Laat je als professional veel liggen wat LinkedIn betreft? Wel als we ‘LinkedIn-nerd’ Guido Makor mogen geloven. Woensdag 1 juni organiseerde hij met LinkedIn Academy een seminar in Hendrik-Ido-Ambacht over alle mogelijkheden van LinkedIn.

‘Op LinkedIn zoeken wij langs elkaar heen’, legt Makor uit in een trainingzaal in Hendrik-Ido-Ambacht. De ruimte is gevuld met zo’n 50 a 60 ondernemers, marketeers, social specialisten en wie ook maar wilde netwerken. Ze vragen zich af: Wat bedoelt Makor met ‘langs elkaar heen’? LinkedInAc1

Jos de ex-marinier

Samengevat meent Makor dat wij met ons zoeken constant bot vangen op LinkedIn. Zo komen de recruiters niet aan hun juiste kandidaten. Ook vind jij als gebruiker geen andere professionals met de specialismen die je zoekt. En als je zelf naar werk solliciteert, valt je profiel niet op. Wat kunnen wij daaraan doen? Makor zegt: ‘Verbinding maken.’

Dat het wonderen doet als je jezelf met anderen verbindt, bewijst hij met een anekdote over ex-marinier Jos. Makor herinnert zich: ‘Hij lachte altijd en was een boom van een vent. Op een dag solliciteerde hij als trainer bij een IT-bedrijf, maar kwam in zijn motivatie niet verder dan: ik vind het bedrijf wel gaaf en ik weet een beetje wat netwerken is. De recruiters besloten dat hij te weinig affiniteit met het bedrijf had om een ICT-trainer te zijn. Ze wilden hem laten gaan.’

Guido vertelt hoe Jos vervolgens een weddenschap aanging: ‘Hij wilde zich op zolder opsluiten met 5 apparaten van het bedrijf. Hij zou de handleidingen bestuderen en terugkomen met een training. Die weddenschap werd aangenomen. Nu is hij hoofd van de wereldwijde trainingsafdeling van het internationale bedrijf. Dat kan alleen maar doordat hij een klik maakte.’

Person 2 Person

De bevlogen LinkedIn-deskundige loopt door de zaal en vervolgt: ‘En dat doen wij niet op LinkedIn. Wij communiceren B2B, B2C, maar niet P2P: Person to Person.’ De zaal is nieuwsgierig waar het dan aan ontbreekt om contact te maken op LinkedIn. Volgens Makor begint de distantie al bij het koptekstje op je profiel. ‘Zijn er hier mensen die in het koptekstje van LinkedIn schrijven dat ze owner zijn of eigenaar?’

Hij kijkt in de rondte en er gaan een paar groene kaarten omhoog, zoals afgesproken bevestigend antwoord. Makor verheft zijn stem kort: ‘Niet doen, maak meteen duidelijk in je koptekst wat je doet en wat je vak is. Hoe je werkt en wat de resultaten zijn.’

LinkedInAc3Het draait er dus – volgens Makor- allemaal om dat je tot in de details op je profiel waarde creëert. Dat doe je door niet zomaar uit te leggen wat je doet, maar waarom je relevant bent voor je publiek. Aandacht ligt hier volgens hem ook bij de samenvatting/summary-functie op je profiel. ‘Als je die gebruikt kan je al meteen vertellen waarin je het onderscheid maakt. Dat is veel interessanter dan dat mensen je cv lezen. Wie leest dat nou? Gebruik de samenvatting en schuif je curriculum naar onder. Want als je in de samenvatting vertelt wat je voor je doelgroep kan betekenen, dan heb je de aandacht.’

Cappuccino-coach

Je hersenen ratelen en je denkt: goh, wat weet deze man een hoop. Onderwijl zit je te verzinnen hoe je je best gaat doen jezelf zo goed mogelijk te profileren op LinkedIn. En wat baal je ervan dat je zoveel hebt laten liggen. Maar als je van die schrik bent bekomen, dan is het de beurt aan cappuccino-coach Bart Schaap.

Schaap vernoemt zich naar dit zwarte drankje, omdat – staat op zijn LinkedIn-profiel te lezen – cappuccino zich onderscheidt van oploskoffie. Als de markante man door de zaal van het Cascade-gebouw in Hendrik-Ido-Ambacht loopt, vertelt hij hoe je je op LinkedIn kan onderscheiden.

Volgens Schaap vertellen we te weinig over onze passie: ‘En dat komt omdat we vroeger gewend waren naar school te gaan en dan een baan te zoeken. Maar wat ons werkelijk dreef en waar we enthousiast van waren, dat wist niemand. Terwijl als je vertelt waarom je iets doet, dan vertel je iets over je waarden.

Onbewust is je klant geneigd bedrijven op te zoeken die passen bij zijn waarden. Dat past bij primitief gedrag waarbij we vroeger onze soort opzochten.’ Daarom stelt Schaap ook dat je uit moet leggen waarom je je werk doet: ‘People don’t buy what you do, but why you do it.’ LinkedInAc4

Wat betekent je merk voor je klant?

Hierna is het de beurt aan merkenexpert Guido David namens MerketingVisie. Hij legt wat uit in een korte presentatie over algemene merkbeleving.

David gelooft dat het bouwen van een merk veel te belangrijk is om alleen aan een marketingbureau over te laten. Vraag dus aan je klant: wat beteken ik voor jou?

Als we de heren Makor, Schaap en David mogen geloven is er huiswerk genoeg dus. Ondergetekende is van plan om nog eens goed naar zijn profiel te kijken en deze stukje bij beetje aan te scherpen. Maak ik wel een klik op LinkedIn? Weten klanten wel waar ik voor sta? Leg ik uit waarom ik een klant help en met welk resultaat?

Voor de toekomst weet ‘LinkedIn-nerd’ Makor dan ook dat het sociale platform zijn functionaliteiten uit gaat breiden. Dus maak nu schoon schip en verbeter je profiel na al deze wijze lessen. Dan ben je op tijd en klaar voor LinkedIn 2.0?


14.071 keer gelezen Geschreven door en