Ik krijg geregeld de vraag van ondernemers wat zij op hun social media-platformen moeten posten. Zijn ze eindelijk gewend geraakt aan het idee om social media in te zetten, komt er meteen een nieuwe uitdaging overheen. Een paar keer per week zorgen voor interessante berichten. Tsja, hoe verzin je iets om online te delen en waar let je dan op?

Als ik zo’n gesprek voer, adviseer ik om ten minste 1x per dag een bericht te plaatsen. Een kwalitatief goed bericht. Het gaat er niet om lucht te vullen. Voor velen is 1x per dag erg veel. Laten we dan beginnen met 3x per week. Drie goede, inhoudelijk zinvolle berichten. We noemen dit contentmarketing, maar om het eenvoudig te houden gebruik ik dat woord alleen in deze zin.

Kwaliteit = plan maken

Om te zorgen voor goede kwaliteit is het verstandig een plan te ontwikkelen. Zowel voor de korte als de lange termijn. Het hoeft overigens geen boekwerk van 300 pagina’s te zijn. Een paar pagina’s met bulletpoints is ook voldoende.

Waar let je op?

In het plan dienen in ieder geval de onderstaande stappen terug te komen:

Doel- en doelgroepbepaling, keuze van kanalen om op te publiceren, een planning, de te plaatsen inhoud en tools om het werk makkelijker te maken. Ik bespreek bovenstaande hieronder in het kort.

Doel en doelgroep

Waarom begeef je je online? Wat is je doel en voor wie doe je het? Houd er hierbij rekening mee dat het publiek tegenwoordig jou kiest en niet andersom.

Focus

Maak een keus in de social media-kanalen die je wilt inzetten. Probeer niet overal te zijn.

Plan & tooling

Maak een planning in een contentkalender zoals in Excel of een (gratis) webcaretool zodat je weet wanneer je wat moet doen.

Inhoud

Als het gaat om de inhoud, wees vooral jezelf en zoek je ‘Why’. Authenticiteit en transparantie werkt. Mensen prikken er uiteindelijk toch doorheen mocht je jezelf anders voordoen dan je bent.

De praktijk

Nu de praktijk. Je hebt een gesprek met een klant? Maak er een foto van. Of maak een korte video in de vorm van een interview. Makkelijk te doen met de smartphone. En je helpt er ook nog eens een andere ondernemer mee doordat je beiden in beeld bent.

Je bent een nieuw product of dienst aan het ontwikkelen? Neem de potentiële afnemers mee in het proces. Laat de stappen zien waarin het product wordt gemaakt, vraag feedback en laat hen als eerste het eindresultaat zien. Ook hier kun je afbeeldingen of bewegend beeld gebruiken. Dat werkt beter dan platte tekst.

Deel kennis die je ergens anders hebt opgedaan (zoals in een blog) of pas berichten van anderen aan door er jouw sausje overheen te gooien. Met een mooi woord doe je op dat moment aan curatie.

Houd zo nu en dan een quiz of een wedstrijd met een prijs. Let op dat je de regels van het desbetreffende platform niet overtreedt. Zo’n wedstrijd creëert interactie met je publiek.

Haak in op het nieuws. Bovenstaande onderwerpen kun je plannen, maar soms gebeuren er dingen waar je op kunt inhaken. Zoals het EK atletiek of een gebeurtenis die langs kwam in het NOS journaal. Past het onderwerp bij jouw onderneming? Gebruik het om een bericht online te plaatsen!

Inspiratie of voorbeelden nodig? Bekijk deze successtory’s op Instagram of deze Facebook infographic.

Smart, die phone!

Je ziet het, er is genoeg dat je meemaakt om één of meerdere berichten per week mee te kunnen maken. Het is vaak een mindset. Net even anders naar de dingen om je heen kijken en deze gebruiken. Het enige instrument dat je daarbij nodig hebt zit in je tas of je broekzak. Gebruik die smartphone om jouw (online) verhaal te vertellen!

Welk praktijkvoorbeeld heb jij waaraan je kon merken dat jouw online ‘storytelling‘ werkte? Ik zie ze graag hieronder verschijnen!


36.514 keer gelezen Geschreven door