Zit jij nog willekeurig een beetje plaatjes te pinnen op Pinterest in de hoop wat verkeer naar je site te leiden? Dan is het tijd om een tandje bij te zetten.

Neem Pinterest serieus

Veel mensen nemen Pinterest nog niet serieus als communicatiekanaal. Pinterest heeft een beetje een imagoprobleem. Het is voor vrouwen die plaatjes van katten en outfits verzamelen toch? Dat is veel te kort door de bocht.  Je kunt flink wat verkeer genereren met je pins, en ook voor conversie en je naamsbekendheid is het echt een interessant kanaal. Het gaat alleen niet vanzelf. Vrolijk alle afbeeldingen van je website op Pinterest pinnen is echt niet genoeg om resultaat te behalen. Wil je dat de 2 miljoen Nederlandse Pinterest-gebruikers jou serieus nemen? Neem dan het pinnen en de gebruikers ook serieus.

Pinterest is een zoekmachine

Tussen de Facebooks en Twitters van deze wereld is Pinterest een beetje vreemd. Het gaat niet zozeer om interactie, maar om traffic. De levensduur van Tweets, Facebook-posts en Instagram-updates is bijzonder kort. De levensduur van een pin kan maanden of nog langer zijn. Mensen gebruiken Pinterest namelijk als een zoekmachine voor inspiratie. Een pin is een idee voor iets in de toekomst: een mooie reis, een DIY-project of een verlanglijstje. Daarom is Pinterest ook een geschikt medium voor blogs en organisaties die actief zijn met thema’s als lifestyle, reizen, recepten en mode. Het belangrijkste is niet om producten te promoten, maar om er een sfeer omheen te creëren. Het is als met ieder ander kanaal: verplaats je in je doelgroep.

Concreet aan de slag met Pinterest

Ok, je bent overtuigd dat je best wat meer tijd aan het kanaal zou kunnen besteden. Maar wat kun je nou concreet doen?

1.      Check je site

Je kunt nagaan wat er al gepind wordt vanaf jouw site. Plak https://pinterest.com/source/jouwurl in je browser en je ziet direct wie wat gepind heeft.

2.      Maak een Business Account aan

Je wilt een Business Account, want dan krijg je toegang tot Pinterest-statistieken (en advertentiemogelijkheden, maar die laat ik in dit blog even links liggen). Daar kun je in een eenvoudig overzicht zien welke pins leiden tot vertoningen, kliks of repins. Daarnaast zie je ook wie je publiek eigenlijk is (waar komen ze vandaan, welke taal spreken ze, et cetera) en de activiteit vanaf je website. Doe dus meteen een 0-meting en check op een later moment of je inspanningen op Pinterest de moeite waard zijn. Ga naar Pinterest voor bedrijven om een account aan te maken of je huidige account om te zetten.

Pinterest statistieken

3.      Installeer de Pinterest browserknop

Maak het jezelf gemakkelijk en installeer de Pinterest-browserknop. Zo kun je eenvoudig vanaf iedere website via je browser pinnen op één van je borden. Klik je op de browserknop dan krijg je een overzicht van alle mogelijke afbeeldingen van die pagina die je direct kunt pinnen. Een stukje efficiëntie dus.

4.      Activeer Article Rich Pins

Heb je een eigen website? Dan is het slim om Article Rich Pins (of Uitgebreide Pins in het Nederlands) te activeren. Daarmee laadt Pinterest extra informatie in. Bij onderstaande pin zie je onder de afbeelding staan dat het om een artikel gaat en vervolgens zie je het eerste stukje van de introductie. Zo krijgen andere pinners een vollediger beeld van de achterliggende content. Volg de instructies van Pinterest voor het activeren van Article Rich Pins.

article rich pins

 

Er zijn trouwens zes verschillende soort Rich Pins: voor apps, films, recepten, artikelen, producten en locaties. Misschien zijn er dus nog meer soorten relevant voor je.

5.      Organiseer je profiel

Neem je profiel eens onder de loep. Hoe aantrekkelijk is dat? Gaan mensen je op basis daarvan volgen? Pinterest is een ontzettend visueel medium en mensen zetten de mooiste dingen online. De lat ligt dus hoog. Mijn eigen profiel kan wel een update gebruiken. Ik heb wel netjes borden aangemaakt, maar dan houdt het wel op. Mijn volgende stap is om voor ieder bord een mooi omslagbeeld toe te voegen. Over hoeveel borden je zou moeten hebben, is trouwens flink discussie. Gemiddeld hebben mensen en bedrijven 24 borden. Maar volgens mij moet je niet naar aantallen, maar naar logica kijken. Zorg dat je je pins op een logische manier organiseert op thema’s.

Profiel Pinterest

6.      Neem deel aan groepsborden

Groepsborden zijn een leuke manier om onder de aandacht te komen bij nieuwe mensen. Het zijn borden waar je met meerdere pinners aan werkt. Soms krijg je van de oprichter van het bord een uitnodiging om mee te doen, maar je kunt je ook zelf aanmelden. Geen idee bij welk groepsbord je terecht kunt? Check dan de site Pingroupie eens. Daar vind je een mooi overzicht van groepsborden en krijg je direct inzicht in hoe groot ze eigenlijk zijn. Je aansluiten bij een klein groepsbord heeft qua verkeer natuurlijk minder effect dan bij een populairder groepsbord.

7.      Professionaliseer je pins

Zorg dat wat je pint er goed uitziet, het oog wil ook wat. Pins zijn vooral verticaal. Horizontale afbeeldingen werken minder goed. Dat is best lastig als je op je site juist vooral horizontale afbeeldingen gebruikt. Gelukkig kun je ook eigen images uploaden. Maak dus voor ieder artikel dat je schrijft een aparte Pinterest-image. Dat kun je heel eenvoudig doen met tools als Canva. Zeker als je verkeer naar je site wilt genereren, is het slim in je afbeelding tekst toe te voegen die duidelijk maakt waar het over gaat. Via de Article Rich Pins wordt je introductie ingeladen, maar zorg ook dat je nog een goede beschrijving tikt. Pinterest is immers een soort zoekmachine, dus mensen moeten je wel kunnen vinden op voor jou relevante termen.

8.      Plan je pins

Er zijn verschillende tools beschikbaar waarmee je je pins kunt plannen. De meest gebruikte zijn Buffer en Tailwind. Er rouleren meerdere cijfers online over hoe vaak je per dag moet pinnen. Het varieert enorm: van 5 tot 100 keer. Of deze tools je leven dus makkelijker maken, ligt echt aan je pinfrequentie en de hoeveelheid beschikbare tijd. Pin je zo af en toe eens een artikel, dan kun je dat prima direct na publicatie doen. Ga je voor veel pins of ben je een periode op vakantie, of hangt er een campagne aan, dan is plannen wel interessant.

9.      Delete je pins

Pardon? Pins deleten? Ja, dat is het advies. Het verraste mij ook en ik ben er eerlijk gezegd nog niet mee begonnen. Volgens blogger Sarah Titus verdoe je de tijd van je volgers met slechte pins. Kwaliteit over kwantiteit dus. Zo behaalt zij niet alleen meer repins, maar ook meer traffic. Check op haar blog hoe zij dit aanpakt.

Tip 10?

Heb jij nog een goede tip om serieuzer met Pinterest om te gaan? Of heb je juist iets ontdekt wat totaal niet voor je werkt? Laat het vooral weten in de comments.

0 Shares:
Dit artikel is 17.292 keer gelezen