkedIn: Julian Jenner. Was dit serieus de voetballer die voorheen speelde bij clubs als NAC, AZ en Vitesse? Meteen tagde de schoonzoon zijn schoonmoeder, die vanuit de Academy wel weet hoe je je doelgroep bereikt met een LinkedIn-profiel. Maar dat ze met een paar ingrepen een astronomisch hoog bezoekersaantal in werking kon stellen, kon ze toen nog niet bevroeden.

Guido

LinkedIn connectie verzoek

Manuela de Wolff zegt: ‘Ik ben helemaal geen sportfanaat, maar werd nieuwsgierig. Toen heb ik Jenner een connectieverzoek gestuurd. Ik merkte op dat we hem graag wilden helpen. Immers als je jezelf promoot op LinkedIn, dan moet je wel zorgen dat je er goed op staat.’ De trainer had niet gedacht dat Jenner zou reageren: ‘Zo is het balletje gaan rollen.’

Meerwaarde op LinkedIn

Jenner is namelijk op zoek naar een Nederlandse club die speelt in de Eerste klasse, Eredivisie of Jupiler League. De prof zoekt eigenlijk een club om zijn carrière af te sluiten. Dat mag overal in Europa zijn, maar het liefst in Nederland.

Daarnaast droomt de topvoetballer ervan jonge voetballers te helpen en begeleiden; binnen en buiten het voetbal. Maar ja, om dat te bereiken moesten er volgens De Wolff nog wel wat ‘stapjes’ gemaakt worden voor zijn profiel: ‘Wat er mis aan was? Eigenlijk alles. Zijn profielfoto was niet herkenbaar. Zijn LinkedIn-account was heel vaag over wat hij had te bieden. Want er stond niet meer dan een opsomming van clubs en dat was het. Dat is niet voldoende om jezelf op LinkedIn te onderscheiden.’

Jenner

Operatie Jenner

Het team van LinkedIn Academy ging een aantal keer met Jenner in gesprek. Guido Makor, LinkedIn-expert en trainer, haalde daaruit de kern en begon het verhaal van Jenner te vertellen. Zo kwamen ze tot de mens achter de voetballer en gingen dieper in op zijn meerwaarde. Uiteindelijk paste Makor Jenners hele profiel aan.

Het verschil is allereerst een nieuwe, duidelijk herkenbare foto. Maar ook het verhaal achter Jenner is opvallend in de Summary  van Jenner geplaatst. Guido Makor stelde deze op. Manuela de Wollf: ‘Want dat is zijn kracht natuurlijk, Guido is een verhalenverteller. Hij gaat een gesprek aan en tikt dat precies uit. Ook heel ontwapenend.’

Een recordaantal bezoekers op je profiel

En wat voor succes leverde deze ingrepen op? Manuela: ‘Vanaf de eerste dag dat zijn profiel is aangepast, steeg het bezoekersaantal met 14.000 procent. Het was echt 14 duizend. Toen ik dat las in een mail dacht ik dat het een foutje was. Maar dat was niet het geval. Inmiddels is de profvoetballer in gesprek met een aantal clubs. Andere voetballers zijn nu ook enthousiast over onze academies.’

Moraal van dit verhaal: zorg voor een goede, duidelijke foto op je LinkedIn profiel. En vertel wat je echt drijft. Maak duidelijk wat je voor een werkgever of klant kan betekenen. Kortom, laat jezelf zien om ook 14.000% meer bezoekers te krijgen! ;) Dat is wel erg hoog natuurlijk, maar even zonder gekheid: wat doe jij om contact te maken op LinkedIn? Vertel het mij in het reactie-gedeelte. 

Jenner2

 

0 Shares:
3 comments
  1. Misschien speel ik nu een beetje advocaat van de duivel, maar ik bedoel het goed. Al heb je 14.000.000 bezoekers, bezoekers zijn nog geen klanten. Als tekstbureau ben ik daarvan afhankelijk, fans heb ik genoeg, zoals op Twitter en in mijn familie- en kennissenkring.

  2. Hoi Ben, dank voor je reactie en ik begrijp je vraag. En juist goed dat je discussie opwerpt. Om je vraag te beantwoorden: ja. Het is uiteindelijk gelukt om van die bezoekers ook tot conversie te komen. Staat ook aan het einde van het interview hoor ;) Als ze een ding snappen bij LinkedIn Academy dan is dat wel hoe je op LinkedIn jezelf kan profileren. Juist omdat hun visie erop gericht is dat je aangeeft wat je een ander hebt te bieden. Dus jezelf geen ‘eigenaar’ noemen bij functieomschrijving, maar met formuleringen meteen inspringen op hulpvraag van jouw ideale klant: bijv ‘Jouw communicatievraagstuk neem ik over in woord en beeld’. Sommigen schrijven hier zelfs ‘Ik zoek’ of ‘Ik ben beschikbaar’. Maar hoe is het je potentiele opdrachtgever dan meteen duidelijk wat je hebt te bieden? Heb je hier meer vragen over of wil je onderhoudend discussieren. Mail me maar hoor: info@schrijfbedrijfremon.nl

Comments are closed.

Dit artikel is 28.846 keer gelezen